4 στους 10 θα πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικά τις χριστουγεννιάτικές τους αγορές.

Το budget για χριστουγεννιάτικες αγορές φέτος θα μειωθεί τουλάχιστον κατά το ένα τρίτο ή περισσότερο λόγω οικονομικών περιορισμών που επέφερε η πανδημία COVID-19 σχεδόν για τους μισούς Έλληνες (46,9%).

Σχεδόν 4 στους 10 (39,7%) δεν είναι πρόθυμοι να μοιραστούν τα προσωπικά τους στοιχεία με ηλεκτρονικά καταστήματα για να λάβουν μεγάλη έκπτωση.

Η πανδημία έχει διαμορφώσει νέα δεδομένα στη ζωή μας και οι καταναλωτικές μας συνήθειες δεν θα μπορούσαν να μείνουν ανεπηρέαστες. Τόσο η οικονομική αβεβαιότητα όσο και η κοινωνική απόσταση που έχει επιβάλλει η νέα αυτή συνθήκη, συνθέτουν ένα διαφορετικό τοπίο αγοραστικών τάσεων ενόψει Χριστουγέννων, σε σχέση με αυτές που είχαμε συνηθίσει άλλες χρονιές.

Όπως αποκαλύπτει νέα έρευνα* της Kaspersky, μόνο 3 στους 10 Έλληνες θα πραγματοποιήσουν φέτος περισσότερες αγορές σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια κατά την εορταστική περίοδο, συμπεριλαμβανομένης και της Black Friday, ενώ 4 στους 10 σκοπεύουν να αφήσουν τα ψώνια τους μέχρι την τελευταία στιγμή έτσι ώστε να επωφεληθούν από πιθανές εκπτώσεις.

Βέβαια, κάποιες συνήθειες δεν αλλάζουν ποτέ, και το 60% των Ελλήνων δεν πρόκειται να πτοηθεί από τις δυσμενείς συνθήκες πραγματοποιώντας κανονικά τα Χριστουγεννιάτικά τους ψώνια, αλλά σχεδόν οι μισοί θα μειώσουν το διαθέσιμο τους budget τουλάχιστον κατά το ένα τρίτο ή περισσότερο λόγω οικονομικών περιορισμών που επέφερε η πανδημία COVID-19.

Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το κοινωνικό πρόσημο των φετινών, εορταστικών αγορών, καθώς σύμφωνα με τη σχετική έρευνα, σχεδόν 1 στους 3 δήλωσε πως  θα πραγματοποιήσει την πλειονότητα των χριστουγεννιάτικων του αγορών σε μικρότερα καταστήματα φέτος για να υποστηρίξει τις τοπικές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ακόμη μία πτυχή που φαίνεται να επηρεάζεται σημαντικά είναι η φύση των αγορών, καθώς 4 στους 10 Έλληνες καταναλωτές σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικά τα επικείμενα, εορταστικά τους ψώνια λόγω της πανδημίας, εφόσον βέβαια κάτι τέτοιο δεν αποτελέσει μονόδρομο.

Η συνθήκη αυτή εγείρει φυσικά και μία ανάγκη για περισσότερη προσοχή απέναντι σε προσπάθειες διαδικτυακής εξαπάτησης και ηλεκτρονικών επιθέσεων από ψηφιακούς εγκληματίες. Όπως φαίνεται, ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων μοιάζει υποψιασμένο απέναντι σε τέτοιες κακόβουλες ενέργειες, καθώς το 61,6% δηλώνει πως γνωρίζει τους πιθανούς κινδύνους ασφάλειας άγνωστων εμπορικών σημάτων που προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις και μπορεί να αποδειχθούν απάτες, ενώ σχεδόν οι μισοί αναφέρουν πως εάν το website ενός καταστήματος δεν φαίνεται νόμιμο, θα βγουν αμέσως από αυτό και θα επισκεφθούν ένα εμπορικό σήμα από το οποίο έχουν αγοράσει στο παρελθόν προκειμένου να είναι σίγουροι.

Ειδικότερα όσον αφορά την περίοδο των εορτών, 4 στους 10 δεν είναι πρόθυμοι να μοιραστούν τα προσωπικά τους στοιχεία με ηλεκτρονικά καταστήματα για να λάβουν μεγάλη έκπτωση, ενώ περίπου το ίδιο ποσοστό (37,6%) γνωρίζει ότι οι απάτες είναι πιο διαδεδομένες κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών/εορταστικών περιόδων και δεν είναι πρόθυμοι να αναλάβουν τον κίνδυνο για μια μεγάλη έκπτωση.

«Οι διαδικτυακές αγορές είναι ένας δελεαστικός και εύκολος τρόπος για να χάσουμε τα χρήματά μας. Τα emails με ευκαιρίες και προσφορές καταφθάνουν στα εισερχόμενά μας και με μερικά κλικ τα αγαθά μπορούν να βρουν τον δρόμο τους στα σπίτια μας χωρίς να πρέπει να σηκωθούμε από τον καναπέ μας. Αλλά αυτό μπορεί να αποδειχθεί επικίνδυνο. Δεδομένου του δύσκολου έτους που έχουμε διανύσει, οποιεσδήποτε ευκαιρίες ή σημαντικές εκπτώσεις θα είναι πολύ δελεαστικές, καθώς πολλοί θα είναι αυτοί που θα προσπαθήσουν να αξιοποιήσουν στο έπακρο την εορταστική περίοδο.

Ωστόσο, ενθαρρύνουμε τους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί και να σκέφτονται τα δεδομένα που παραδίδουν σε μια προσπάθεια για μεγαλύτερη έκπτωση. Σκεφτείτε αν είναι απολύτως απαραίτητο να μοιραστείτε τα προσωπικά σας στοιχεία για κάθε αγορά και, αν δεν είναι, τότε πρόκειται για ένα τέχνασμα για να σας δελεάσει να αποκαλύψετε τα δεδομένα σας. Εξασφαλίζοντας ότι οι συμφωνίες είναι γνήσιες πριν κάνουν οποιεσδήποτε αγορές, οι καταναλωτές μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο πιθανών παγίδων και να απολαύσουν τα Χριστούγεννα», σχολιάζει ο David Emm, Κύριος Ερευνητής Ασφάλειας στην Kaspersky.

Επομένως, όσοι κυνηγούν τις ευκαιρίες, συνίσταται να παραμείνουν επιφυλακτικοί με τις πιθανές εκπτωτικές απάτες της Black Friday και της εορταστικής περιόδου ενώ πραγματοποιούν τις διαδικτυακές αγορές τους. Αν μια συμφωνία φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή, μάλλον δεν είναι. Ψωνίστε διαδικτυακά με αυτοπεποίθηση αυτά τα Χριστούγεννα, ακολουθώντας τις συμβουλές μας για την αποφυγή εξαπάτησης:

  1. Πραγματοποιήστε τις αγορές σας μόνο σε νόμιμα ηλεκτρονικά καταστήματα. Είναι πάντα ασφαλέστερο να πληκτρολογήσετε τη διεύθυνση μόνοι σας ή να την επιλέξετε από τους σελιδοδείκτες σας, αντί να κάνετε κλικ σε ένα link. Επίσης, χρησιμοποιήστε τη γραμμή διευθύνσεων του προγράμματος περιήγησης για να ελέγξετε αν ο ιστότοπος που επισκέπτεστε είναι γνήσιος και ασφαλής.
  2. Ολοκληρώστε τις αγορές σας με ασφαλείς μεθόδους πληρωμής. Πληρώστε με πιστωτικές κάρτες ή ισχυρές υπηρεσίες πληρωμών για την αγορά αγαθών, έτσι ώστε οι συναλλαγές να παραμένουν προστατευμένες.
  3. Επαληθεύστε τις εκπτώσεις. Εάν λάβετε κάποια έκπτωση μέσω email ή μηνύματος, ελέγξτε αν ο αποστολέας και τυχόν links είναι νόμιμα πριν κάνετε κλικ.
  4. Διατηρήστε ενημερωμένο το λογισμικό και τις εφαρμογές της συσκευής σας και προστατεύστε όλες τις συσκευές σας με ένα αξιόπιστο προϊόν διαδικτυακής ασφάλειας. Οι λύσεις ψηφιακής ασφάλειας με τεχνολογίες anti-phishing που βασίζονται σε συμπεριφορές, όπως το Kaspersky Total Security, μπορούν να σας στέλνουν ειδοποιήσεις αν προσπαθείτε να επισκεφθείτε μια ιστοσελίδα phishing.
  5. Διαχειριστείτε τους κωδικούς πρόσβασής σας. Οι διαχειριστές κωδικών πρόσβασης μπορούν να σας βοηθήσουν να ψωνίσετε από διάφορα ηλεκτρονικά καταστήματα αποθηκεύοντας με ασφάλεια τα στοιχεία σας, ώστε να είναι μοναδικά για όλους τους online λογαριασμούς σας.

*Μεθοδολογία έρευνας

Οnline έρευνα σε 802 άτομα ηλικίας 18 ετών και άνω που κατοικούν στην Ελλάδα, η οποία διενεργήθηκε από την aboutpeople για λογαριασμό της Kaspersky το διάστημα 6-7 Νοεμβρίου 2020.

Διαβάστε επίσης:

Ζήνα Μαυροειδή (e-fresh.gr): «Ζούμε στιγμές… Μαρτίου – Εκτοξεύθηκε η ζήτηση λόγω Black Friday

Αυξημένη κίνηση στις online αγορές – Οδηγός επιβίωσης για το Black Friday 

Σούπερ μάρκετ: Προς «μετωπική σύγκρουση» και στις online αγορές – Το sklavenitis.gr ξαναμοιράζει την τράπουλα