ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές του monenews.gr, οι ανατιμήσεις πρόκειται να επηρεάσουν και τις τιμές για την κατασκευή των δύο μεγάλων αγωγών που ετοιμάζει ο ΔΕΣΦΑ στην Δ. Μακεδονία και την Πάτρα με το «καπέλο» να εκτιμάται στο 10% επί της αρχικής τιμής.
Εάν λάβουμε υπόψη το γεγονός ότι το κόστος των δύο έργων ανέρχεται συνδυαστικά στα 195 εκατομμύρια ευρώ, τότε η αύξηση του κόστους εκτιμάται στα 19,5 εκατομμύρια ευρώ.
Πρόκειται για σημαντικά έργα φυσικού αερίου που δρομολογεί, τα οποία έχουν ενταχθεί στο υφιστάμενο Δεκαετές Πλάνο Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Διαχειριστή και θα παραμείνουν στο νέο ΔΠΑ, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εντός Οκτωβρίου.
Ταυτόχρονα στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης μαίνεται μία σημαντική μάχη για τη χρηματοδότηση φυσικού αερίου. Οι χώρες που έχουν ήδη ανεπτυγμένες υποδομές στο καύσιμο να μην επιθυμούν την περαιτέρω χρηματοδότηση υποδομών φυσικού αερίου, ενώ από την άλλη κράτη με ταχεία προγράμματα απολιγνιτοποίησης, όπως η Ελλάδα, επιθυμούν το αντίθετο.
Η χώρα μας έχει ήδη φάει μία «κίτρινη» κάρτα για τα έργα φυσικού αερίου μέσω της μη ένταξή τους στο Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ αναζητείται άμεσα νέος τρόπος χρηματοδότησης σε περίπτωση που το «μπλοκ», στο οποίο συμμετέχει δεν επικρατήσει.
Προφανώς η χρηματοδότηση αναζητείται μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων, όπως για παράδειγμα το νέο ΕΣΠΑ (2021-2027), αλλά στην περίπτωση του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος θα πραγματοποιήσει τα έργα του ΔΠΑ αυτή μπορεί να προέλθει και από ίδια ή δανειακά κεφάλαια.
Αγωγός στη Δυτική Μακεδονία
Το έργο που προμοτάρει περισσότερο ο Διαχειριστής στην παρούσα χρονική περίοδο είναι ο αγωγός φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία.
Πρόκειται για έναν αγωγό μήκους 155 χιλιομέτρων που θα ξεκινάει από τα Τρίκαλα Ημαθίας και θα καταλήγει στην Πτολεμαΐδα. Το έργο κοστολογείται στα 110 εκατομμύρια ευρώ, αλλά με τις ανατιμήσεις λόγω της αύξησης στις πρώτες ύλες, και κυρίως στο χάλυβα, θα ξεπεράσει τα 120 εκατομμύρια ευρώ.
Στην παρούσα φάση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου τελεί υπό διαβούλευση στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η οποία ξεκίνησε από τις 21 Σεπτεμβρίου 2021 και θα διαρκέσει έναν μήνα.
Σε περίπτωση που δεν υπάρξουν εκπλήξεις και απρόοπτα, ο Διαχειριστής θα υποβάλλει τη ΜΠΕ στο Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, ώστε να λάβει την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΑΕΠΟ), η οποία και είναι το τελευταίο βήμα για τη δημοπράτηση του έργου.
Υπό το πρίσμα αυτό ο ΔΕΣΦΑ θα είναι εντός χρονοδιαγράμματος για τη δημοπράτηση του έργου, η οποία τοποθετείται στα τέλη του 2021 ή τις αρχές του 2022. Το γεγονός αυτό επιτρέπει στο Διαχειριστή να έχει ολοκληρώσει το έργο έως και τα τέλη του 2023, η οποία είναι και βασική επιδίωξή του.
Ταυτόχρονα τρέχει και ο διαγωνισμός για τον εξοπλισμό που θα χρειαστεί για την κατασκευή του αγωγού. Το κόστος του έργου εκτιμάται στα 51,3 εκατομμύρια ευρώ και, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, το ανέλαβε η μεγαλύτερη ελληνική εταιρία σωληνουργίας στην Ελλάδα, περιγραφή η οποία φωτογραφίζει τη Σωληνουργεία Κορίνθου.
Η διάρκεια ανέρχεται στα στους 24 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης του έργου, η οποία εκτός απροόπτου τοποθετείται προς τα τέλη του έτους εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις από τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους.
Το ενδεχόμενο αυτό είναι ελάχιστα δυνατό καθώς το διάστημα προσφυγής ύστερα από την αποσφράγιση των προσφορών (13 Σεπτεμβρίου), που ανέρχεται σε 2 εβδομάδες, εξαντλείται.
Επιπλέον, εντός της σύμβασης υπάρχει ρήτρα για τη δυνατότητα μονομερούς επέκτασης της διάρκειας της σύμβασης εκ μέρους του ΔΕΣΦΑ. Στην περίπτωση αυτή το κόστος του έργου εκτιμάται στα 57,4 εκατομμύρια ευρώ.
Ο αγωγός στην Πάτρα
Το έτερο μεγάλο έργο του ΔΕΣΦΑ που δρομολογείται στην Πάτρα αφορά στην κατασκευή ενός αγωγού μήκους 130 χιλιομέτρων με το ύψος της επένδυσης να ανέρχεται στα 85 εκατομμύρια ευρώ, αλλά με τις υφιστάμενες ανατιμήσεις θα ξεπεράσει τα 93 εκατομμύρια.
Ο αγωγός αυτός θα περνάει από την Πάτρα και θα συνδέει την πόλη, και τη Βιομηχανική Περιοχή (ΒΙΠΕ) με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ), ενώ υπάρχει και η πρόβλεψη για την επέκταση στον Πύργο και το Αγρίνιο.
Το έργο οδεύει προς δημοπράτηση εντός του 2022 και αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη προτεραιότητα του ΔΕΣΦΑ μετά από τη Δυτική Μακεδονία και προς το παρόν ο Διαχειριστής ετοιμάζει τη ΜΠΕ.
Εδώ δεν αναμένονται αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία, καθώς το έργο φαίνεται να έχει την αποδοχή της και ιδιαίτερα του βιομηχανικού παράγοντα.
Η κόντρα στους κόλπους της ΕΕ
Το κύριο πρόβλημα που εντοπίζεται στην υλοποίηση έργων για την κατασκευή αγωγών και δικτύων φυσικού αερίου είναι το «μπλόκο» που έχει πέσει από την ΕΕ για τη χρηματοδότησή τους.
Από την άλλη κράτη με ταχεία προγράμματα απολιγνιτοποίησης, δηλαδή τα Βαλκάνια και την Νοτιοανατολική Ευρώπη συσπειρώνονται και δημιουργούν ένα ισχυρό μπλοκ κατά των «αρνητών» της χρηματοδότησης.
Το μπλοκ των υποστηρικτών αποτελείται από την Ελλάδα, τη Τσεχία, την Πολωνία, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Σλοβακία, τη Λιθουανία και την Ουγγαρία, οι οποίες επικαλούνται την ανάγκη για φυσικό αέριο έτσι ώστε να απεξαρτηθούν από τον περιβαλλοντικά και οικονομικά ασύμφορο λιγνίτη.
Στο αντίπαλο στρατόπεδο βρίσκονται η Γερμανία, η Ολλανδία, το Βέλγιο και η Αυστρία, οι οποίες έχουν ήδη ανεπτυγμένες υποδομές φυσικού αερίου και έχουν κάνει τη στροφή προς τις ΑΠΕ.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε μία κίνηση που αποτελεί ταυτόχρονα «κλαδί ελιάς», αλλά και πετάει το μπαλάκι στο Κοινοβούλιο εξετάζει μία ενδιάμεση λύση με την τροποποίηση του κανονισμού 347/2013.
Αυτό συμβαίνει, καθώς το ζήτημα έχει αναχθεί πλέον στο Ευρωκοινοβούλιο, όπου στα τέλη του 2021 αναμένεται να τεθεί σε ψηφοφορία η σχετική νομοθετική πρόταση.
Αυτή αφορά κατά κύριο λόγο στη χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων για έργα φυσικού αερίου σε χώρες με προγράμματα απολιγνιτοποίησης, τα οποία θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2029 και θα μπορούν να χρησιμοποιούν κλάσμα φυσικού αερίου με βιομεθάνιο και πράσινο υδρογόνο.
Η πρόταση αυτή, φυσικά φωτογραφίζει τα έργα φυσικού αερίου που δρομολογεί ο ΔΕΣΦΑ και η ΔΕΔΑ στην Ελλάδα, καθώς έχουν σφιχτά χρονοδιαγράμματα υλοποίησης (έως το 2023), ενώ τόσο οι αγωγοί όσο και τα δίκτυα είναι hydrogen ready, ενώ και υφιστάμενα έργα με τις απαραίτητες τροποποιήσεις μπορούν να δέχονται μείγμα αερίου με τα πράσινα καύσιμα.
Βεβαίως για να γίνει αυτό θα πρέπει να βγουν στον αέρα από το ΥΠΕΝ και τα απαραίτητα θεσμικά πλαίσια, τα οποία τελούν υπό διαμόρφωση σε συνεργασία με τη ΔΕΔΑ και το ΔΕΣΦΑ.
Ποια κονδύλια κοιτάει ο ΔΕΣΦΑ
Στόχος φυσικά του ΔΕΣΦΑ ήταν τα έργα να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα βοηθούσαν το Διαχειριστή για την ολοκλήρωση των έργων εντός χρονοδιαγράμματος.
Εφόσον αυτή η επιλογή δεν υπάρχει πλέον στο τραπέζι ο ΔΕΣΦΑ στρέφεται προς το ΕΣΠΑ (υφιστάμενο και 2021-2027), ενώ σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί ούτε και αυτό το ενδεχόμενο, θα στραφεί σε ίδια και δανειακά κεφάλαια.
Οποιοδήποτε σενάριο και αν ισχύσει από τα παραπάνω ο Διαχειριστής είναι έτοιμος να προχωρήσει στα εν λόγω έργα και να τηρήσει τα χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει στο ΔΠΑ του.
Διαβάστε επίσης:
ΔΕΔΑ: Το φυσικό αέριο έρχεται στην Ορεστιάδα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Καταφθάνουν στη Θεσσαλονίκη τα νέα λεωφορεία του ΟΑΣΘ
- Hilton: Επεκτείνει το χαρτοφυλάκιο των resorts της με νέα ξενοδοχεία σε κορυφαίους προορισμούς της Μεσογείου
- Χρυσοχοΐδης: Δίνουμε μάχη καθημερινά για τα ζητήματα της κοινωνικής αστυνόμευσης
- Goldman Sachs: Περιθώριο ανόδου 5% ως τις 1.475 μονάδες το Χρηματιστήριο