ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η υλοποίηση της επέκτασης ώστε ο ΔΑΑ να είναι σε θέση να υποδεχτεί 40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως νωρίτερα, αφού το αρχικό σχέδιο προέβλεπε ότι σε πρώτη φάση η δυναμικότητα θα αυξηθεί σε 33 εκατομμύρια επιβάτες.
Προηγουμένως, το επενδυτικό πλάνο του ΔΑΑ προέβλεπε δύο διαδοχικές φάσεις επέκτασης, ενώ η εισηγμένη ήταν ήδη στη διαδικασία υλοποίησης των δυο φάσεων που ξεκίνησε το 2024. “Αξιοποιώντας την ισχυρή αύξηση της επιβατικής κίνησης και τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από την ενοποίηση των δύο φάσεων και τις σημαντικές συνέργειες που δημιουργούνται σε επίπεδο δυναμικότητας, εμπορικής ανάπτυξης και σταδίων κατασκευής, αποφασίστηκε να επιταχυνθεί η υλοποίηση της επέκτασης”, σύμφωνα με τη διοίκηση.
Αλλαγές επήλθαν και στη χρηματοδότηση των επενδύσεων, καθώς πριν την επιτάχυνση του προγράμματος στηριζόταν σε δανειακή χρηματοδότηση. Τώρα, το διευρυμένο πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί κυρίως με δανεισμό, ο οποίος έχει σε μεγάλο βαθμό εξασφαλιστεί, και εν μέρει μέσω του scrip dividend, της επανεπένδυσης μερισμάτων που αναμένεται να ενισχύσει την κεφαλαιακή βάση του ΔΑΑ.
Στο πλαίσιο των επενδύσεων, αυξάνονται οι εμπορικοί χώροι στα 34.000 τ.μ. από 13.500 τ.μ. που είχε προβλέψει το αρχικό πλάνο. Οι χώροι μη αεροπορικών δραστηριοτήτων θα υπερδιπλασιαστούν, ενώ η αρχική αύξηση ήταν 60%. Να σημειωθεί εδώ ότι σήμερα το αεροδρόμιο διαθέτει συνολικά 157 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων 72 εμπορικών καταστημάτων, 51 χώρων εστίασης και 34 καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, που καλύπτουν ήδη 13.600 τετραγωνικά μέτρα.
Ο προϋπολογισμός για τις εργασίες που θα ολοκληρωθούν έως το 2032 φτάνει τα 1,28 δισ. ευρώ, με το 50% του project να υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί εντός τριετίας.
Προκηρύχθηκαν τα πρώτα έργα
Η εταιρεία έχει ήδη αναθέσει τις μελέτες επέκτασης του κύριου και δορυφορικού αεροσταθμού σε μελετητικό γραφείο, ενώ έχει προκηρύξει και διαγωνισμό για την κατασκευή του πολυώροφου parking 3.365 θέσεων απέναντι από την πεζογέφυρα και των έργων στο βόρειο τμήμα της πίστας αεροδρομίου, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 190 εκατομμυρίων. Έχει επίσης αναθέσει την παρακολούθηση του προγράμματος επέκτασης σε εξειδικευμένο γραφείο Διαχείρισης Έργου. Υπενθυμίζεται πως από το φετινό καλοκαίρι, το αεροδρόμιο της Αθήνας αλλάζει πίστα, καθώς θα μετατραπεί από «μη συντονισμένο» σε αεροδρόμιο «με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» (scheduled facilitated), κάτι που σημαίνει ότι οι αεροπορικές εταιρείες πριν λάβουν την τελική απόφαση για τον προγραμματισμό των πτήσεών τους, θα κληθούν να ενημερώσουν για τις προθέσεις τους την Αρχή Συντονισμού Πτήσεων, για να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση κατά τις ώρες αιχμής.
Το επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΑΑ προβλέπει την επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού (MTB) και του κτιρίου δορυφορικού αεροσταθμού (STB) κατά περίπου 148.000 τ.μ. ή 68% για την παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης, καθώς και των απαιτούμενων τροποποιήσεων του οδικού δικτύου και λοιπών υποδομών. Επιπλέον, περιλαμβάνει την ανάπτυξη των 32 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών στο βόρειο τμήμα της πίστας και έναν νέο πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων, που θα ολοκληρωθούν εντός του β’ τριμήνου του 2027.
H επέκταση του αεροδρομίου είναι αναγκαία, αν υπολογίσει κανείς ότι ήδη το 2024 το Ελ. Βενιζέλος υποδέχτηκε 3,7 εκατ. επιπλέον επιβάτες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 13% (κατά 16% αυξήθηκε η διεθνής κίνηση), με τους επιβάτες να προσεγγίζουν το ρεκόρ των 32 εκατομμυρίων. Ο τζίρος του ΔΑΑ έφτασε πέρσι τα 665,5 εκατομμύρια ευρώ, υψηλότερος κατά 10%, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 424,8 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, το αεροδρόμιο υποδέχτηκε πέρσι επιπλέον 26 συχνότητες, 6 νέες αεροπορικές εταιρείες και άνοιξε 7 νέους προορισμούς. Βρέθηκε στην κορυφή των αεροδρομίων της Ευρώπης σε όρους επισκεψιμότητας, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη επίδοση σε σχέση με τα περισσότερα. Σε σύγκριση με το 2019 κατέγραψε την καλύτερη επίδοση με αύξηση της τάξης του 24,5%, όταν η μέση ευρωπαϊκή κίνηση μειώθηκε κατά 1,2%.
Διαβάστε επίσης:
ΔΑΑ: Στα 424,8 εκατ. ευρώ τα EBITDA το 2024 – Πρόταση για μέρισμα 0,78 € ανά μετοχή
Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: Τα μειωμένα έσοδα φέρανε κι άλλες απολύσεις στην αγγλική ομάδα
ΗΠΑ: Τα ομοσπονδιακά συνδικάτα μηνύουν τον Μασκ για το τελεσίγραφο του
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
