ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σύμφωνα με πληροφορίες, το επόμενο δεκαετές σχέδιο που θα πραγματοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ θα περιλαμβάνει πρόσθετες συμπληρωματικές επενδύσεις για τη σύνδεση των FSRU που πρόκειται να δημιουργηθούν με το δίκτυό του. Ο συνδυασμός των επενδύσεων σε δίκτυο του ΔΕΣΦΑ με τις νέες υποδομές FSRU θα συμβάλουν ώστε η χώρα να μετατραπεί σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό κόμβο που θα εξυπηρετεί όχι μόνο την Ελλάδα αλλά και τα Βαλκάνια.
Όπως αναφέρουν πηγές του ΔΕΣΦΑ, «οι επενδύσεις που προγραμματίζουμε στο δεκαετές σχέδιο που δημοσιεύσαμε ήδη εξασφαλίζουν την ευελιξία του συστήματος καθώς δίνουν έμφαση στην κατεύθυνση του δικτύου από Νότο προς Βορρά, ενώ μέχρι σήμερα το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ αναπτυσσόταν από Βορρά προς Νότο. Όμως οι γεωπολιτικές εξελίξεις κάνουν τις αλλαγές να γίνονται πολύ πιο σύντομα και πολύ πιο απότομα. Όταν ολοκληρωθεί ο νέος ενεργειακός σχεδιασμός για την ανάπτυξη των υποδομών υποδοχής LNG, και καθοριστεί πόσα και ποια FSRU θα δημιουργηθούν, ο ΔΕΣΦΑ θα προσαρμόσει στις ανάγκες το δίκτυό του, στο επόμενο δεκαετές που θα δημοσιεύσει τον επόμενο χρόνο».
Ανάγκη απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο
Σημειώνεται, ότι η ρωσο-ουκρανική σύγκρουση ανέδειξε την ανάγκη απεξάρτησης από το ρωσικό φυσικό αέριο και η Ευρώπη προσανατολίζεται σε μια νέα ενεργειακή πολιτική με προτεραιότητα την ανάπτυξη των υποδομών FSRU για την υποδοχή LNG.
Όπως είπε εξάλλου και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τα FSRU αποτελούν τη συντομότερη λύση για τη μείωση της εξάρτησης από το εισαγόμενο αέριο προκειμένου να καταστεί το ενεργειακό σύστημα της χώρας πιο ανθεκτικό όσον αφορά στις αυξήσεις των τιμών και την επάρκεια.
Στο πλαίσιο αυτό η Gastrade κατέθεσε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αίτηση για τη χορήγηση άδειας για νέο έργο, το «ΑΣΦΑ Θράκης», που έρχεται να προστεθεί στο FSRU της Αλεξανδρούπολης, που έχει ολοκληρώσει την προετοιμασία του για να ξεκινήσει.
Χορηγήθηκε από τη ΡΑΕ Άδεια ΑΣΦΑ και στην εταιρεία «Mediterranean Gas A.E.» για το λιμάνι του Βόλου. Πρόκειται για ένα ακόμη πλωτό τερματικό LNG που προστίθεται στα δύο έργα της Gastrade στη Β. Ελλάδα και στο έργο “Διώρυγα” της Μότορ Όιλ στην Κόρινθο. Ο σταθμός που ανσπτύσσει η Διώρυγα Gas, έχει συμπεριληφθεί στο 10ετές πλάνο ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (2021-2030) και θα συνδεθεί με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου μέσω χερσαίου αγωγού. Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας είναι έως 210.000 m3, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 Mwhs/ημέρα. Στόχος της Motor Oil είναι ο σταθμός να τεθεί σε λειτουργία το τελευταίο τρίμηνο του 2023.
Έτσι οι σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου θα γίνουν 5 μαζί με τη Ρεβυθούσα.
Τα ελληνικά FSRU θα έχουν αυξημένη σημασία για την αποθήκευση του LNG το οποίο θα διακινείται στην ΝΑ Μεσόγειο, αυτό άλλωστε αναφέρεται σε αναλύσεις της Foreign Policy για τον μετασχηματισμό της ενεργειακής τροφοδοσίας της ευρύτερης περιοχής εφόσον ωριμάσουν οι εξελίξεις στην Ουκρανία. Θα συνιστούν χώρους αποθήκευσης τόσο για αέριο που θα προέρχεται από την Κύπρο, το Ισραήλ είτε την Αίγυπτο και την Αλγερία όσο και για ποσότητες που θα διακινούνται μέσω των LNG tankers και θα μεταφέρουν και αμερικανικό LNG.
Οι νέες επενδύσεις σε FSRU έρχονται να αντικαταστήσουν ουσιαστικά το ρωσικό αέριο στην ελληνική αγορά (2 με 2,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως) αλλά και να καλύψουν και τις ανάγκες των χωρών πέρα από τα βόρεια σύνορα της Ελλάδας μέχρι και την Ουκρανία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις οι ανάγκες τους θα είναι αυξημένες ετησίως κατά περίπου 10 δις. κυβικά μέτρα τα επόμενα χρόνια.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ