Οι χαμηλές τιμές αερίου αγωγών που προσφέρει η Gazprom στους προμηθευτές της στην Ελλάδα και η πτώση στην τιμή του φυσικού αερίου είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, ο λόγος που ακυρώνονται στο πρώτο τρίμηνο του έτους αρκετά φορτία LNG στη Ρεβυθούσα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο τρίμηνο του  έτους έχουν ακυρωθεί συνολικά 4 φορτία LNG συνολικής δυναμικότητας 3,8 ΤWh, όταν οι συνολικές ποσότητες των φορτίων που εισήχθησαν την ίδια περίοδο είναι 16-17 ΤWh.

1

Οι ακυρώσεις αυτές σημαίνουν ότι τα κόστη για τα ακυρωτικά, είναι χαμηλότερα, από το κέρδος τους από τη διαφορά της τιμής με το αέριο αγωγού, αφού οι τιμές που   είχαν κλείσει  για τα φορτία αυτά ήταν υψηλότερες από τις σημερινές τιμές του αερίου αγωγού, που εισάγεται από το Σιδηρόκαστρο στη χώρα. Το φυσικό αέριο που εισάγεται στην Ελλάδα από την Βουλγαρία αυξάνεται συστηματικά, καθώς όπως αναφέρουν πηγές, προσφέρεται σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές.

Σε μια εποχή, που το ρωσικό LNG εξακολουθεί να αποτελεί βασική πηγή προμήθειας για τις χώρες της ΕΕ παρά τις εξαγγελίες περί απεξάρτησης μετά την  εισβολή στην Ουκρανία, και στο αέριο αγωγών η Gazprom επιχειρεί να διατηρήσει τα μερίδιά της μειώνοντας τις τιμές.

Έτσι ήδη φέτος το αέριο αγωγών γίνεται η πιο δημοφιλής επιλογή, λόγω της πτώσης της τιμής και καλύπτει το χαμένο έδαφος από το LNG και εκτιμάται ότι σήμερα στην ελληνική αγορά είναι 50-50 οι εισαγωγές αερίου αγωγών και LNG.

Η στροφή προς το LNG το 2022 βοήθησε την Ελλάδα να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση και ενίσχυσε την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας, μειώνοντας την εξάρτηση από ένα μόνο προμηθευτή, τη Ρωσία. Το LNG κάλυπτε περίπου το 35% της ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου το 2021 ενώ το 2022   αυξήθηκε σημαντικά  αγγίζοντας περίπου το 60%. Η συμμετοχή του LNG στην ελληνική αγορά αερίου παρέμεινε υψηλή το 2023, αγγίζοντας περίπου το 55% ωστόσο ήδη στις αρχές του 2024 έχει υποχωρήσει στο 50% με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι η πτώση του LNG θα συνεχιστεί, καθώς είναι ακριβότερο από το αέριο αγωγών το οποίο στη σημερινή συγκυρία γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικό.

Τι έγινε το 2023: Η Ευρώπη απεξαρτήθηκε από τη Ρωσία, ζήτω η εξάρτηση

Αν και κεντρική ευρωπαϊκή πολιτική μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, είναι η απεξάρτηση από το φυσικό αέριο και τη Ρωσία, στην πράξη η πολιτική αυτή δεν είναι εύκολο να υλοποιηθεί μετά την ομαλοποίηση των τιμών του φυσικού αερίου,  καθώς θα κόστιζε πολύ  και το κόστος της δεν το θέλει κανείς. Σε μια εποχή που οι τιμές φυσικού αερίου είναι ελκυστικές και μπορούν να στηρίξουν την ευρωπαϊκή οικονομία, οι κορώνες για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο δεν ακούγονται πια.

Ήδη το 2023 σε σχέση με το 2022 οι εισαγωγές ρωσικού αερίου στην ελληνική αγορά τόσο μέσω αγωγού στο Σιδηρόκαστρο, όσο και με τη μορφή του LNG στη Ρεβυθούσα, παρουσίασαν  αύξηση κατά 66,3%.

Πέρυσι το ρωσικό αέριο βρέθηκε στη δεύτερη θέση με 14,71 TWh και μερίδιο 27,3% στις συνολικές εισαγωγές.  Μαζί με το ρωσικό LNG, το ρωσικό αέριο το 2023 κάλυψε τουλάχιστον 22,05 TWh ή 41% των συνολικών εισαγωγών στην Ελλάδα.

Συνολικά στην Ευρώπη, η Ρωσία, το 2023, έστειλε περισσότερους από 15,6 εκατομμύρια μετρικούς τόνους (mt) ρωσικού LNG στα λιμάνια της ΕΕ πέρυσι, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων Kpler, μια μικρή αύξηση από το 2022 και άλμα 37,7% σε σύγκριση με το 2021.

Η αύξηση αυτή δεν παραβιάζει το δίκαιο της ΕΕ, γιατί ενώ οι κυβερνήσεις της Δυτικής Ευρώπης επέβαλαν κυρώσεις στο πετρέλαιο μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022,   δεν έχουν κάνει το ίδιο για το φυσικό αέριο.

Τον Ιανουάριο του 2024, η Ρωσία αύξησε τις εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) κατά 11% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, σε 3 εκατ. μετρικούς τόνους, εκ των οποίων 1,77 εκατ. τόνοι μεταφέρθηκαν στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα στοιχεία της LSEG και τους υπολογισμούς του Reuters.

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ δεν έχει επιβάλει απαγόρευση των ρωσικών εισαγωγών αερίου, είτε αγωγού, είτε LNG.  Σε κάποιες χώρες διακόπηκε η εισροή ρωσικού αερίου αγωγού, μετά το επεισόδιο με τις πληρωμές σε ρούβλια, αλλά το ρωσικό LNG δεν σταμάτησε ποτέ να τροφοδοτεί τις ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις. Μάλιστα, η Ισπανία και η Γαλλία που είναι από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς ρωσικού LNG φαίνονται απρόθυμες να απαγορεύσουν τις σχετικές εισαγωγές, παρότι οι Βρυξέλλες άνοιξαν το δρόμο για εθνικούς περιορισμούς.

 Έτσι αν και τα ενεργειακά έσοδα της Ρωσίας έχουν μειωθεί από τότε που η Δύση επέβαλε κυρώσεις στη Μόσχα λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, το LNG εξακολουθεί να αποφέρει δισεκατομμύρια δολάρια στα ρωσικά ταμεία.

Η Πολωνία και οι χώρες της Βαλτικής έχουν ζητήσει να απαγορευτούν οι εισαγωγές ρωσικού αλουμινίου και LNG. Διπλωμάτες της ΕΕ δήλωσαν ότι η Κομισιόν δεν θα προσθέσει νέες απαγορεύσεις εισαγωγών στο επόμενο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, καθώς η πρόταση για το 13ο πακέτο λαμβάνει την τελική της μορφή.