Στις 2 Ιουλίου του 2024 ξεκινά το δεσμευτικό market test του ΔΕΣΦΑ για την επέκταση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ελλάδας, σύμφωνα με την απόφαση έγκρισης των Κατευθυντήριων Γραμμών από τη ΡΑΑΕΥ.

Ο ΔΕΣΦΑ έχει ήδη δημοσιεύσει πρόσκληση ενδιαφέροντος από τις 2/5 και θα γνωστοποιήσει τον κατάλογο με τα απαραίτητα έγγραφα για τη συμμετοχή στη δεσμευτική φάση κατανομής δυναμικότητας και ορίζει την περίοδο εγγραφής με ενδεικτική καταληκτική ημερομηνία εγγραφής την 24η Ιουνίου 2024.

1

Ακολούθως, ο ΔΕΣΦΑ θα αξιολογήσει την επιλεξιμότητα των συμμετεχόντων μέχρι τις αρχές Ιουλίου 2024.

Από τον Ιούλιο του 2024 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024, θα διαρκέσει η διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για κατανομή δυναμικότητας.

Η χρονική διάρκεια υποβολής προσφορών ανέρχεται σε έντεκα (11) ημέρες, από τις 2 Ιουλίου 2024 μέχρι τις 12 Ιουλίου 2024 και στην συνέχεια εκκινεί η αξιολόγηση των προσφορών.

Τον Αύγουστο του 2024 θα πραγματοποιηθεί η προκαταρκτική κατανομή δυναμικότητας και θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της Οικονομικής Δοκιμής (Economic Viability Test, EVT) στις 31 Αυγούστου 2024, ημερομηνία που λαμβάνει χώρα και η κατανομή δυναμικότητας.

Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του 2024 υπολογίζεται ότι θα έχουν υλοποιηθεί οι Συμφωνίες Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (Gas Transmission Agreements, GTAs).

Η  διαδικασία  έχει τέσσερα στάδια: α) Τη Φάση Πληροφόρησης, β) Την Δεσμευτική Φάση Υποβολής Προσφορών, γ) την Κατανομή Δυναμικότητας, και δ) την Υλοποίηση των συμβάσεων μεταφοράς φυσικού αερίου.

Το 70% του κόστους των έργων θα καλύπτεται από τους χρήστες και το 30% από το έσοδο του ΔΕΣΦΑ

Όπως αναφέρει η ΡΑΕΕΥ, καλείται να εγκρίνει σημαντικές νέες επενδύσεις φυσικού αερίου, τόσο σε αγωγούς όσο και σε νέους πλωτούς τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ (FSRUs, Αλεξανδρούπολης, ΔΙΩΡΥΓΑ Gas, ARGO).

Επίσης, σημειώνει «κατασκευάζονται ή σχεδιάζονται μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο και τα Προγράμματα Ανάπτυξης των Δικτύων Διανομής είναι αρκετά φιλόδοξα στην εξάπλωση του δικτύου σε νέες περιοχές, ακόμα και στη νότια Ελλάδα, παρά τις μελέτες που αναδεικνύουν τις αντλίες θερμότητας ως πιο οικονομικές».

Όπως τονίζει η ΡΑΑΕΥ το ενδιαφέρον από χρήστες για δέσμευση μελλοντικής αδιάλειπτης δυναμικότητας στα σημεία αυτά του ΕΣΦΑ, είναι καθοριστικό προκειμένου ο Διαχειριστής να σχεδιάσει κατάλληλα τα απαραίτητα έργα τεχνικής αναβάθμισης του ΕΣΦΑ, τα οποία θα καλύπτουν τις ανάγκες περισσοτέρων του ενός ενδιαφερόμενων μερών, μειώνοντας έτσι το κόστος ανά ενδιαφερόμενο μέρος και αυξάνοντας τις πιθανότητες υλοποίησης των έργων αυτών, με γνώμονα την αποφυγή αδικαιολόγητης επιβάρυνσης των χρεώσεων χρήσης του ΕΣΦΑ από την κατασκευή των έργων.

Τονίζεται μάλιστα ότι το 70% του κόστους των έργων θα καλύπτεται από τους χρήστες και το 30% από το έσοδο του ΔΕΣΦΑ.

Με βάση τις Κατευθυντήριες Γραμμές, ο ΔΕΣΦΑ θα οριστικοποιήσει την εκτίμηση του κόστους, ανά πρόταση επέκτασης, μετά την ολοκλήρωση της δεσμευτικής φάσης, καθότι ειδικά η αναβάθμιση των συμπιεστών, σε επίπεδα πέραν αυτών που έχει αποφασιστεί από την Αρχή να υλοποιηθούν στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Ανάπτυξης ΕΣΦΑ, εξαρτάται σημαντικά από την δυναμικότητα που θα ζητηθεί από χρήστες ανά σημείο εισόδου και εξόδου του ΕΣΦΑ στο πλαίσιο της δεσμευτικής φάσης του Market Test.

Η ΡΑΑΕΥ τονίζει ότι με δεδομένο  ότι η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει σημαντική μείωση στη χρήση του φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια, οποιεσδήποτε νέες επενδύσεις πρέπει να λάβουν χώρα μόνο στη βάση εκπεφρασμένου ενδιαφέροντος χρηστών, για την αποπληρωμή των οποίων είναι διατεθειμένοι (έστω μερικώς) να δεσμευθούν.

Διαβάστε επίσης:

Διώρυγα Gas: Εξάμηνη παράταση στη σύμβαση δέσμευσης με ΔΕΣΦΑ- Ερωτηματικά για την επενδυτική απόφαση

Αλλαγή στρατηγικής για την SoftBank: Αποχωρεί από τις startup και εισέρχεται σε τεχνητή νοημοσύνη και τσιπ

Banco Sabadell: Κατηγορεί την BBVA για παραβίαση των νόμων με την επιθετική προσφορά εξαγοράς των 11,5 δισ. ευρώ