ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Ο διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού θα τρέξει άμεσα, καθώς η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ δεν καθυστερεί με τις εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις.
Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον εγχώριων και διεθνών κατασκευαστών καθώς και διεθνών funds, ενώ το τίμημα της νέας παραχώρησης δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα 2,3 δισ. ευρώ», αναφέρει, μιλώντας στο mononews.gr, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, εν όψει της σημερινής συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου, κατά τη διάρκεια της οποίας θα «κλειδώσει» το μοντέλο της δημοπράτησης.
«Το ύψος του τιμήματος της παραχώρησης θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το ενδιαφέρον των κοινοπραξιών που θα κτυπήσουν τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Σίγουρα θα είναι μεγαλύτερο από αυτό της Εγνατίας Οδού (σ.σ. που ανήλθε σε 1,5 δισ. ευρώ), ενώ το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνεται κατασκευαστικό έργο στη νέα παραχώρηση φαίνεται πως ανοίγει την πόρτα για τη συμμετοχή μεγάλων διεθνών funds. Όσο περισσότερα funds εκδηλώσουν ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό τόσο περισσότερο αναμένεται να αυξηθεί το τίμημα, ενώ σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει και η ανάπτυξη του ΑΕΠ της Ελλάδας», προσθέτει.
Την ίδια άποψη, περί της προσέλκυσης μεγάλων διεθνών funds στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό, εκφράζει και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, ο οποίος δηλώνει: «Το γεγονός ότι προχωράμε με την προκήρυξη της παραχώρησης χωρίς να περιλαμβάνουμε τα κατασκευαστικά έργα ανοίγει την όρεξη στα μεγάλα funds που θέλουν να συμμετέχουν σε μεγάλες παραχωρήσεις στην Ελλάδα».
Υπενθυμίζεται πως ο Δημήτρης Πολίτης κατά τη διάρκεια της τελευταίας ΔΕΘ είχε εκφράσει την άποψη πως το τίμημα της Αττικής Οδού θα σπάσει όλα τα κοντέρ. Ταυτόχρονα, κύκλοι της αγοράς έχουν εκφράσει στο πρόσφατο παρελθόν την άποψη πως το τίμημα για την Αττική Οδό μπορεί να αγγίξει τα 2,3 δισ. ευρώ.
Αττική οδός: Το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού
Αρχής γενομένης από σήμερα θα ξεκαθαρίσει η «αρχιτεκτονική» του διαγωνισμού για τη δημοπράτηση, καθώς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα δώσει την τελική έγκριση για τα τεύχη δημοπράτησης. Στόχος του Ταμείου, όπως προσθέτει ο Δημήτρης Πολίτης, είναι η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση (δηλαδή η Α’ Φάση του διαγωνισμού) να έχει «βγει στον αέρα» στα τέλη του τρέχοντος μήνα.
Αυτό σημαίνει πως εντός των επόμενων δύο ή τριών μηνών, δηλαδή κατά το Β΄ Τρίμηνο του 2022 και σίγουρα περί το Πάσχα, θα γνωρίζουμε ποιες κοινοπραξίες «κτυπούν» τη σημαντική αυτή παραχώρηση. Επομένως, αναμένεται με ενδιαφέρον να φανεί ποιες θα είναι οι νέες συμμαχίες που θα δημιουργηθούν μεταξύ των Ελλήνων και των διεθνών κατασκευαστών, καθώς και τα funds που θα δουν «business» στη χώρα μας.
Το επόμενο βήμα είναι η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα που θα έχει προκρίνει το ΤΑΙΠΕΔ στην επόμενη φάση του διαγωνισμού. Αυτή αναμένεται να πραγματοποιηθεί κατά το Α’ τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με το Δημήτρη Πολίτη, και στόχος είναι να έχει αναδειχθεί ο παραχωρησιούχος πριν από τη λήξη της υφιστάμενης περιόδου παραχώρησης, δηλαδή τον Οκτώβριο του 2024.
Στο ενδεχόμενο επιστροφής της παραχώρησης από τις ΑΒΑΞ και Ελλάκτωρ (μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), που έχουν αναλάβει την υφιστάμενη σύμβαση, νωρίτερα από την ημερομηνία της συμβατικής λήξης της παραχώρησης, ο Δημήτρης Πολίτης τονίζει ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι έτοιμο με τον νέο παραχωρησιούχο, ώστε αυτός να εγκατασταθεί άμεσα.
Επιπλέον, προσθέτει: «Τρέχουμε όλα τα έργα και δεν καθυστερούμε, όπως συνέβη στο παρελθόν με την Εγνατία Οδό η οποία διήρκησε τέσσερα χρόνια. Ενδεχομένως να ξεκινάμε λίγο νωρίτερα με τον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς στόχος μας είναι να περισσέψει χρόνος μεταξύ της ανάδειξης του νέου παραχωρησιούχο και της ανάληψης της σύμβασης».
Η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού
Όπως διέρρευσε χθες, ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό θα περιλαμβάνει μόνο την υφιστάμενη παραχώρηση και όχι τα πρόσθετα κατασκευαστικά έργα, δηλαδή τις επεκτάσεις του οδικού άξονα προς τη Ραφήνα και το Λαύριο, καθώς και τη σύνδεση της Κατεχάκη με τη Λ. Βουλιαγμένης.
Ο Δημήτρης Πολίτης επισημαίνει σχετικά: «Η εν λόγω αρχιτεκτονική του διαγωνισμού μας επιτρέπει να ‘τρέξουμε’ τον διαγωνισμό χωρίς καθυστερήσεις. Στο ενδεχόμενο που εντάσσονταν και τεχνικά έργα στην παραχώρηση, τότε θα υπήρχε ο κίνδυνος καθυστέρησης της ολοκλήρωσης του διαγωνισμού».
Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr, το ζήτημα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού βρίσκεται στα χέρια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο αναμένει τις μελέτες που πραγματοποιούν οι KPMG και Hill International μέσω των οποίων θα οριστεί το οικονομικό και τεχνικό αντικείμενο των συμβάσεων. Το Υπουργείο εξετάζει πολλαπλά σενάρια δημοπράτησης των έργων με επικρατέστερα μία δεύτερη παραχώρηση (Αττική Οδός 2) ή τη χρήση του μοντέλου των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Το ΤΑΙΠΕΔ επικροτεί τη λύση αυτή, καθώς «ανοίγει τη βεντάλια» των ενδιαφερομένων επενδυτών. Συγκεκριμένα, ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης, επισημαίνει: «Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναλαμβάνει τα τεχνικά έργα για την Αττική Οδό και ορθώς το πράττει».
Διαβάστε επίσης:
Αττική Οδός: Χωρίς πρόσθετα έργα η νέα παραχώρηση – Πώς θα κινηθούν οι μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι
Αττική Οδός 1 και 2: Η εναλλακτική λύση για τα έργα και την παραχώρηση που θα σπάσει τα κοντέρ των προσφορών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χάρης Βαφειάς: Αύξηση κερδών και μείωση εσόδων στο τρίτο τρίμηνο του 2024 για την C3is
- Χρήστος Μεγάλου (Τράπεζα Πειραιώς): Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να επενδύσουμε εκτός Ελλάδας – Η χώρα χρειάζεται ισχυρότερες τράπεζες
- Kristina Blahnik: Από την αρχιτεκτονική στην κυριαρχία του Manolo Blahnik και η μυστική συνταγή της επιτυχίας
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η απόκτηση της Αττικής Οδού από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ