ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Έως 9% αναμένεται να αυξηθούν τα διόδια για το 2024 σύμφωνα με πηγές που έχουν πολύ καλή γνώση του θέματος.
Με αυτό τον τρόπο πέφτει αυλαία στις διαπραγματεύσεις του υπουργείου υποδομών με τους παραχωρησιούχους που διαχειρίζονται όλους τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους, οι οποίες είχαν ξεκινήσει από τα τέλη του 2022.
Οι αυξήσεις αυτές αναμένεται να ανακοινωθούν από τους παραχωρησιούχους από την 1η Δεκεμβρίου, ενώ θα τεθούν σε εφαρμογή από την 1 Ιανουαρίου του 2024, όπως είχε γράψει πρώτο το mononews, λίγες ώρες ύστερα από την τελευταία συνάντηση του υπουργείου υποδομών με τους εκπροσώπους των αυτοκινητοδρόμων.
Σημειώνεται ότι οι εν λόγω αυξήσεις αφορούν τους οδικούς άξονες που εφαρμόζουν τη χιλιομετρική χρέωση και όχι την Αττική Οδό. Επομένως, οι αυξήσεις αφορούν τις εξής παραχωρήσεις: Κεντρική Οδός, Νέα Οδός, Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.
Πρόκειται για οδικούς άξονες τους οποίους διαχειρίζονται ελληνικοί, γαλλικοί και γερμανικοί Όμιλοι. Όσον αφορά την Ολυμπία Οδό και τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου το μεγαλύτερο μέρος ανήκει στη γαλλική Vinci, ενώ μέτοχος πλειοψηφίας στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου είναι η γερμανική Hochtief.
Ενδεικτικά αξίζει να αναφερθεί ότι το κόστος για τη μετακίνηση από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη ο ιδιοκτήτης ενός επιβατικού ΙΧ θα χρειαστεί να πληρώσει έως και 34,88 ευρώ (σ.σ. μέχρι στιγμής το κόστος ήταν 31,35 ευρώ), ενώ για το Αθήνα – Πάτρα θα πληρώσει έως και 12,60 ευρώ από τα 11,60 ευρώ που πληρώνει σήμερα.
Γιατί αυξάνονται τα διόδια – Το χρονικό των διαπραγματεύσεων
Η παραπάνω αύξηση προκύπτει από το έννομο δικαίωμα των παραχωρησιούχων, το οποίο τους δίνεται μέσω των συμβάσεων που αποτελούν νόμους του κράτους, καθώς έχουν κυρωθεί από τη Βουλή.
Πιο συγκεκριμένα οι εταιρίες διαχείρισης λαμβάνουν ως σημείο αναφοράς των αυξήσεων ή των μειώσεων το μέσο πληθωρισμό έως και το Σεπτέμβριο της τρέχουσας χρονιάς.
Στη συνέχεια ενημερώνουν την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και οι αυξομειώσεις τίθενται σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η λύση που έδωσε το υπουργείο φαίνεται να είναι συμβιβαστική, καθώς οι αυξήσεις για την τρέχουσα χρονιά θα ανερχόταν στο 14%, ενώ για το 2024 στο 3-4%.
Η διαπραγμάτευση μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των παραχωρησιούχων ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2022 και τελικά επετεύχθη να μην υπάρχουν αυξήσεις για τουλάχιστον το α’ εξάμηνο του 2023.
Υπενθυμίζεται, ότι έγινε στις αρχές του 2023 προσπάθεια από τη ΓΕΦΥΡΑ A.E. να αυξήσει τις τιμές, αλλά υπήρξε άμεση παρέμβαση από τον τότε υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, και η αύξηση δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
Στη συνέχεια το θέμα έμεινε παγωμένο μέχρι το καλοκαίρι όταν οι παραχωρησιούχοι ενημέρωσαν τη νέα ηγεσία του υπουργείου υποδομών για την εφαρμογή αυξήσεων 12% από το Σεπτέμβριο. Μάλιστα, τότε, το υπουργείο είχε εκδώσει μία σχετικά σκληρή ανακοίνωση, στην οποία έκανε λόγο για μονομερείς δράσεις των παραχωρησιούχων.
Τελικά, η αύξηση δεν εφαρμόστηκε ούτε αυτή τη φορά, ενώ χαρακτηριστικές ήταν οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, σε πλήθος ομιλιών του σχετικά με την ανάγκη να βάλουν πλάτη οι κατασκευαστές και να προτείνουν λύσεις αντί να απαιτούν.
Με τις καταστροφές της κακοκαιρίας Daniel το θέμα μπήκε για μία ακόμα φορά στα συρτάρια του υπουργείου, ενώ η τελική λύση δόθηκε πριν από λίγες ημέρες.
Διαβάστε επίσης
Διόδια: Έρχονται αυξήσεις από τον Ιανουάριο του 2024
THRAKON: Εγκαινιάστηκε η νέα επένδυση των 6 εκατ. ευρώ στα Οινόφυτα
Σιδηρόδρομος: Το 2026 η αποκατάσταση – Το κρυφό κόστος του 1 δισ. ευρώ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σερβία: Μεγάλη διαδήλωση των φοιτητών στο Βελιγράδι κατά της διαφθοράς στον κρατικό μηχανισμό
- ΗΠΑ: Ποιον επέλεξε ο Τραμπ για επικεφαλή του Οικονομικού Συμβουλίου του
- Σωκράτης Φάμελλος: Ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να γίνει και θεσμικά η αξιωματική αντιπολίτευση της χώρας
- Υπουργικό Συμβούλίο: Υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη – Η ατζέντα της Δευτέρας