ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δύο νέοι διαγωνισμοί δρομολογήθηκαν από τον ΟΣΕ και υπό την εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με σκοπό την ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών στις γραμμές «Κέντρο Αχαρνών – Οινόη» και «Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας».
Οι διαγωνισμοί βρίσκονται υπό την ομπρέλα της χρηματοδότησης του ευρωπαϊκού προγράμματος CEF. Όπως επισήμανε και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στην ομιλία του στη Βουλή προ ημερών, υλοποιούνται επενδύσεις υποδομών, ύψους 3 δισ. ευρώ, που πρόσφατα εξασφάλισε η Κυβέρνηση μέσω χρηματοδότησης από το ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF)», και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
ΣΚΑ– Οινόη
Ο διαγωνισμός προϋπολογισμού 240,7 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) αφορά την αναβάθμιση της γραμμής «Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Οινόη» και έχει ορίζοντα δημοπράτησης τις 17 Ιουνίου του 2025. Το Υπουργείο έχει ήδη εξασφαλίσει τους αναγκαίους πόρους, από τους οποίους τα 192,14 εκατ. ευρώ προέρχονται από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF II.
Το τμήμα ΣΚΑ – Οινόη περιλαμβάνει 52 χλμ. υφιστάμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, στην οποία προβλέπονται εργασίες υποδομής σε ενδιάμεσους σταθμούς και συγκεκριμένα στους σιδηροδρομικούς σταθμούς Οινόης και Αλιάρτου και στη σιδηροδρομικής στάσης Οινοφύτων.
Οι διαγωνισμοί έχουν τον χαρακτήρα των fast track διαδικασιών, με το χρονοδιάγραμμα να προβλέπει την έναρξης και ολοκλήρωση της σύμβασης έως και τις 31 Μαίου του 2028.
Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης σημασίας σε επίπεδο υποδομής και ασφάλειας, καθώς το εν λόγω δίκτυο πάσχει από χρόνιες ελλείψεις.
Κατ’ αρχάς οι σιδηροδρομικές γραμμές διαθέτουν παλαιού τύπου στρωτήρες, ενώ η τεχνολογική υποδομή δεν επιτρέπει στους συρμούς να ξεπερνούν τα 90χλμ την ώρα, αντίθετα οι παρεμβάσεις στο δίκτυο προβλέπουν να ξεπερνούνται τα 120 χλμ την ώρα.
Παράλληλα, στόχος των παρεμβάσεων είναι να αυξηθεί η χωρητικότητα της γραμμής έτσι ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των επιβατικών και εμπορικών τρένων που κάνουν χρήση του δικτύου.
Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας
Την ίδια στιγμή το Υπουργείο προσβλέπει, με διαγωνισμό προϋπολογισμού 159 εκατ. ευρώ, στην ενίσχυση των σιδηροδρομικών υποδομών και της Κεντρικής Μακεδονίας με παρεμβάσεις στη γραμμή «Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας» και συγκεκριμένα στο τμήμα από τις Μουριές έως τον Προμαχώνα.
Το έργο χρηματοδοτείται σε μέρος 112,075 εκατ. ευρώ επίσης από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF II.
Αντίστοιχα, η δημοπράτηση αναμένεται να γίνει μέσα στο καλοκαίρι του 2025 και συγκεκριμένα στις 18 Ιουνίου, με ορίζοντα έναρξης και ολοκλήρωσης της σύμβασης την 31η Μαίου 2028.
Το τμήμα Μουριές έως Προμαχώνα, αφορά σιδηροδρομική απόσταση μήκους περίπου 53 χλμ. ενώ μέσα από τις παρεμβάσεις πρόκειται να εγκατασταθεί και σύστημα ηλεκτροκίνησης σε ολόκληρη τη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας που αφορά μήκος 128 χλμ.
Υπενθυμίζεται, πως τον χρόνο που μας πέρασε είχαν εξασφαλιστεί πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ από κοινοτικούς πόρους για τη συγχρηματοδότηση τεσσάρων σιδηροδρομικών έργων που θα υλοποιηθούν στην επόμενη τετραετία.
Τα συγκεκριμένα έργα προέρχονται από την τελευταία πρόσκληση του φακέλου Ταμείου Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF II).
Οι εγκριθείσες προτάσεις αφορούν στα ακόλουθα έργα:
Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας (112.075.200 ευρώ).
Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ – Οινόη (192.142.704 ευρώ).
Αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο (ΕΡΓΟΣΕ) (186.667.916,75 ευρώ).
Νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (ETCS L1) στο τμήμα ΣΚΑ – Κιάτο (27.979.200 ευρώ).
Όπως είχε δηλώσει τότε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, «Η έγκριση των τεσσάρων έργων, αν και αποτελεί αναγνώριση της συνεχούς και αδιάλειπτης προσπάθειας της Ελληνικής Κυβέρνησης να ανατάξει το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και να ξεπεράσει χρόνιες παθογένειες του συστήματος, είναι μόνο η αρχή της διαδρομής της 20ετούς επενδυτικής στρατηγικής στον σιδηρόδρομο. Με όραμα το τρίπτυχο Αναβάθμιση – Ασφάλεια – Ανάπτυξη, τίθεται άμεσα σε επεξεργασία σχέδιο προτάσεων που θα ολοκληρώνει τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και θα συνδέει στρατηγικά λιμάνια της χώρας με τον ΠΑΘΕ/Π.
Σκοπός η διεκδίκηση νέας συγχρηματοδότησης εντός του 2025 για την ανάπτυξη του δικτύου έως το 2030, στη βάση των απαιτήσεων που θέτει ο νέος κανονισμός για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΕΕ) 2024/1679 και με γνώμονα την ανθεκτικότητα των υποδομών».
Διαβάστε επίσης:
Σταϊκούρας για ασφάλεια στον σιδηρόδρομο: Δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις – Απαιτείται σχέδιο
Χρήστος Σταϊκούρας: Είναι καλύτερος ο σιδηρόδρομος δύο χρόνια μετά τα Τέμπη
Σιδηρόδρομος: Τα ζητήματα ασφαλείας, οι 17 συστάσεις και η πρόοδος του σχεδίου δράσης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Titan Cement: Στο 5,38% αυξήθηκαν οι ίδιες μετοχές
- FTSE Rusell: Δεν αναβάθμισε το Χρηματιστήριο Αθηνών – Παραμένει σε Watch List μέχρι τον Σεπτέμβριο
- Απογοήτευση στη Wall Street μετά τους νέους δασμούς Τραμπ στην Κίνα – Έχασε τις 5.000 μονάδες ο S&P 500
- Νέα πτώση για το πετρέλαιο μετά τους νέους δασμούς Τραμπ στην Κίνα, κάτω από τα 60 δολάρια τo Brent
