Τα πολυτελή αυτοκίνητα και τα ηλεκτρικά οχήματα κατάφεραν  να «σώσουν» μέσα στο 2022, τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες εμφάνισαν ισχυρά κέρδη και πωλήσεις. Το 2023 δεν αναμένεται τόσο ρόδινο, με τις ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, τον σκληρό ανταγωνισμό στα EV και τους ανήσυχους επενδυτές, να διακινδυνεύουν μια βουτιά στις μετοχές το επόμενο έτος.

Αναζήτηση ιδιωτικών κεφαλαίων;

Σύμφωνα με το Reuters, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι πολύ μακριά από το να αναζητήσουν μία καλύτερη τύχη στο private equity, αποχωρώντας από τα χρηματιστήρια.

Όπως αναφέρει το πρακτορείο, οι μετοχές των BMW και Stellantis ακολουθούν σταθερά τους τελευταίους μήνες μία πτωτική πορεία, υπό τον φόβο μιας πιθανής ύφεσης αλλά και μιας επερχόμενης πτώσης των πωλήσεων. «Είναι μια ευκαιρία για ιδιωτικά κεφάλαια» να τις απομακρύνουν εντελώς από τις δημόσιες αγορές», σχολιάζει.

Οι τεράστιες ελλείψεις σε ημιαγωγούς έχουν οδηγήσει σε χαμηλότερες πωλήσεις τα τελευταία χρόνια, με πολυτελή αυτοκίνητα σε υψηλές τιμές αλλά περιορισμένη έκδοση να είναι αυτά που κράτησαν τα κέρδη υψηλά για τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες.

Παρ’ όλα αυτά ο ρυθμός παραμένει ιδιαίτερα χαμηλός. Σύμφωνα με τη Refinitiv, για Volkswagen, Stellantis, Mercedes και BMW, τα έσοδα αναμένεται να αυξηθούν μόλις 3% μέχρι το 2024, όταν το 2009 το ποσοστό αυτό ήταν στο 10%.

Στοιχεία άκρως απογοητευτικά για τους ασταθείς επενδυτές, οι οποίοι έχουν ήδη βιώσει αρκετά sell off μέσα στο 2022.

Φεύγουν οι πιστοί πελάτες

Η Wall Street Journal δίνει μία ακόμα πτυχή για το προβληματικό 2023. Η έκρηξη στην βιομηχανία των ηλεκτρικών οχημάτων και ο υψηλός ανταγωνισμός έχουν μειώσει την… αφοσίωση των πελατών.

Στα ηλεκτρικά μοντέλα των Κia και Ford, οι περισσότεροι –πάνω από τα 2/3- ήταν νέοι πελάτες, που μέχρι πρότινος επέλεγαν άλλα brands.

Σύμφωνα με τα data των πελατών των εταιρειών, το ενδιαφέρον των πελατών είναι τόσο έντονο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που πλέον εγκαταλείπουν τα αγαπημένα τους brands για να βρουν αυτό που θέλουν.

Οι εταιρείες αδυνατούν να ανταποκριθούν στη ζήτηση, με αποτέλεσμα ήδη οι λίστες αναμονής να φτάνουν ακόμα και στον έναν χρόνο, ενώ οι δυσλειτουργίες στην εφοδιαστική αλυσίδα προκαλούν σοβαρές ελλείψεις στην αγορά.

Πάνω από 50 μοντέλα EV έχουν ήδη κυκλοφορήσει ή αναμένεται να κυκλοφορήσουν στην αγορά τους επόμενους μήνες. Παραδοσιακά, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βασίζονταν στην «αφοσίωση» των πελατών τους για να διατηρήσουν το μερίδιο αγοράς, κάτι που πλέον σύμφωνα με τη WSJ καταρρέει.

Σύμφωνα με την S&P Global Mobility, το 50% αυτών που κατέχουν μία συγκεκριμένη μάρκα, αναζητούν πλέον μία άλλη.

Η περίπτωση της Tesla

Από τη «μάχη» των EV, δεν θα μπορούσε να λείπει η περίπτωση της Tesla του Έλον Μασκ.

Η πιο διάσημη μετοχή στη Wall Street δέχτηκε ένα ισχυρό πλήγμα μέσα στο 2022, χάνοντας το 69% της αξίας της.

Τις τελευταίες ημέρες, ένα σερί απωλειών έφερε νέα βουτιά της μετοχής, ρίχνοντας την αξία της στα 109 δολάρια και την χρηματιστηριακή της αξία στα μόλις 345 δις δολάρια.

Είναι μια δύσκολη χρονιά για τον Έλον Μασκ, ο οποίος ασχολείται περισσότερο με το Twitter απ’ ότι με την Tesla, εκνευρίζοντας τους επενδυτές.

Και η Tesla έπεσε θύμα της μειωμένης ζήτησης όπως αναφέρει ο Craig Irwin, αναλυτής της Roth Capital Partners. H εκτιμώμενη ανάπτυξη των εσόδων της εταιρείας «είναι ακόμη εξαιρετική, αλλά όχι αρκετά εξαιρετική για μια εταιρεία με κεφαλαιοποίηση 385 δισ. δολαρίων», πρόσθεσε αναφερόμενος στην αποτίμηση της εταιρείας την προηγούμενη εβδομάδα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg οι αναλυτές εκτιμούν πως τα έσοδα της Tesla θα αυξηθούν κατά 54% το 2022 και 37% το 2023.

Τα ισχυρά χαρακτηριστικά της εταιρείας αλλά και οι φανατικοί οπαδοί του Έλον Μασκ έσπασαν την Τετάρτη το αρνητικό σερί με μία μικρή ανάκαμψη, με το ερώτημα να παραμένει η Τesla χάνει τη δυναμική της ή απλά πρόκειται για μία διόρθωση από την εκτόξευσή της τα προηγούμενα χρόνια.

Διαβάστε επίσης:

Ιλιγγιώδη κέρδη 1 τρισ. δολαρίων σε δέκα χρόνια για τους έξι τραπεζικούς κολοσσούς