Σύμφωνα με τα στοιχεία που  έθεσε στη δημοσιότητα  η ΔΕΣΦΑ, κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2024, η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα παρουσίασε αύξηση 25,16%, φτάνοντας τις 47,65 Τεραβατώρες (TWh) από 38,07 TWh στην αντίστοιχη περίοδο για το 2023.

Το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο αποτέλεσε την κύρια πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στην Ελληνική αγορά παρουσιάζοντας αύξηση 62,67% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023, φτάνοντας τις 26,32 TWh από 16,18 TWh και ξεπερνώντας το σημείο εισόδου στην Ρεβυθούσα, στο οποίο καταγράφηκε μείωση των εισαγόμενων ποσοτήτων κατά 52,25% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

1

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, κατά το διάστημα Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2024, η συνολική ποσότητα που διακινήθηκε μέσω του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) μειώθηκε κατά 8,14%, πλησιάζοντας τις 48,31 TWh, από 52,59 TWh στην αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός το οποίο οφείλεται κυρίως στη μείωση κατά 95,45% των εξαγωγών φυσικού αερίου μέσω του ΕΣΜΦΑ (0,66 ΤWh έναντι 14,52 ΤWh το 2023).

Ωστόσο, παρά την αύξηση της εγχώριας κατανάλωσης, παρουσιάστηκε μείωση κατά 7,90% των συνολικών εισαχθεισών ποσοτήτων φυσικού αερίου, κυρίως λόγω της μείωσης των ποσοτήτων που εκφορτώθηκαν στον Τερματικό Σταθμό LNG Ρεβυθούσας.

Ειδικότερα, στη Ρεβυθούσα εκφορτώθηκαν περίπου 12,34 TWh LNG από 17 δεξαμενόπλοια προερχόμενα από 4 διαφορετικές χώρες.

Το μεγαλύτερο μέρος του εκφορτωθέντος LNG προήλθε από τις ΗΠΑ, αγγίζοντας τις 8,02 TWh, ποσότητα που αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,99% επί των συνολικών εισαγωγών LNG. Αμέσως μετά έρχονται οι εισαγωγές από τη Ρωσία (6,27 TWh) εμφανίζοντας όμως μια μείωση της τάξης του 54,39% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο ενώ ακολούθησαν η Νορβηγία (0,98 TWh) και η Αλγερία (0,48 TWh).

Παράλληλα, όσον αφορά τη λειτουργία της υπηρεσίας Φόρτωσης Φορτηγών LNG, η οποία προσφέρει μια ευέλικτη λύση για την οδική μεταφορά σημαντικών ποσοτήτων LNG σε περιοχές και χρήστες εκτός του δικτύου, έχουν εκφορτωθεί 174 Φορτηγά LNG, διακινώντας 7.787,00 m3 LNG ή 51.278,15 MWh ισοδύναμης ενέργειας την περίοδο Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2024.

Ως προς τη συμβολή των υπολοίπων σημείων εισόδου, η ποσότητα που εισήχθη από το σημείο εισόδου στη Νέα Μεσημβρία, μέσω του αγωγού TAP, παρέμεινε σχεδόν σταθερή (9,61 TWh) παρουσιάζοντας οριακή μείωση κατά 0,52% σε σχέση με το 2023.

Όσον αφορά τις κατηγορίες καταναλωτών φυσικού αερίου, οι ηλεκτροπαραγωγοί συνεχίζουν να καταγράφουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, καλύπτοντας το 69,52% της εγχώριας ζήτησης με 33,13 TWh σε σύνολο 47,65 TWh. Ενισχυμένη κατά 87,93% σε σχέση με το πρώτο εννεάμηνο του 2023 καταγράφηκε η κατανάλωση ΦΑ από βιομηχανίες και σταθμούς CNG απευθείας συνδεδεμένους στο ΕΣΜΦΑ, αγγίζοντας τις 6,54 TWh, ποσότητα που αντιστοιχεί σχεδόν στο 13,73% της εγχώριας ζήτησης. Αντίθετα, μειωμένη κατά 2,33% ήταν η κατανάλωση (7,98 TWh) που καταγράφηκε από τα δίκτυα διανομής κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2023, καλύπτοντας το 16,75% της συνολικής ζήτησης.

Οι υποδομές του ΔΕΣΦΑ συνεχίζουν να συμβάλλουν ουσιαστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας του φυσικού αερίου και στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Τέλος, η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και του καθεστώτος πρόσβασης τρίτων (Third Party Access  TPA), βάσει του οποίου λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, ενισχύει τον ανταγωνισμό τιμών. Η πρόσβαση τρίτων (TPA) διέπεται από τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της εθνικής νομοθεσίας, διασφαλίζοντας ανοιχτή πρόσβαση σε οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο μέρος.

Διαβάστε επίσης:

ΤτΕ: Αυτά είναι τα συστημικά σημαντικά ιδρύματα (O-SII) στην Ελλάδα το 2024 

Μαρινάκης: Θα συνεχίσουμε στην κατεύθυνση των φοροαπαλλαγών και της στήριξης των εισοδημάτων

Βιομηχανία: Μείωση 4,3% στον γενικό δείκτη τιμών εισαγωγών τον Αύγουστο