ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι προσπάθειες για την απομάκρυνση του containership Ever Given που μπλοκάρει τη Διώρυγα του Σουέζ θα διαρκέσουν τουλάχιστον μέχρι την επόμενη Τετάρτη, αυξάνοντας το ενδεχόμενο ευρύτερων επιπτώσεων από το συμβάν που έχει ήδη επηρεάσει την ροή των εμπορευμάτων, από το πετρέλαιο και τα σιτηρά μέχρι τα αυτοκίνητα.
Τα πλοία ξεκινούν δαπανηρές και χρονοβόρες παρακάμψεις γύρω από την Αφρική, ενώ η προοπτική μιας μακρύτερης από την αναμενόμενη διακοπής κατά μήκος της αναμφισβήτητα σημαντικότερης οδού του θαλάσσιου εμπορίου στον κόσμο, απειλεί να επιφέρει περαιτέρω αναταραχές στον κλάδο της ναυτιλίας.
Μέχρι στιγμής οι προσπάθειες να πλεύσει και πάλι το τεράστιο containership ήταν ανεπιτυχείς. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Randy Giveans, αντιπρόεδρο της εταιρείας ανάλυσης για τον κλάδο της ναυτιλίας Jefferies, το ξεμπλοκάρισμα αναμένεται να ολοκληρωθεί έως την Πέμπτη με την βοήθεια της υψηλότερης παλίρροιας. Αν θα πρέπει να εκφορτωθούν τα εμπορεύματα του πλοίου ή αν πρέπει να γίνουν εκτεταμένες επισκευές στο ίδιο το κανάλι, «τότε ο χρόνος διακοπής θα μπορούσε σίγουρα να διαρκέσει τουλάχιστον δύο εβδομάδες», είπε.
Δύο δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που φορτώθηκαν στις Η.Π.Α. και κατευθύνονται στις ασιατικές αγορές, φαίνεται να έχουν ήδη αλλάξει πορεία στα μέσα του Ατλαντικού και τώρα κατευθύνονται γύρω από την Αφρική για να αποφύγουν το μπλοκάρισμα στην πλωτή οδό του Σουέζ.
Η A.P. Moller-Maersk και η Hapag-Lloyd σκέφτονται να στείλουν πλοία στην ίδια διαδρομή, κινήσεις που θα ακολουθήσει και ένα πλοίο που διαχειρίζεται η Synergy Marine, το οποίο έχει αποσταλεί γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Η Torm, δανέζικη εταιρεία με τάνκερ, επισήμανε ότι οι πελάτες της ρωτούν για το κόστος που θα έχει η επιλογή τους να εκτρέψουν τα πλοία.
Τα πλοία που βρίσκονται έξω από την Ερυθρά Θάλασσα και σχεδίαζαν να χρησιμοποιήσουν τη διώρυγα του Σουέζ αποφασίζουν αν θα αλλάξουν δρόμο γύρω από την Αφρική, αυξάνοντας κατά 10 έως 15 ημέρες στα ταξίδια τους, σύμφωνα με τον Giveans. Πλοία που περιμένουν σε ουρά και στα δύο άκρα της περιοχής της διώρυγας του Σουέζ είναι πιθανό να περιμένουν να έχουν πιο ξεκάθαρη εικόνα για το πόσο καιρό θα παραμείνει κλειστό το πέρασμα, πριν λάβουν την απόφαση να κάνουν εκτροπή, είπε.
Ιδιαίτερη ανησυχία για τον ευρύτερο οικονομικό αντίκτυπο του περιστατικού του Σουέζ υπάρχει για τις γραμμές εφοδιασμού των ευρωπαϊκών εταιρειών, από κατασκευαστές αυτοκινήτων έως λιανοπωλητές που βασίζονται σε μια σταθερή ροή των ασιατικών εισαγωγών. Η διακοπή ήρθε σε μία περίοδο κατά την οποία οι επιπτώσεις της πανδημίας έχουν κορυφωθεί, πλήττοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού με ελλείψεις και καθυστερήσεις.
Η Caterpillar, αμερικανική εταιρεία κατασκευής μηχανημάτων, δήλωσε ότι αντιμετωπίζει καθυστερήσεις στις αποστολές και μάλιστα εξετάζει ακόμη και το ενδεχόμενο να μεταφέρει αεροπορικά κάποια προϊόντα αν κριθεί απαραίτητο. Το Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας των ΗΠΑ παρακολουθεί στενά την κατάσταση, δήλωσε ο εκπρόσωπος του το βράδυ της Πέμπτης.
Για τις εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου, μια παρατεταμένη συμφόρηση μεταξύ Ευρώπης και Ασίας κινδυνεύει να θέσει εκτός τα χρονοδιαγράμματα που έχουν οριστεί αρκετούς μήνες πριν, προκειμένου οι εισαγωγείς να μπορούν να προγραμματίσουν τις αγορές τους, να διαχειριστούν τα αποθέματα και να διατηρήσουν τα ράφια των καταστημάτων γεμάτα.
Το πρόβλημα γίνεται πιο περίπλοκο κάθε επιπλέον ημέρα που πρέπει να περιμένον τα containerships. Τα πλοία που φτάνουν με αρκετές ημέρες καθυστέρηση δεν μπορούν να εκφορτώσουν και να φορτώσουν και πάλι εγκαίρως για να κάνουν το προγραμματισμένο ταξίδι της επιστροφής. Αυτό θα αναγκάσει τις εταιρείες να ακυρώσουν τα ταξίδια, με αποτέλεσμα να περιοριστεί περαιτέρω η χωρητικότητα και να οδηγηθούν υψηλότερα τα ναύλα.
Η διαδρομή γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Νότιας Αφρικής θα προσθέσει 6.000 μίλια στο ταξίδι και περίπου 300.000 δολάρια σε κόστος καυσίμου σε ένα σούπερ τάνκερ που παραδίδει πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής στην Ευρώπη.
Εύθραυστη υποδομή
«Όσο περισσότερο διαρκέσει το πρόβλημα, τόσο πιο πιθανό είναι να έχεις αυτό τον αντίκτυπο», δήλωσε ο Brian Gallagher, επικεφαλής επενδυτικών σχέσεων της ναυτιλιακής Euronav NV, που κατέχει τον τρίτο μεγαλύτερο στόλο σούπερ τάνκερ παγκοσμίως. «Υπενθυμίζει περισσότερο την ευθραυστότητα ορισμένων υποδομών που υπάρχουν εκεί έξω. Αυτό μπορεί να έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις”.
Οι ναυλομεσίτες αναφέρουν ότι οι έμποροι πετρελαίου ναυλώνουν ολοένα και περισσότερο δεξαμενόπλοια προκειμένου να έχουν επιλογές, σε περίπτωση που χρειαστεί να ταξιδέψουν γύρω από την Αφρική αν συνεχιστεί το πρόβλημα. Τα πλοία που ταξιδεύουν άδεια για να φορτώσουν πετρέλαιο στη βορειοδυτική Ευρώπη θα μπορούσαν να καθυστερήσουν, αναγκάζοντας τους εξαγωγείς της περιοχής να αναζητήσουν εναλλακτικούς μεταφορείς, αναφέρουν πληροφορίες.
Οι τιμές των ναύλων για τα πετρελαιοφόρα σε ορισμένες περιοχές έχουν ήδη σκαρφαλώσει υψηλότερα μετά τον αποκλεισμό της διώρυγας.
Τα πλοία τύπου Suezmax, τα οποία συνήθως μεταφέρουν 1 εκατομμύριο βαρέλια μέσω του καναλιού, τώρα κερδίζουν περίπου 17.000 δολάρια την ημέρα, τα περισσότερα από τον Ιούνιο του 2020. Εάν περισσότερα πλοία αναγκαστούν να ταξιδέψουν γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής, αυτό θα δώσει ώθηση στα ναύλα καθώς αυξάνονται οι χρόνοι του ταξιδιού.
Το πρόβλημα επηρεάζει και μία σειρά από bukers που μεταφέρουν εμπορεύματα ξηρού φορτίου, από σιτάρι μέχρι σιδηρομετάλλευμα. Υπάρχει μια μεγάλη ουρά φορτηγών πλοίων αυτή τη στιγμή – τουλάχιστον 40 πλοία – σύμφωνα με τον Peter Sand, επικεφαλής ανάλυσης για την ναυτιλία της BIMCO.
Διαβάστε ακόμα:
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση