ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Αυξήσεις-φωτιά στα διόδια που αγγίζουν μέχρι και το 14% ανακοίνωσαν οι παραχωρησιούχοι για το 2023 παρά τις δεσμεύσεις του Υπουργού Υποδομών κ. Κώστα Καραμανλή περί σταθερών τιμών.
Παραμένει, ωστόσο να φανεί το πότε θα ισχύσουν αυτές οι τιμές, για τις οποίες αναμένονται περαιτέρω ανακοινώσεις από τους διαχειριστές των αυτοκινητόδρομων εντός της νέας χρονιάς.
Την ίδια στιγμή σύμφωνα με πηγές της αγοράς φαίνεται πως οι διαπραγματεύσεις του Υπουργείου με τους παραχωρησιούχους, που πραγματοποιούταν όλο το προηγούμενο διάστημα, έχουν σε κάποιο βαθμό το επιθυμητό αποτέλεσμα, καθώς οι αυξήσεις δεν αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή τουλάχιστον για το Α’ Εξάμηνο του 2023.
Σημειώνεται, ότι οι αυξήσεις αυτές αφορούν όλες τις παραχωρήσεις πλην της Αττικής Οδού, η οποία δημοπρατείται αυτή την περίοδο από το ΤΑΙΠΕΔ. Οι κύριοι μέτοχοι των έξι αυτών παραχωρήσεων (Ολυμπία Οδός, Κεντρική Οδός, Νέα Οδός, Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου και Μορέας) είναι η γαλλική Vinci, η γερμανική Hochtief, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, ο ΑΒΑΞ και η Intrakat.
Τα παραδείγματα αυξήσεων
Ενδεικτικά είναι τα παραδείγματα της Ολυμπίας Οδού, την οποία διαχειρίζονται οι Όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Vinci και Hochtief, και της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου ( Γέφυρα Α.Ε. με βασικό μέτοχο την Vinci και μέτοχο μειοψηφίας την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις).
Στην ανακοίνωση της πρώτης σχετικά με τις τιμές των διοδίων για το 2023, που δημοσιεύθηκε χθες, τονίζεται πως οι οδηγοί θα ενημερωθούν τουλάχιστον ένα μήνα πριν την εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ επισημαίνει ότι οι αυξήσεις για το 2023 που θα διαμορφωνόταν στο 11,2% με βάση την ετήσια μεταβολή του εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών καταναλωτή, δε θα ισχύσουν προς το παρόν. Προσθέτει, δε, πως οι χρήστες θα ενημερωθούν εγκαίρως για την ημερομηνία εφαρμογής νέων τιμών.
Όσον αφορά το εύρος των αυξήσεων στους δύο παραπάνω αυτοκινητόδρομους, αυτές θα ξεκινήσουν από το 11% και μπορεί να αγγίξουν ακόμα και το 14%.
Για παράδειγμα, στην Ολυμπία Οδό:
Η τιμή των διοδίων από το Σταθμό Ελευσίνας για τα αυτοκίνητα έχει ανακοινωθεί πως θα διαμορφωθεί από τα 2,10 στα 2,40 ευρώ με την αύξηση να ανέρχεται στο 14%.
Από το Σταθμό του Ισθμού τα διόδια αυξάνονται από τα 1,80 στα 2 ευρώ (+11%)
Από το Σταθμό Κιάτο η τιμή από τα 2,30 διαμορφώνεται στα 2,60 ευρώ (+13%)
Από το Σταθμό Καλαβρύτων το αντίτιμο των 2,40 στα 2,70 ευρώ (+12,5%)
Από το Σταθμό Ελαιώνα η τιμή διαμορφώνεται από τα 3,30 στα 3,70 ευρώ (+12%).
Πού οφείλονται οι αυξήσεις
Οι αυξήσεις αυτές προκύπτουν από το γεγονός ότι οι τιμές των διοδίων υπολογίζονται ετησίως βάσει του Δείκτη Καταναλωτών. Γεγονός και το οποίο σημαίνει, ότι μία χρονιά καλπάζοντος πληθωρισμού, όπως το 2022, θα συνεπάγεται και αντίστοιχες αυξήσεις στα διόδια. Υπενθυμίζεται, δε, ότι τακτική αυτή είχε οδηγήσει στο παρελθόν σε μικρές αυξήσεις ή ακόμα και μειώσεις των διοδίων κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.
Πιο συγκεκριμένα η διαδικασία που ακολουθείται είναι η εξής. Το Σεπτέμβριο κάθε έτους γίνεται ο υπολογισμός των ανατιμήσεων και αυτός γνωστοποιείται στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ17).
Στη συνέχεια οι νέες τιμές τίθενται σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση, ύστερα από τις διαπραγματεύσεις μεταξύ Υπουργείου και παραχωρησιούχων, οι εταιρείες έχουν προχωρήσει μόνο σε ανακοινώσεις.
Διαβάστε επίσης:
Καραμανλής: Βάζουμε το εθνικό πάνω από το κομματικό συμφέρον
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Luigi Mangione: Δήλωσε αθώος για την δολοφονία του CEO της UnitedHealthcare
- Alpha Bank: Η πρώτη τράπεζα στην Ελλάδα που χρησιμοποιεί ψηφιακό βοηθό με Generative AI
- Στουρνάρας: Αρνητικός για τη θέση του ΠτΔ – «Εγώ «ζευγάς» έμαθα, αυτό κάνω»
- Χαλκιδική: Συνελήφθησαν δύο ανήλικοι για διακίνηση ναρκωτικών σε μαθητικές εκδηλώσεις