ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΡΑΕΚ και υπουργείο Ενέργειας Κύπρου ασκούν πιέσεις στον ΑΔΜΗΕ για λεπτομερή πληροφόρηση για τα κόστη του και όλες τις πτυχές του έργου
Η ΡΑΕΚ στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη, δεν έδωσε το πράσινο φως για τις λειτουργικές δαπάνες, ύψους 8 εκ. για 2024-2025, που αποτελεί πολύμηνη, πλέον, εκκρεμότητα, η οποία θα πρέπει να διευθετηθεί προκειμένου ο Διαχειριστής να μπορέσει να προχωρήσει στην έκδοση τιμολογίων για τη χρήση της διασύνδεσης. Όπως αναφέρουν πληροφορίες, η ΡΑΕΚ θα στείλει τις επόμενες μέρες ερωτήσεις σχετικά με τις λειτουργικές δαπάνες, ζητώντας διευκρινίσεις για να επανεξετάσει την έγκρισή τους.Μια ακόμη εκκρεμότητα αφορά την έγκριση του συνόλου του CAPEX– καθώς μέχρι στιγμής υπάρχει έγκριση μόνο για ένα μέρος για τα 12 εκ. – των 48 εκατ. ευρώ (CAPEX) που έχει καταβάλει ο ΑΔΜΗΕ στον προηγούμενο φορέα υλοποίησης, την Euroasia. H ΡΑΕΚ και χθες αρνήθηκε να καλύψει το υπόλοιπο ποσό.
Εκτός από την κάλυψη των δαπανών του έργου, το άλλο θέμα που έχει προκύψει και συζητήθηκε χθες, είναι το αίτημα του ΑΔΜΗΕ να αλλάξει ο όρος της συμφωνίας Cross Border Cost Allocation που υπέγραψαν το καλοκαίρι οι δύο Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου, για την αποζημίωση που θα πρέπει να καταβάλει ο ΑΔΜΗΕ στην περίπτωση που το έργο σταματήσει, από δική του ευθύνη ή ευθύνη του εργολάβου.
Ιλιγγιώδεις αποζημιώσεις και προσφυγή στο ΣτΕ
Ο όρος που προστέθηκε το καλοκαίρι στην τροποποίηση της συμφωνίας, Cross Border Cost Allocation, επιμερισμού του κόστους, ήταν ότι η αποζημίωση που θα πρέπει να καταβάλει ο ΑΔΜΗΕ στην περίπτωση που το έργο σταματήσει, από δική του ευθύνη ή ευθύνη του εργολάβου, ισούται όχι μόνο με τα ποσά που μέχρι τότε θα έχουν καταβάλει οι καταναλωτές, αλλά και τα διαφυγόντα κέρδη, που ενδεχόμενα θα είχαν οι καταναλωτές αν η Διασύνδεση ολοκληρωνόταν. Πληροφορίες αναφέρουν ότι, αυτά τα εν δυνάμει κέρδη της διασύνδεσης, που θα κληθεί να καταβάλει ως αποζημίωση ο ΑΔΜΗΕ εκτιμώνται σε 6 δισ. ευρώ.
Ο ΑΔΜΗΕ προσέφυγε πριν μια εβδομάδα στο ΣτΕ και στο Διοικητικό Δικαστήριο της Κύπρου εναντίον της ελληνικής και της κυπριακής ρυθμιστικής αρχής αμφισβητώντας ως καταχρηστικό τον όρο αυτόν, της Cross Border Cost Allocation, που υπέγραψαν το καλοκαίρι οι δύο ρυθμιστικές αρχές.
Στη χθεσινή τηλεδιάσκεψη, ο ΑΔΜΗΕ ζήτησε από τις ρυθμιστικές αρχές να τον αποσύρουν, η ΡΑΕΚ αρνήθηκε και απάντησε ότι εφόσον απευθύνθηκε ο ΑΔΜΗΕ στο ΣτΕ θα περιμένουμε την απάντησή του.
Πληροφορίες αναφέρουν, ότι για τον ΑΔΜΗΕ είναι κρίσιμο να απαληφθεί αυτός ο όρος για τις ενδεχόμενες αποζημιώσεις από τη συμφωνία για τον επιμερισμό του κόστους, καθώς θεωρεί ότι με μια τόσο αυστηρή ρήτρα αποζημίωσης, το έργο δεν θα είναι ελκυστικό για τους επενδυτές.
Σημειώνεται ότι μέσα στην εβδομάδα και το υπουργείο Ενέργειας της Κύπρου αναμένεται να στείλει σειρά ερωτημάτων προς διευκρίνιση, στον ΑΔΜΗΕ, για την άντληση περαιτέρω πληροφοριών και ακολούθως αφού λάβει τις απαντήσεις τους και τις αποστείλει στον Οίκο Αξιολόγησης, από τον οποίο θα περιμένει να λάβει την τελική γνώμη του για το έργο. Ο αμερικάνικος οίκος που ανέλαβε τη δέουσα επιμέλεια, ελέγχοντας την οικονομική και την νομική πτυχή του έργου έστειλε στην Κυπριακή Δημοκρατία τις πρώτες παρατηρήσεις του, με ερωτήματα προς τον ΑΔΜΗΕ τα οποία πρέπει να απαντηθούν για να δώσει την τελική του γνωμοδότηση.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- IRIS: Ερχονται πέντε μεγάλες αλλαγές – Στα 1.000 ευρώ το όριο συναλλαγών
- Να ξεκαθαρίσει τώρα ο κ. Μητσοτάκης ποιους θα φορολογήσει το 2025 – Αρθρο παρέμβαση
- Στην Κύπρο ο Μητσοτάκης για την τριμερή με την Κύπρο και την Ιορδανία – Μαζί και κλιμάκιο υπουργών
- Starbucks: Κέρδη αλλά απλήρωτα δάνεια και συσσωρευμένες ζημιές για την εταιρεία της οικογένειας Μαρινόπουλου