“Ο ψηφιακός μετασχηματισμός έχει τον άνθρωπο στο επίκεντρο και η νέα εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και του Internet of Things στην παραγωγική  διαδικασία, διασφαλίζει τις θέσεις εργασίας, αυξάνοντας την αξία του ανθρώπου και όχι των μηχανών”, είπε χθες μιλώντας στη διεθνή συνέντευξη τύπου ο Cedrik Neike, CEO της Siemens Digital Industries,  απαντώντας στη μοναδική ερώτηση που επελέγη από την Ελλάδα, που έγινε από το mononews.gr.

Μίλησε για τις προϋποθέσεις επιτυχίας στη νέα εποχή της Βιομηχανίας 4.0, για την αξία που παράγεται από τη σύνδεση και επεξεργασία δεδομένων και για την έμφαση που δίνει πλέον η Siemens στην παροχή τεχνολογικών υπηρεσιών στις βιομηχανίες-πελάτες της, περνώντας σε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο και παροτρύνοντας και τις άλλες βιομηχανίες να κάνουν το ίδιο. Η ψηφιακή εποχή απαιτεί από το ego-system να περάσουμε στο eco-system, στο οποίο οι εταιρείες μπορεί και να είναι ταυτόχρονα πελάτες, προμηθευτές, συνεργάτες και ανταγωνιστές.

Είναι κοινωνικά βιώσιμη η εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, ή θα οδηγήσει σε μεγάλες απώλειες θέσεων εργασίας στην παραγωγή; Απαντώντας ο κ. Neike τόνισε ότι οι βιομηχανίες στην νέα εποχή που διαμορφώνει ο ψηφιακός μετασχηματισμός απαιτείται να επενδύουν συστηματικά στην εκπαίδευση και επιμόρφωση των εργαζομένων τους αυξάνοντας την αξία τους.

“Ο μόνος τρόπος να έχουμε αποδοτικά εργοστάσια είναι να τα κάνουμε όσο πιο έξυπνα γίνεται”, σημείωσε. “Και τα εργοστάσια πάντα θα χρειάζονται ανθρώπους, όχι όμως για να κάνουν χειρονακτικές και επαναλαμβανόμενες εργασίες αλλά για να συντονίζουν και να παράγουν με ευελιξία και εξειδίκευση”, σημείωσε ο κ. Cedrik Neike.

Φέρνοντας παράδειγμα την Amberg μια γερμανική βιομηχανία της δεκαετίας του 1980 που μετασχημάτισε ψηφιακά η Siemens με αποτέλεσμα σήμερα να είναι από τα πιο παραγωγικά και αποδοτικά εργοστάσια στον κόσμο, σημείωσε:

“Αν και σήμερα η Amberg παράγει ένα προϊόν κάθε δευτερόλεπτο και είναι πλήρως ψηφιοποιημένη και αποδοτική, απασχολεί τον ίδιο αριθμό εργαζομένων. Αυτό που θα κρίνει ποια βιομηχανία είναι πιο ανταγωνιστική είναι το πόσο επενδύει στο εργατικό της δυναμικό και επομένως η παραγωγή με  τεχνητή νοημοσύνη για να λειτουργήσει αποδοτικά πρέπει να είναι ανθρωποκεντρική”, τόνισε.

“Για να ανταποκριθεί η βιομηχανία στην ανάγκη για σύνδεση και αξιοποίηση των δεδομένων με τον παραδοσιακό τρόπο θα χρειαζόταν εξιδεικευμένους προγραμματιστές. Αλλά είναι πολύ λίγοι για να καλύψουν τις ανάγκες. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να μειώσουμε την πολυπλοκότητα της υψηλής τεχνολογίας και να την κάνουμε απλή ώστε να μπορέσουμε να επιμορφώσουμε όλους τους εργαζόμενους και να τους κάνουμε IT capable. Αυτό είναι που θέλουμε να κάνουμε. Να εκπαιδεύσουμε τους blue collars (απλούς εργαζόμενους) και να τους κάνουμε new collars, προγραμματιστές εφαρμογών. Και μπορούν να γίνουν καλοί σε αυτό όχι γιατί έχουν εξαιρετικές ικανότητες αλλά  γιατί θα χρησιμοποιούν τα απλοποιημένα εργαλεία μας να κάνουν τις δικές τους εφαρμογές και έτσι όλοι γίνονται προγραμματιστές”.

Οι προϋποθέσεις της επιτυχίας

Στη νέα εποχή η πρόκληση είναι η ίδια για όλες τις βιομηχανίες σε όλες τις χώρες και αυτό που θα κρίνει το αποτέλεσμα είναι αν πληρούν τις 4 προϋποθέσεις: Κεφάλαιο, καλές υποδομές τηλεπικοινωνιών 5G, οικοσύστημα αλυσίδας προμηθειών, και πολύ καλά εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό. Το ερώτημα είναι θα μπορούν οι βιομηχανίες και θα καταφέρουν να εκπαιδεύσου το προσωπικό τους; Όποια βιομηχανία και χώρα καταφέρει να πετύχει τις προϋποθέσεις αυτές θα είναι στους νικητές της Ψηφιακής Εποχής στη βιομηχανία. Ήδη οι επιχειρήσεις που αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα αυτά είναι ανταγωνιστικές και ξεχωρίζουν και αυτό θα ισχύει και για το μέλλον”.

Αναφερόμενος στις αλλαγές που έφερε η πανδημία, και θα παραμείνουν,  σημείωσε ότι στη Siemens εργαζόμενοι μπορούν να εργάζονται με τηλεργασία τρεις ημέρες την εβδομάδα. Η φυσική παρουσία δεν αποτελεί προϋπόθεση αλλά θα εφαρμόζεται με ευελιξία, σημείωσε.

Συνεχής προσπάθεια η ψηφιοποίηση

“Δεν υπάρχει τέλος στην ψηφιοποίηση, πάντα συνεχίζεται και όταν την ξεκινά ανακαλύπτεις ότι υπάρχουν πάντα περισσότερα να κάνεις. Αφορά το ERP, (σύστημα επιχειρησιακού σχεδιασμού), την παραγωγική διαδικασία και το design, τη συγκέντρωση δεδομένων και τη σύνδεση μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο. Ένα πλήρως ψηφιοποιημένο εργοστάσιο παράγει 2.200 Tb δεδομένων το μήνα που αντιστοιχεί σε 500 εκ. ταινίες στο netflix” σημείωσε χαρακτηριστικά. “Τα δεδομένα αυτά δεν χρησιμοποιούνται και εμείς αναζητούμε την τεχνολογία που θα συνδέσει αυτά τα δεδομένα με 5G και θα τα ανεβάσει στο cloud, θα τα επεξεργαστεί με τεχνητή νοημοσύνη για να αντλήσει αξία και να βελτιστοποιήσει τις λειτουργίες” είπε ο CEO της Siemens Digital Industries.

Όλα τα παραπάνω γίνονται με συνεργασίες με Πανεπιστήμια και με startups “γιατί στη νέα εποχή περνάμε από το εγώ στις συνεργασίες, κανείς δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνος του”.

Από την παραγωγή προϊόντων στην παραγωγή υπηρεσιών

Για τη διαμόρφωση ενός επιχειρηματικού μοντέλου απαιτούνται δεδομένα. Και η Siemens παρέχει και αυτή την υπηρεσία, την αξιοποίηση και συνδυασμό δεδομένων για την αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου της βιομηχανίας, ώστε αντί να παράγει μόνο προϊόντα να παράγει και υπηρεσίες παραγωγής προϊόντων, επεκτείνοντας το επιχειρηματικό τους μοντέλο.

“Έτσι οι βιομηχανίες παράγουν πρόσθετη αξία, από την έξυπνη αξιοποίηση των δεδομένων και οι επιχειρήσεις μπορεί να είναι ταυτόχρονα πελάτες, προμηθευτές, συνεργάτες και ανταγωνιστές”.

Το ρεκόρ της Biontech

Αναφέροντας ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, επιτυχίας της ψηφιοποίησης στη δημιουργία και λειτουργία εργοστασίου ανέφερε το παράδειγμα της Biontech. “Πριν από 6 χρόνια ήταν μια μικρή startup και δουλέψαμε μαζί τους από πολύ νωρίς, με αποτέλεσμα όταν ξέσπασε η πανδημία να καταφέρουν κάτι που έγινε για πρώτη φορά στην ιστορία. Μέσα σε ένα χρόνο η Biontech πέτυχε να αναπτύξει το εμβόλιο και να γίνουν και οι δοκιμές και να ξεκινήσει η κατασκευή και λειτουργία του εργοστασίου που παράγει εμβόλια για δισεκατομμύρια ανθρώπων, κάτι που δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία”.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση