Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φαίνεται να επιταχύνει τις διαδικασίες με σκοπό να υλοποιηθούν τα «πολυαναμενόμενα» έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία ύψους 1.3 δισ. ευρώ τα οποία θα ξεκινήσουν με το νέο έτος, 15 μήνες μετά τα καταστροφικά φαινόμενα που έφερε η κακοκαιρία Daniel και Elias.

Όπως επισήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στη συζήτηση του προϋπολογισμού, αποτελεί προτεραιότητα η υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομής, αρδευτικών και αντιπλημμυρικών για τη βελτίωση των υποδομών, η συντήρηση των υφιστάμενων έργων υποδομής και η μεταρρύθμιση του σιδηροδρόμου.

1

Συγκεκριμένα, την Τρίτη 10 Δεκεμβρίου το υπουργείο ανταποκρινόμενο στη δέσμευση του Υφυπουργού Νίκου Ταχιάου, έστειλε τις προσκλήσεις στις μεγάλες εργοληπτικές επιχειρήσεις ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ, δίνοντας το έναυσμα για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Όπως είχε γίνει ήδη γνωστό, το ΥΠΟΜΕ είχε αποφασίσει την εφαρμογή fast track διαδικασιών, δηλαδή διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για την ανάθεση των έργων, καθώς πρόκειται για έργα αποκατάστασης βλαβών με μεγάλο αριθμό θέσεων, ευρεία διασπορά και μεγάλη τεχνική δυσκολία για τα οποία σύμφωνα με τους αρμόδιους «συντρέχει κατεπείγουσα ανάγκη εκτέλεσης των έργων για την αποκατάσταση των βλαβών, καθώς διαταράσσεται η οικονομική, κοινωνική και προσωπική ζωή των κατοίκων των επηρεαζόμενων περιοχών».

Σύμφωνα με τα παραπάνω, το ΥΠΟΜΕ ήταν φυσικό επόμενο να καλέσει τις εργοληπτικές επιχειρήσεις 7ης τάξης, οι οποίες διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην εκτέλεση έργων αντίστοιχης κατηγορίας υποδομών με σκοπό να λάβουν μέρος στη διαδικασία, εφαρμόζοντας το άρθρο 32 του νόμου 4412/2019, που διευκολύνει την διεξαγωγή γρήγορων διαδικασιών για την ανάθεση δημόσιων έργων κάτω από έκτακτες συνθήκες και για τα οποία μέσα στο Νοέμβριο δεσμεύτηκαν  εθνικοί πόροι για τη χρηματοδότηση, ύψους  1,3 δισ. ευρώ και περίπου 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Αντιδρούν οι μικρότερες εργοληπτικές επιχειρήσεις

Ωστόσο, αυτή η εξέλιξη δεν ευχαρίστησε τις κατασκευαστικές που διαθέτουν πτυχία κατώτερης εργοληπτικής τάξης, οι οποίες άμεσα μέσω των Συντονιστικών Οργάνων των Εργοληπτικών Οργανώσεων ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ εξέφρασαν την έντονη δυσαρέσκεια τους για τον αποκλεισμό τους από τη συμμετοχή σε έργα, που όπως αναφέρουν θα σήμαινε την αύξηση του ανταγωνισμού και την ωφέλεια στον χρόνο εκτέλεσής τους.

Στον αντίποδα «της εμπειρίας στα μεγάλα έργα», οι κατασκευαστικές που δεν διαθέτουν το «εισιτήριο» της 7ης τάξης επισημαίνουν πως «οι τέσσερις εν λόγω εργοληπτικές επιχειρήσεις έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δισ. ευρώ και υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να ανταπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα».

Εν συνεχεία, όπως αναφέρει η Πρόεδρος του ΠΕΣΕΔΕ Μαρία Τσιομπάνου, η δυσαρέσκεια αυτή θα εκτονωθεί από τουλάχιστον τέσσερις μικρότερες εργοληπτικές επιχειρήσεις με νομικές προσφυγές το επόμενο διάστημα, ενώ πρώτος σταθμός είναι η Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Τα έργα

Όσον αφορά τα έργα, πρόκειται να ξεκινήσουν στις αρχές του νέου χρόνου και χωρίζονται σε δύο ομάδες, οδικά και σιδηροδρομικά.

Συγκεκριμένα, τα 9 συνολικά αυτά έργα αφορούν την αποκατάσταση σιδηροδρομικών γραμμών, οδικά έργα και την αποκατάσταση βλαβών των συστημάτων σηματοδότησης, ETCS L1, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης που σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, υπολογίζεται πως θα ξεκινήσουν αρχές του 2025, και θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2026.

Σύμφωνα με το «σφιχτό» χρονοδιάγραμμα η  αποσφράγιση των προσφορών έχει προγραμματιστεί να γίνει το επόμενο διάστημα με στόχο η συμβασιοποίηση των έργων να έχει ολοκληρωθεί στις 19 Μαρτίου 2025 και οι παρεμβάσεις να έχουν αποπερατωθεί στα τέλη του Ιουνίου 2026.

Τα σιδηροδρομικά έργα

Από τον συνολικό προϋπολογισμό τα 460 εκατομμύρια αφορούν 5 σιδηροδρομικά έργα και συγκεκριμένα την αποκατάσταση των παρακάτω σιδηροδρομικών δικτύων:

1.Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ., με προϋπολογισμό 173.600.000,00€ (με ΦΠΑ 24%).

2.Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, προϋπολογισμού 181.660.000,00 € (με Φ.Π.Α. 24%).

3.Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, προϋπολογισμού 57.660.000,00 € (με Φ.Π.Α. 24%).

4.Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων έως τον Σ.Σ. Μηλεών, με προϋπολογισμό 1.860.000,00€ (με ΦΠΑ).

5. Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο έως ΣΣ Κράννων που καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel» με προϋπολογισμού 37.200.000,00 € (με Φ.Π.Α. 24%).

Τα οδικά έργα

Ενώ τα 900 εκατ. ευρώ του προϋπολογισμού αφορούν 4 οδικά έργα για την επαναφορά τοπικών οδών σε όλη τη Θεσσαλία που πρόκειται για τα εξής:

1.Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών των Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων,με προϋπολογισμού 170.000.000,00 € (με Φ.Π.Α.).

2.Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών των Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, 7 Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας προϋπολογισμού 184.000.000,00 € (με Φ.Π.Α).

3.Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών των Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης» προϋπολογισμού 267.500.000,00 € (με Φ.Π.Α).

4.Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου» προϋπολογισμού 278.200.000,00 € (με Φ.Π.Α.)

Οι εργασίες θα γίνουν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων 110 γεφυρών και οι πόροι θα διανεμηθούν ανά περιφερειακή ενότητα ως εξής: 33% Μαγνησίας, 25% Τρικάλων, 21% Καρδίτσας, 9,5% Λάρισας, 9,5% Ευβοίας και 2% Φθιώτιδας.

Σημειώνεται, πως για τις μελέτες και την παρακολούθηση των εργασιών, έχουν σταλεί προσκλήσεις σε Aecom, Hill International, PLANET και Salfo, για απευθείας συμβάσεις με δύο συμβούλους με σκοπό την υποβοήθηση των αρμόδιων υπηρεσιών και συνολικό  προϋπολογισμό για τα οδικά έργα τα  3,7 εκατ. ευρώ και για τα σιδηροδρομικά τα 4,58 εκατ.

Διαβάστε επίσης:

Χρήστος Σταϊκούρας: Αυτά είναι τα δημόσια έργα του 2025

Σταϊκούρας: Πάνω από 600.000 μετακινήσεις στο Μετρό Θεσσαλονίκης – Στο δεκαπενθήμερο θα επιλυθεί το πρόβλημα στην έκδοση καρτών

Υπογραφή σύμβασης για την εγκατάσταση επεξεργασίας νερού στο φράγμα ποταμών Αμαρίου Κρήτης