«Χαμένη» στη διαδικασία βρίσκεται η κυβέρνηση όσο αφορά την εκπλήρωση του προαπαιτουμένου για το έργο της αξιοποίησης του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, το ένα από τα δύο που είχαν ως αποτέλεσμα να καθυστερήσει η εκταμίευση της δόσης των 5,7 δις. ευρώ.

Η δέσμευση που έχει αναλάβει έναντι των δανειστών είναι η έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) του Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) που περιλαμβάνει το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) για το Ελληνικό. Ωστόσο, ο χρόνος που έχει περάσει από την πρώτη σχετική συνεδρίαση της Ολομέλειας του ανώτατου δικαστηρίου (στις 29 Ιανουαρίου) είναι εξαιρετικά λίγος και ο όγκος δουλειάς για να ληφθεί η οριστική απόφαση από το ΣτΕ μεγάλος.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΣτΕ έχει «δεσμευτεί» στα στελέχη της κυβέρνησης που «τρέχουν» το Ελληνικό πως μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου θα πραγματοποιηθεί η τελική διάσκεψη της Ολομέλειας, κάτι όμως που μένει να δούμε αν τελικά θα καταστεί εφικτό. Στη συνέχεια μόνον για να καθαρογραφτεί η απόφαση θα χρειασθεί περί τους δύο μήνες, αλλά αυτό που ενδιαφέρει στη φάση αυτή είναι μόνον η έγκριση. Μέχρι στιγμής, πάντως, δεν έχει δημοσιοποιηθεί ημερομηνία για την τελική διάσκεψη της Ολομέλειας του ΣτΕ για το Ελληνικό, ενώ απομένουν λίγες μέρες για να ολοκληρωθεί ο μήνας.

elliniko

Την ίδια στιγμή καμία εξέλιξη δεν καταγράφεται για την άδεια λειτουργίας του καζίνο που θα λειτουργήσει στο Ελληνικό, με το υπουργείο Οικονομικών να μην απαντά καν στο ερώτημα ποιος φορέας θα διενεργήσει τον διαγωνισμό για τον σύμβουλο που θα οργανώσει και διενεργήσει τη διαδικασία. Μπορεί να είναι το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών ή η Επιτροπή Ελέγχου και Εποπτείας Παιγνίων (ΕΕΕΠ).

Για να εισπραχθεί από τους επενδυτές (Hellinikon Global με επικεφαλής την Lamda Development και τη συμμετοχή της κινεζικής Fosun και της Eagle Hills με έδρα το Abu Dhabi) η πρώτη δόση του τιμήματος των 300 εκατ. ευρώ, ωστόσο, ο δρόμος είναι μακρύς.

Ως κρισιμότερο και πιο χρονοβόρο θεωρείται το στάδιο που ακολουθεί μετά από την έγκριση του Π.Δ. από το ΣτΕ και είναι η έγκριση των πολεοδομικών μελετών δια Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ). Πρόκειται για το δεύτερο αναγκαίο βήμα προς την πολεοδομική ωρίμανση του ακινήτου των 6.200 στρεμμάτων. Με την έγκριση των πολεοδομικών μελετών το ακίνητο θα έχει πολεοδομηθεί πλήρως (σε επίπεδο Οικοδομικού Τετραγώνου) και θα είναι γνωστές όλες οι παράμετροι ανάπτυξης αλλά και οι περιορισμοί του. Για παράδειγμα με τις πολεοδομικές μελέτες ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός του Πάρκου (καθορίζονται οι περιοχές πρασίνου, αλσών, υδάτινων στοιχείων, το δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων κ.α.), αποτυπώνονται οι χώροι που θα περιέλθουν σε κοινή χρήση, οι κοινωφελείς χώροι, τα οικοδομικά τετράγωνα, το οδικό δίκτυο κ.α. και όλες οι πολεοδομικές ρυθμίσεις επ’ αυτών.

Σύμφωνα με τον νόμο για το Ελληνικό οι ΚΥΑ οφείλουν να ολοκληρωθούν εντός έξι μηνών από την υποβολή των σχετικών μελετών.

Στη συνέχεια πρέπει να γίνει η διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών, αλλά και η σύσταση ειδικού φορέα για τη διαχείριση και λειτουργία όλων των κοινόχρηστων χώρων, κάτι επίσης δύσκολο, δεδομένου ότι το Ελληνικό σήμερα «μοιράζεται» ανισομερώς σε τρεις διαφορετικούς Δήμους (Αλίμου, Γλυφάδας και Ελληνικού – Αργυρούπολης).

Με βάση το διαγωνισμό, το δημόσιο έχει αναλάβει να μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) κατά πλήρη κυριότητα ποσοστό 30% εξ αδιαιρέτου του Μητροπολιτικού Πόλου (εξαιρουμένων του αιγιαλού και της παραλίας), προκειμένου στη συνέχεια να ακολουθήσει διανομή μεταξύ των εξ αδιαιρέτου συνιδιοκτητών, ώστε τελικά αυτό το εξ αδιαιρέτου 30% να «μετατραπεί» σε πλήρες δικαίωμα κυριότητας επί αντίστοιχης έκτασης του Μητροπολιτικού Πόλου, ήτοι σε περίπου 1.575 στρέμματα στο Πρώην Αεροδρόμιο και 227 στρέμματα στην Παράκτια Ζώνη. Σήμερα η έκταση του παλιού αεροδρομίου και το παραλιακό της τμήμα ανήκει στο Δημόσιο με την Ελληνικό ΑΕ να έχει μόνο το δικαίωμα χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής του.

Στην ίδια την έκταση του παλιού αεροδρομίου στο μεταξύ παραμένουν σειρά από φορείς του δημοσίου (π.χ. αμαξοστάσιο λεωφορείων και τραμ) αλλά και ιδιώτες παρότι για κάποιους από αυτούς έχει εκδοθεί πρωτόκολλο διοικητικής αποβολής ή και δικαστικές αποφάσεις έξωσης, ενώ την ίδια στιγμή πρέπει να διεκπεραιωθεί μια τεράστια γραφειοκρατία προκειμένου να γκρεμιστούν τα κτήρια που δεν θα παραμείνουν στο χώρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Eurogroup: Διορία δύο εβδομάδων στην Αθήνα για πλειστηριασμούς και Ελληνικό

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πώς το ελληνικό 7ετές μπορεί να τινάξει στον αέρα τα σχέδια άλλων

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ραγδαίες εξελίξεις με το Ελληνικό: Αυξάνουν τη συμμετοχή τους στη Lamda τα Αττικά Πολυκαταστήματα