ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Νέους, μεγαλύτερους επενδυτικούς γύρους στις ελληνικές startups γενικότερα, αλλά και αυτές του Velocity.Partners VC ειδικότερα, βλέπει για φέτος ο Δημήτρης Καλαβρός-Γουσίου, συνιδρυτής και εταίρος στο κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών Velocity.Partners VC και συνιδρυτής του οργανισμού καινοτομίας Found.ation.
Όπως δηλώνει στο mononews.gr, κάποιες από τις εταιρείες που ξεκίνησαν τα τελευταία χρόνια και στις οποίες επένδυσαν σε αρχικά στάδια τα funds του Equifund, έχουν πλέον ωριμάσει και είναι σε θέση να προσελκύσουν ξένα επενδυτικά κεφάλαια, που θα επιβεβαιώσουν με αυτό τον τρόπο και τη δυναμική που δημιούργησαν οι πρώτες σημαντικές εξαγορές του 2020.
Σημειώνεται ότι από τις 18 startups στις οποίες έχει επενδύσει το Velocity.Partners (ένα από τα 9 funds του Equifund) έχει ήδη αποεπενδύσει από το MyJobNow που πρόσφατα πουλήθηκε στη Skroutz, αλλά και από την PushMe, η οποία εξαγοράστηκε από την γερμανική TIER Mobility στις αρχές του 2020.
1.Πώς ξεκίνησε το Velocity.Partners και πόσα κεφάλαια έχετε επενδύσει μέχρι σήμερα;
Το Velocity.Partners δημιουργήθηκε το 2018. Έχοντας μια σημαντική εμπειρία και έκθεση από το 2011 στον χώρο των startups μέσω του Found.ation, είχαμε διαγνώσει ότι υπάρχει ξεκάθαρη ανάγκη σε πολύ αρχικά στάδια για πρόσβαση σε κεφάλαιο (επενδύσεις μέχρι 300.000 ευρώ) και επιχειρηματική υποστήριξη (venture building) για ομάδες που επιχειρούν για πρώτη φορά. Συγκεντρώσαμε κεφάλαια από 15 ιδιώτες και θερμικούς επενδυτές. με μεγαλύτερους το Equifund, την επενδυτική πλατφόρμα η οποία αξιοποιεί κεφάλαια του ΕΠΑνΕΚ, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων και τη Eurobank, ενώ επενδυτές μας είναι οι partners του Found.ation αλλά και άλλοι ιδιώτες επενδυτές. Συνολικά, τα κεφάλαια του Velocity είναι 24 εκατ. ευρώ, και σήμερα, τρία χρόνια μετά την ίδρυσή του, έχουμε τοποθετήσει λίγο πάνω από τα μισά, έχοντας ακόμα δύο χρόνια ενεργής επενδυτικής περιόδου για νέες τοποθετήσεις. Έχουμε επενδύσει σε 18 εταιρείες και έχουμε αποεπενδύσει από 2.
Η πρώτη ήταν τον Ιανουάριο του 2020 όταν η PushMe πουλήθηκε στην TIER mobility και η 2η ήταν η MyJobNow-Sendx, η οποία πουλήθηκε πριν δύο μήνες στη Skroutz.
2.Με την εξαγορά του MyJobNow από τη Skroutz ήταν η πρώτη φορά που μια ελληνική τεχνολογική εταιρεία αγόρασε μια νεοφυή εταιρεία η οποία έχει υποστηριχθεί από κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capital). Πώς έγινε;
Το Sendx είναι ήταν ένα brand unit του MyJobNow. To MyJobNow ξεκίνησε ως πλατφόρμα αγγελιών για blue-collar workers. Λίγους μήνες πριν τη καραντίνα, η εταιρεία είχε ήδη ξεκινήσει μια δεύτερη υπηρεσία, αυτή της παροχής ευέλικτου προσωπικού σε εταιρείες (staffing) με έμφαση στο delivery. Από το καλοκαίρι η εταιρεία ξεκίνησε την πιλοτική συνεργασία της με το Skroutz, βοηθώντας σταδιακά να καλυφθούν έως και 1500-2000 παραδόσεις την ημέρα ενώ στο τελευταίο τρίμηνο, όταν πλέον η ανάγκη για αξιόπιστη υπηρεσία παραδόσεων εν μέσω του δεύτερου lockdown ήταν ορατή, η Skroutz αποφάσισε να προχωρήσει την εξαγορά του συγκεκριμένου unit από το MJN. Η Skroutz εξαγόρασε στην πραγματικότητα μια ολοκληρωμένη ομάδα και μια λειτουργική τεχνολογία αντί να φτιάξει και τα δύο από την αρχή.
3.Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας για φέτος;
Για φέτος σχεδιάζουμε να τοποθετηθούμε σε ακόμη 3-4 εταιρείες μέχρι το τέλος της χρονιάς, ώστε να φτάσουμε τις 22-23 εταιρείες στο χαρτοφυλάκιό μας αλλά και να προχωρήσουμε σε επόμενους γύρους χρηματοδότησης σε κάποιες από τις 18 εταιρείες που έχουμε τοποθετηθεί. Ιδανικά, στους επόμενους γύρους θέλουμε να ηγηθεί κάποιο ξένο fund, κάτι τέτοιο θα επιβεβαιώσει με τον καλύτερο τρόπο πως και νέοι επενδυτές αναγνωρίζουν και πιστεύουν την δυναμική που είδαμε και εμείς σε αυτές τις εταιρείες, πολύ νωρίτερα. Είναι ρεαλιστικός στόχος είναι να δούμε επόμενους γύρους χρηματοδότησης μέσα στο έτος για 2-3 από τις εταιρείες που είναι ήδη στο χαρτοφυλάκιο μας, και εργαζόμαστε δίπλα και μαζί με τους επιχειρηματίες προς αυτό τον στόχο.
Σε επίπεδο νέων επενδύσεων άλλαξαν πολλά τον τελευταίο χρόνο, τα ταξίδια μειώθηκαν και πλέον κάνουμε scouting αναζητώντας ελληνογενείς ομάδες από το εξωτερικό κυρίως ηλεκτρονικά. Μας ενδιαφέρουν ομάδες με Έλληνες ιδρυτές ή στελέχη γιατί είναι πιο πιθανό να ενδιαφέρονται να ανοίξουν γραφείο στην Ελλάδα, σημείο το οποίο αποτελεί προαπαιτούμενο για να επενδύσουμε.
4.Πώς επηρέασε η πανδημία το οικοσύστημα των startups;
Πρέπει να θυμόμαστε ότι οι startups είναι ζημιογόνες τα πρώτα χρόνια λειτουργίας τους, οι περισσότερες δεν έχουν EBITDA, δεν έχουν μεγάλη ευελιξία στο cashflow, σωσίβια και ταμειακά διαθέσιμα που θα τους δώσουν τη δυνατότητα απορρόφησης των κραδασμών μιας κρίσης. Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως ο χώρος του traveltech, υπάρχει μια αναμενόμενη κάμψη λόγω της κατάστασης. Η πανδημία ωστόσο επιτάχυνε την ανάπτυξη και την εξέλιξη ορισμένων άλλων αγορών και αναγκών, όπως το delivery, το e-commerce, η εκπαίδευση (edtech).
Οι επενδυτές, ανάλογα τη φάση που βρίσκονται στον χρονισμό των υπό διαχείριση κεφαλαίων τους, παραμένουν δραστήριοι. Επίσης λόγω της πανδημίας, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες έχει χρειαστεί να στηρίξουμε εκτάκτως με νέα κεφάλαια εταιρείες ο οποίες είχαν μεν καλή εξέλιξη, η εξέλιξη όμως αυτή επιβραδύνθηκε λόγω της πανδημίας.
5.Ποια είναι η συμβολή των ελληνικών startup στην οικονομία;
Η πραγματικότητα είναι πως το ελληνικό οικοσύστημα των startups παραμένει μικρό σε απόλυτα νούμερα, αν λάβουμε ως σημείο αναφοράς τη συνεισφορά του στο ακαθάριστο εθνικό προϊόν. Παρουσιάζει όμως ιδιαίτερη δυναμική, αν και μόλις έχει κλείσει μια δεκαετία ύπαρξης. Αυτή τη στιγμή, υπολογίζουμε πως απασχολούνται περί τους 5.000 επαγγελματίες σε εταιρείες που έχουν λάβει χρηματοδότηση από κάποιο από τα funds που στηρίζονται από το Equifund. Είναι σημαντικό όμως να αναφέρουμε, πως σύμφωνα με την ετήσια έρευνα του Found.ation “Startups in Greece 2020-2021” που υποστηρίζει το EIT Digital, για κάθε ένα ευρώ που επενδύεται από τα εγχώρια τεχνολογικά funds, επενδύονται άλλα τρία από ξένα επενδυτικά κεφάλαια.
6.Φέτος ποιες είναι οι τάσεις;
Υπάρχουν ορισμένα mega-trends όπως ο χώρος του automation (αυτοματισμού), η τεχνητή νοημοσύνη και το healthtech, που είναι τεχνολογίες που εξελίσσονται ραγδαία την τελευταία τριετία. Λόγω των έκτακτων συνθηκών της πανδημίας, αναπτύχθηκαν πρόσθετες τάσεις όπως η εκπαίδευση (ed-tech), αλλά και το fintech. Το Robinhood στην Αμερική, για παράδειγμα, ένα trading app με στοιχεία gamification που λειτουργεί με συνδρομή, έχει γίνει πολύ δημοφιλές ειδικά σε νεότερες ηλικίες οι οποίες μέσω της πλατφόρμας ανακάλυψαν τις επενδύσεις στο χρηματιστήριο. Εργαλεία που δίνουν τη δυνατότητα ανοιχτής πρόσβασης σε κλειστά συστήματα όπως η χρηματιστηριακή αγορά, γίνονται δημοφιλή.
Επιτρέψτε μου και μια πρόβλεψη για το χώρο του fintech. Μετά την πανδημία, καθώς είναι γνωστό πλέον πως οι αποταμιεύσεις αυξήθηκαν, θα υπάρξει έντονη ζήτηση για επενδυτικές επιλογές, και πλατφόρμες όπως το Robinhood ή η ευρωπαϊκή Degiro έρχονται να καλύψουν αυτές τις ανάγκες. Παράλληλα, η μεταφορά πλούτου από τους 60+ (baby boomers) στους millennials των 20-40 ετών τα επόμενα δέκα χρόνια θα είναι μια τεκτονική αλλαγή για τα σύγχρονα τραπεζικά συστήματα. Θα υπάρχουν πολλές ευκαιρίες στο χώρο, για να δημιουργηθούν νέες υπηρεσίες και προϊόντα που θα απευθύνονται σε ένα νέο προφίλ χρήστη και αναγκών. Από τη δημιουργία επενδυτικών χαρτοφυλακίων χωρίς μεσάζοντες, σε νέες μορφές credit, σε μικροδάνεια και μικροχρηματοδοτήσεις – το fintech πιστεύω θα δώσει διεξόδους και ευελιξία που οι νέες γενιές θα αγκαλιάσουν.
8.Ποιες είναι οι πλέον υποσχόμενες startups από το χαρτοφυλάκιό σας;
Ο χώρος του mobility, για το Velocity.Partners, έχει ιδιαίτερη δυναμική. Για αυτό τον λόγο θα ξεχωρίσω την Spotawheel, η οποία έχει ήδη επιτυχημένη παρουσία σε δύο αγορές ως marketplace ποιοτικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, αλλά και την Instacar – η οποία παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές ως η νέα πρόταση στο χώρο της ευέλικτης και digital-oriented μίσθωσης και διαχείρισης αυτοκινήτου, αλλά και προσφάτως e-bike.
Από τo αμιγώς τεχνολογικό χαρτοφυλάκιό μας θα σας αναφέρω την Intelligencia, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο του healthtech και συγκεκριμένα στην ανάπτυξη νέων φαρμάκων αξιοποιώντας Big Data και AI. Αλλά και την iCOMAT, η οποία αναπτύσσει μια νέα μεθοδολογία δημιουργίας ανθρακονήματος περισσότερο ανθεκτικού, με μεγαλύτερη ευκαμψία αλλά και μικρότερο βάρος – στοιχεία εξαιρετικά χρήσιμα στον χώρο της αεροναυπηγικής, αλλά και του αυτοκινήτου.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση