ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
H Gastrade συμφερόντων Δημήτρη Κοπελούζου, έχει σχεδιάζει και στοχεύει να δημιουργήσει τον πρώτο πλωτό σταθμό παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι το τέλος του 2019 πρέπει να έχουν οριστικοποιηθεί όλες οι συμμετοχές στην Gastrade την εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο FSRU Αλεξανδρούπολης, καθώς στις αρχές του έτους θα ολοκληρωθεί το market test και όλα θα πρέπει να είναι έτοιμα, για να ληφθεί η επενδυτική απόφαση και να ξεκινήσει το έργο.
Υπενθυμίζεται ότι, στο έργο FSRU (Floating Storage and Regasification Unit), εκτός από τον ιδρυτή του έργου που είναι η Gastrade, συμμετέχει με 20% η GasLog που δραστηριοποιείται στη μεταφορά διά θαλάσσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) (συμφερόντων Λιβανού) και υπάρχουν συμφωνίες για συμμετοχή από 20% της ΔΕΠΑ και της βουλγαρικής BulgarTransGas. Ο 5ος μέτοχος, σύμφωνα με πληροφορίες, πιθανότατα θα είναι η ρουμανική κρατική εταιρεία αερίου ROMGAZ , αν και ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί η συμφωνία. Συζητήσεις πραγματοποιούνται εδώ και και οι ενδιαφερόμενοι είναι πολλοί. Ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν, ότι το πιθανότερο είναι, να ολοκληρωθεί η συμφωνία με την κρατική ρουμανική εταιρεία αερίου Romgaz, κυρίως λόγω των σημαντικών συνεργιών που δημιουργούνται.
Όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, είναι σημαντικό, όταν πριν η ΔΕΠΑ Εμπορίας εκκινήσει τη διαδικασία της ιδιωτικοποίησης να έχει ξεκάθαρα περιουσιακά στοιχεία και όχι μια αόριστη συμφωνία, όπως τώρα. Ταυτόχρονα, δε θα είναι δυνατό να αποκτήσει η εταιρεία το 20% στην Gastrade μετά την εκκίνηση της ιδιωτικοποίησης, αφού δεν θα πρέπει να γίνει καμιά αλλαγή στα περιουσιακά της στοιχεία μετά το άνοιγμα του data room.
Όσον αφορά την αβεβαιότητα που δημιουργεί το γεγονός ότι, από την πορεία της ιδιωτικοποίησης θα κριθεί σε ποιον θα καταλήξει το 20% της Gastrade, κύκλοι κοντά στην εταιρεία διαβεβαιώνουν ότι αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα, καθώς είναι βέβαιο ότι θα είναι ένας ισχυρός εταίρος με μεγάλη οικονομική ισχύ και σχετικός με το χώρο.
Χρονοδιάγραμμα του έργου
Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να έχουν αποκτήσει τα ποσοστά που τους αναλογούν οι 5 μέτοχοι της Gatsrade. Μέχρι τότε θα έχει γίνει και η εκκίνηση του δεσμευτικού market test -που διαρκεί 40 ημέρες, και θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2020. Τότε θα κλειδώσει και η χρηματοδότηση, τόσο η τραπεζική όσο και η επιδότηση και θα μπορεί να ληφθεί η επενδυτική απόφαση. Σημειώνεται ότι το έργο είναι ένα από τα 8 έργα ελληνικού ενδιαφέροντος που συμπεριλαμβάνεται στην 4η λίστα έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα. Η επένδυση για την ολοκλήρωση του έργου ανέρχεται σε 380 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα μέσα στο επόμενο διάστημα, θα έχει ολοκληρωθεί και ο διαγωνισμός για την επιλογή των εταιρειών που θα αναλάβουν την κατασκευή του έργου, και στους πρώτους μήνες του 2020, θα είναι όλα έτοιμα για να ξεκινήσει η υλοποίησή του. Στόχος είναι μέσα στο 2022 το έργο να είναι έτοιμο για εμπορική λειτουργία.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση του market test ολοκληρώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2018. Κατά τη συγκεκριμένη διαδικασία, 24 εταιρείες υπέβαλαν σχετική εκδήλωση ενδιαφέροντος για συνολική δέσμευση έως και 12,2 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος δυναμικότητας επαναεριοποίησης στον πλωτό τερματικό σταθμό και παράδοσης στο Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος υπερκάλυψε την τεχνική δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισ. κ.μ./έτος του έργου, ενώ ήταν δεκαπλάσια της ποσότητας με βάση την οποία έχει γίνει το busines plan του έργου.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο αποτελείται από μία πλωτή μονάδα αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία θα βρίσκεται αγκυροβολημένη σε απόσταση 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη του Έβρου.
Ουσιαστικά πρόκειται για ένα δεξαμενόπλοιο με χώρους αποθήκευσης 150.000 έως 170.000 κυβικών μέτρων αερίου. Το υγροποιημένο αέριο που θα φθάνει μέσω των δεξαμενόπλοιων, θα επαναεριοποιείται στη μονάδα, και μέσω ενός αγωγού μήκους 28 χλμ., εκ των οποίων τα 24 χλμ. υποθαλάσσια, θα μεταφέρεται στη στεριά, δηλαδή σε αγωγούς, τόσο στο εθνικό σύστημα όσο και στον IGB, όπως τουλάχιστον προβλέπει ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός. Ο αγωγός προβλέπεται να συνδεθεί με το ΕΣΦΑ μέσω μετρητικού σταθμού που θα κατασκευαστεί από το ΔΕΣΦΑ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυβέρνηση σε Κομισιόν για ηλεκτρικό ρεύμα: Δώστε λύση τώρα ή θα το λύσουμε μόνοι μας -Επιτρέψτε Μηχανισμό Υπερεσόδων
- Καραβίας (Eurobank): Ζητάμε πολιτική σταθερότητα, κίνητρα για επενδύσεις, περισσότερες μεταρρυθμίσεις
- Ελλάκτωρ: Με ακίνητα αξίας 80 εκατ. του Χόλτερμαν εξασφαλίζει ρευστότητα η Reds
- Μάχη για το έργο κυβερνοασφάλειας των συστημάτων του δημοσίου αξίας €100 εκατ. – Ποιοι το διεκδικούν