Εκτός του διαγωνισμού για τα πράσινα λεωφορεία τίθεται πλέον και επίσημα η Build Your Dreams (BYD), που εκπροσωπείται στη χώρα μας από την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, σύμφωνα με πηγές πολύ κοντά στη διαγωνιστική διαδικασία, καθώς η προσφυγή  της κινεζικής εταιρείας απορρίφθηκε σιωπηρά.

Τώρα το μόνο που μένει να φανεί είναι το κατά πόσο η εταιρεία θα σηκώσει το ζήτημα, καθώς είχε μέχρι χθες τη δυνατότητα να προσφύγει στο ΣτΕ.

Ωστόσο, μία τέτοια κίνηση θα σημαίνει πως η BYD συνεχίζει την κόντρα με την ελληνική κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών, ενώ θα έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση των απαραίτητων λεωφορείων για τη στήριξη του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.

Επίσης, συνέπεια της τακτικής αυτής θα είναι η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, καθώς το Υπουργείο στρέφεται σε leasing οχημάτων από την ΚΤΕΛ Α.Ε για να καλύπτει τα δρομολόγια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπως έκανε ήδη για τη χρονιά που διανύουμε.

Την ίδια στιγμή, ωστόσο, οι ίδιες πηγές προσθέτουν, πως η BYD δεν κυνηγήσει άλλο το ζήτημα, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την άφιξη των πρώτων καινούργιων πράσινων λεωφορείων εντός του Α Εξαμήνου του τρέχοντος έτους.

Τονίζουν, δε, πως ήδη η πιο «προχωρημένη» σύμβαση δηλαδή αυτή για τα 100 λεωφορεία CNG αναμένεται να υπογραφεί πριν από τις εκλογές, δηλαδή προς τα τέλη του Μαρτίου, δηλώνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο τα σενάρια για την προκήρυξη εκλογών εντός του Απριλίου.

Γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι τα πρώτα λεωφορεία θα μπορούσαν να έρθουν στη χώρα μας μέσα στο Α΄ Εξάμηνο του 2023.

Το χρονικό του αποκλεισμού της κινεζικής εταιρείας

Οι νομικοί διαξιφισμοί της Build Your Dreams  με το Υπουργείο Υποδομών, ξεκίνησαν όταν η κινεζική εταιρεία αποκλείστηκε τον περασμένο Νοέμβριο από το πέμπτο μέρος του εν ενεργεία διαγωνισμού λόγω ελλείψεων στην τεχνική προσφορά της. Αυτό αφορούσε την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων έναντι 124 εκατ. Ευρώ και προσφορές εκτός από την κινεζική εταιρεία είχαν υποβάλει οι IRIZAR και η Yutong.

Αξίζει να αναφερθεί πως το mononews είχε προχωρήσει από τις αρχές του 2022 σε πλήθος αποκαλύψεων για τα προβλήματα της εταιρείας τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Κίνα.

Η κινεζική εταιρεία μέσω των Ελλήνων εκπροσώπων της, οι οποίοι εξέδωσαν μία ανακοίνωση που κοινοποιήθηκε και στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αποφάσισε να κινηθεί με κάθε νόμιμο μέσο και προσέφυγε στα μέσα Νοεμβρίου στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ). Η τελευταία δεν εξέδωσε γνωμοδότηση με αποτέλεσμα το αίτημα των Κινέζων να απορριφθεί σιωπηρά.

Σημειώνεται πως η BYD συμμετέχει και στο τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού και ο η απόφαση του αποκλεισμού της δεν αποκλείεται να τη θέσει εκτός διαγωνισμού και εδώ.

Τα χαλασμένα λεωφορεία στην Ολλανδία και τα ρυπογόνα εργοστάσια στην Κίνα

Η κινεζική BYD έχει προμηθεύσει την ολλανδική αγορά με 259 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία, ωστόσο, από την ημερομηνία άφιξής τους έως και σήμερα εμφανίζουν σημαντικά προβλήματα, ενώ έχουν προκαλέσει την αντίδραση του μεγαλύτερου εργατικού σωματείου της χώρας και επαγγελματίες οδηγοί αρνούνταν να τα οδηγήσουν, κάνοντας μάλιστα λόγο για «τρόμο».

Τα παραπάνω είχαν γραφεί ουκ ολίγες φορές στα ολλανδικά μέσα De Stentor και PV Magazine, στα οποία γινόταν αναφορά στα εξής προβλήματα «χαλασμένη θέρμανση, άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια στρίβουν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή».

Τα προβλήματα αυτά είχε επιβεβαιώσει και ο Alex Rentier, ο οποίος είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος της ολλανδικής εταιρείας Keolis που είχε εισάγει τα κινεζικά λεωφορεία, ενώ τα προαναφερθέντα προβλήματα ακόμα να λυθούν, παρά το γεγονός ότι η BYD έχει αναλάβει την επιδιόρθωση τους.

Εκτός, όμως, από μια ελαττωματική «φουρνιά» λεωφορείων σε μία ευρωπαϊκή χώρα, η BYD έχει να αντιμετωπίσει πολύ σημαντικότερα ζητήματα στην έδρα της. Αυτό συμβαίνει, καθώς οι ρύποι που εκπέμπουν τα εργοστάσιά της στην Κίνα φέρονται, όπως αναφέρεται σε report της Goldman Sachs, προκαλούν σοβαρά προβλήματα υγείας στους κατοίκους των τριγύρω περιοχών.

Πιο συγκεκριμένα, η Goldman Sachs αναφέρεται σε έκθεση, η οποία επισημαίνει πως τα «φουγάρα» των εργοστασίων της BYD εκπέμπουν επιβλαβείς ουσίες, γνωστές ως VOC, οι οποίες ενδέχεται να προκαλούν καρκίνο, μεταλλάξεις, ερεθισμούς και αναιμία.

Διαβάστε επίσης

Πράσινα λεωφορεία: Μετ’ εμποδίων ο διαγωνισμός του Υπουργείου Υποδομών – Πού κολλάει