Με την επιτυχημένη εισαγωγή του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο να αποτελεί γεγονός και την εκκίνηση της διαπραγμάτευσης της μετοχής από τις 7 Φεβρουαρίου, τίθενται πλέον σε κίνηση οι διαδικασίες για τις επενδύσεις άνω του 1,3 δισ. ευρώ με στόχο το διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης στο διεθνή αερολιμένα έως το 2050.

Πρόκειται για την επέκταση που θα γίνει σε δύο φάσεις και αφορά τις υποδομές του αερολιμένα καθώς και το τέρμιναλ και παρουσιάστηκε από τη διοίκηση του ΔΑΑ στους επενδυτές στα τέλη του προηγούμενου έτους με τη χρηματοδότηση να προκύπτει από τραπεζικό δανεισμό με ανταγωνιστικά επιτόκια.

Επομένως δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ώστε οι μεγάλες εγχώριες, αλλά και διεθνείς κατασκευαστικές εταιρείες, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat, ΑΒΑΞ και Mytilineos.

Σε αυτό γινόταν αναφορά για αύξηση της επιβατικής κίνησης στα 50 εκατ. ευρώ. Σε ετήσια βάση, γεγονός και το οποίο απαιτεί νέες επενδύσεις για να μπορούν να εξυπηρετηθούν.

Μάλιστα, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association, IATA) σε προβλέψεις τη έχει αναφέρει ότι η επιβατική κίνηση θα αυξηθεί μακροπρόθεσμα σε ετήσια βάση κατά 2,1% ενώ για την περίοδο 2019-2023 αυτή ανήλθε στο 3,7%.

Η πρώτη φάση

Η πρώτη φάση της επέκτασης είναι σχεδόν πλέον γεγονός καθώς ξεπεράστηκε το 2023 το μέγιστο της ικανότητας του Ελευθέριος Βενιζέλος για την εξυπηρέτηση των επιβατών (σ.σ. Αυτοί ανήλθαν στους 28 εκατ. Επιβάτες, ενώ το μάξιμουμ της ικανότητας του Ελευθέριος Βενιζέλος διαμορφώνεται στα 26 εκατ. επιβάτες).

Τα έργα αυτά βάσει των τιμών του 2022 έχουν κοστολογηθεί στα 650 εκατ. Ευρώ και ο σχετικός διαγωνισμός θα πρέπει να προκηρυχθεί άμεσα, καθώς θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2028. Η διάρκειά τους έχει οριστεί στα τέσσερα έτη, γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι τα έργα θα πρέπει να έχουν ξεκινήσει από τα τέλη του τρέχοντος ή τις αρχές του επομένου.

Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση των επεκτάσεων είχε δρομολογηθεί από το 2018, αλλά σταμάτησε το 2019 λόγω της πανδημίας του κορονοϊού κατά τη διάρκεια της οποίας επιβλήθηκαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί.

Ωστόσο, αυτή επανήλθε στο προσκήνιο καθώς ανέκαμψε η επιβατική κίνηση το 2022 και το 2023 και τον περασμένο Απρίλιο καλύφθηκε το 95% της μέγιστης χωρητικότητας του Ελ. Βενιζέλος. γεγονός και το οποίο ενεργοποίησε ξανά το project.

Με την πρώτη φάση της επέκτασης ο διεθνής αερολιμένας αναμένεται να εξυπηρετεί 33 εκατ. Επιβάτες  σε ετήσια βάση και η παράδοσή της θα γίνεται τμηματικά.

Τα χρονικά ορόσημα που έχουν τεθεί είναι τα εξής:

  • 2025: Απόδοση του 25% της επέκτασης
  • 2026: Απόδοση του 55%
  • 2027: Απόδοση του 80%
  • 2028: Απόδοση του 100%

Τα εν λόγω έργα θα είναι τα εξής: 

– Επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα (από νέες αίθουσες επιβίβασης επιβατών με φυσούνα και λεωφορεία, επέκταση του χώρου check-in συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρόσοψης του τερματικού σταθμού, μιας νέας αίθουσας διαλογής αποσκευών που συνοδεύεται από επέκταση της περιοχής παραλαβής καθώς και νέους χώρους για εμπορικά καταστήματα και χώρους γραφείων).

– Ανάπτυξη νέας πίστας στάθμευσης 32 αεροσκαφών με τροχόδρομους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης (φυσούνες) και ένας σταθμός εξυπηρέτησης αεροσκαφών (ramp service)

– Νέο VIP Terminal

– Επέκταση του οδικού δικτύου στην περιοχή του τέρμιναλ, καθώς και κατασκευή νέου πολυώροφου πάρκινγκ.

Δεύτερη φάση

H δεύτερη φάση έχει κοστολογηθεί στα 700 εκατ. Ευρώ και αναμένεται να ενεργοποιηθεί όταν ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «πιάσει» τα 31,3 εκατ. Επιβάτες. Εάν λάβουμε υπόψη ότι το 2023 η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε στα 28 εκατ. Επιβάτες και βάσει του ρυθμού ανάπτυξης που προέβλεψε η ΙΑΤΑ τότε η επέκταση θα πρέπει να προκηρυχθεί το 2028.

Όταν ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση της επέκτασης το Ελευθέριος Βενιζέλος θα εξυπηρετεί 40 εκατ. Επιβάτες σε ετήσια βάση και ως ορίζοντας ολοκλήρωσης των έργων έχει τεθεί το μέσο της δεκαετίας του 2030.

Τα έργα που θα δρομολογηθούν και θα καταστήσουν το ΔΑΑ έναν από τους μεγαλύτερους τερματικούς σταθμούς στην Ευρώπη είναι τα εξής:

  • Επέκταση υφιστάμενου τερματικού σταθμού
  • Επέκταση των χώρων εστίασης  και εμπορικών καταστημάτων
  • Κατασκευή της νέας επέκτασης στάθμευσης αεροσκαφών, τροχοδρόμων και διαδρόμων τροχοδρόμησης,
  • Χώροι εξοπλισμού υποστήριξης εδάφους,
  • Νέες γέφυρες εξυπηρέτησης επιβατών (φυσούνες) και μια νέα γέφυρα τροχοδρόμησης αεροσκαφών πάνω από τον αυτοκινητόδρομο

Τελευταία φάση

Η τρίτη και τελευταία φάση των έργων επεκτάσεων  θα ενεργοποιηθεί όταν η επιβατική κίνηση φτάσει τους 36 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση με στόχο να μπορεί να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες.

Η φάση αυτή αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το 2045, επομένως η σχετική προκήρυξη τοποθετείται σίγουρα στο δεύτερο μισό της επόμενης δεκαετίας, ενώ το κόστος των έργων δεν έχει ακόμα υπολογιστεί.

Όσον αφορά στα έργα της τελευταίας επέκτασης αυτά είναι τα κάτωθι:

  • Δεύτερος τερματικός σταθμός  στην περιοχή που σήμερα είναι ο χώρος στάθμευσης μακράς διαρκείας
  • Συνέχιση της ανάπτυξης του νέου σταθμού στάθμευσης αεροσκαφών
  • Νέοι τροχοδρόμοι και διάδρομοι τροχοδρόμησης
  • Νέα γέφυρα τροχοδρόμησης αεροσκαφών πάνω από τον αυτοκινητόδρομο
  • Νέες προσβάσεις και κυκλοφοριακοί δρόμοι
  • Ολοκλήρωση νέου πολυώροφου πάρκινγκ

Διαβάστε επίσης:

Οι ξένοι «σκουπίζουν» την προσφορά σε ΔΑΑ, ΔΕΗ, Eurobank, Αlpha, roadshow της Ιντραλότ στο Λονδίνο και η σειρά της Πειραιώς

Λιμάνι Βόλου: Στα τέλη Φεβρουαρίου εκδικάζονται στο ΣτΕ οι προσφυγές της Goldair

Υπουργείο Υποδομών: Ζήτημα ημερών η υπογραφή των δύο τελευταίων συμβάσεων για την απόκτηση 300 λεωφορείων

Σταϊκούρας: Ξεπερνά το 30% η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι – Σε φουλ ρυθμούς τα εργοτάξια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ