Αυξητική τάση καταγράφεται στην εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το πρώτο εξάμηνο του 2024. Η εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 29,76%, αγγίζοντας τις 30,78 Τεραβατώρες (TWh), από 23,72 TWh στην αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Αντίθετα, η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου καταγράφεται ελαφρώς μειωμένη κατά 7,14% λόγω της μείωσης των εξαγωγών.

1

Το σημείο εισόδου του Σιδηροκάστρου αποτέλεσε την κύρια πύλη εισόδου φυσικού αερίου της χώρας στο συγκεκριμένο διάστημα, ακολουθούμενο από τον Τερματικό Σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα (σημείο εισόδου Αγία Τριάδα), που κάλυψε σχεδόν το ένα τρίτο (29,7%) των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με τη ΔΕΣΦΑ, οι εισαγωγές φυσικού αερίου ανήλθαν σε 30,93 TWh, καταγράφοντας ελαφρά μείωση κατά 8,14% σε σύγκριση με τις 33,67 TWh το α’ εξάμηνο του 2023.

Οι μεγαλύτερες ποσότητες εισήλθαν από το σημείο εισόδου Σιδηροκάστρου (15,7 TWh), το οποίο κάλυψε ποσοστό 50,76% επί των εισαγωγών.

Σημαντική παρέμεινε η συνεισφορά του Τερματικού Σταθμού LNG της Ρεβυθούσας, που κάλυψε το 29,74% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου με 9,2 TWh, ενώ το σημείο εισόδου της Νέας Μεσημβρίας, μέσω του αγωγού TAP, κάλυψε το 19,52% με 6,03 TWh.

Σχετικά με τις εκφορτώσεις LNG που πραγματοποιήθηκαν στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας την περίοδο Ιανουάριος-Ιούνιος 2024, αυτές αφορούσαν περίπου 8,96 TWh από 12 δεξαμενόπλοια έναντι περίπου 17,3 TWh από 26 δεξαμενόπλοια στο αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.

Το 67,97% των εν λόγω ποσοτήτων LNG προήλθαν από τις ΗΠΑ, αγγίζοντας τις 6,09 TWh. Στη δεύτερη θέση βρέθηκαν οι εισαγωγές από την Ρωσία (1,91 TWh), ενώ ακολούθησαν η Αλγερία (0,48 TWh) και η Νορβηγία (0,48 TWh).

Παράλληλα, όσον αφορά τη λειτουργία της υπηρεσίας Φόρτωσης Φορτηγών LNG, η οποία προσφέρει μια ευέλικτη λύση για την οδική μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων LNG σε περιοχές και χρήστες εκτός του δικτύου, από την έναρξη της λειτουργίας της τον Νοέμβριο του 2023 έχουν εκφορτωθεί 104 Φορτηγά LNG, διακινώντας 4,675.00 m3 LNG ή 30,139 MWh ισοδύναμης ενέργειας.

Όσον αφορά τις κατηγορίες καταναλωτών φυσικού αερίου, οι ηλεκτροπαραγωγοί συνεχίζουν να καταγράφουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, καλύπτοντας το 63,97% της εγχώριας ζήτησης με 19,69 TWh σε σύνολο 30,78 TWh, καταγράφοντας αύξηση κατά 30,92% συγκριτικά με πέρσι.

Σημαντική αύξηση κατά 141,36%, σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2023, καταγράφηκε επίσης και στην κατανάλωση φυσικού αερίου από τις βιομηχανίες και τους σταθμούς ανεφοδιασμού οχημάτων με CNG, απευθείας συνδεδεμένους στο ΕΣΜΦΑ, η οποία ανήλθε σε 4,61 TWh, ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στο 14,97% της εγχώριας ζήτησης.

Η κατανάλωση από τα δίκτυα διανομής κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 κινήθηκε στο επίπεδο των 6,48 ΤWh, καλύπτοντας το 21,05% της συνολικής ζήτησης.

Οι υποδομές του ΔΕΣΦΑ συνεχίζουν να συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας του φυσικού αερίου και στην ασφάλεια εφοδιασμού. Τέλος, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και του καθεστώτος πρόσβασης τρίτων (Third Party Access TPA), βάσει του οποίου λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, ενισχύει τον ανταγωνισμό τιμών.

Η πρόσβαση τρίτων (TPA) διέπεται από τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της εθνικής νομοθεσίας, διασφαλίζοντας ανοιχτή πρόσβαση σε οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο μέρος.

Διαβάστε επίσης:

Μαρία Ρίτα Γκάλλι: Οι ρωσικές εισαγωγές σαμποτάρουν τις υποδομές φυσικού αερίου

ΔΕΣΦΑ: Έναρξη της δεσμευτικής φάσης για την υλοποίηση των βασικών έργων επέκτασης του Κάθετου Διαδρόμου

ΔΕΣΦΑ: Χρηματοδότηση για δύο startups στον τομέα της ενέργειας