• Business

    Basil M. Karatzas: Ενθαρρυντικά σημάδια για τη ναυτιλία και τις κεφαλαιαγορές

    • Contributor
    Basil Karatzas

    Basil M. Karatzas, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Karatzas Marine Advisors & Co


    Δεν είναι μυστικό ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία διανύει μια δύσκολη περίοδο τα τελευταία δύο χρόνια. Ούτε και το ότι οι ναύλοι παραμένουν χαμηλοί για ένα σταθερά μεγάλο χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να έχουν ρίξει πολλά μετρητά για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Η ναυτιλιακή χρηματοδότηση – ή μάλλον η έλλειψη αυτής – έχει επίσης συμβάλει στο πρόβλημα καθώς οι θεσμικοί επενδυτές έχουν κυρίως χάσει τα χρήματά τους αλλά και το ενδιαφέρον τους για τον κλάδο, ενώ οι τράπεζες που παραδοσιακά χρηματοδοτούσαν τις ναυτιλιακές εταιρείες, κατά κύριο λόγο πλέον επεξεργάζονται τις πωλήσεις των ναυτιλιακών τους χαρτοφυλακίων.

    Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος εντατικής κεφαλαιοποίησης και η πρόσβαση στο κεφάλαιο είναι ζωτικής σημασίας προκειμένου να παραμείνει ανταγωνιστικός. Οι εξελίξεις των τελευταίων ετών έχουν φέρει προ εκπλήξεως πολλούς εφοπλιστές, καθώς η σοβαρότητα της έλλειψης χρηματοδότησης ήταν κάτι το ανήκουστο παγκοσμίως, τουλάχιστον όσον αφορά τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Πολλοί ιδιοκτήτες που αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα έχουν αναγκαστεί να δουν τα πλοία τους να βγαίνουν σε πλειστηριασμό ή να τους τα κατάσχουν. Άλλοι, έπρεπε να συναινέσουν σε επαχθείς όρους χρηματοδότησης, ώστε να είναι σε θέση να επιβιώσουν. Για όσους ιδιοκτήτες επιθυμούσαν την ανάπτυξη των εταιρειών τους, οι διαθέσιμες επιλογές ήταν ελάχιστες: ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια ήρθαν, είδαν, επένδυσαν, έχασαν χρήματα (τουλάχιστον στα χαρτιά), και στη συνέχεια έφυγαν.

    Οι ναυτιλιακές τράπεζες – δηλαδή οι Ευρωπαϊκές τράπεζες – είχαν σημαντικότερες προτεραιότητες από το να ασχολούνται με τη χορήγηση δανείων σε ναυτιλιακές εταιρείες. Επομένως, δεν είναι να απορεί κανείς που τα τελευταία δύο χρόνια ήταν βάναυσα για τη ναυτιλία, από κάθε άποψη, ειδικά για τις αγορές ξηρού χύδην φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων.

    Ωστόσο, τις τελευταίες εβδομάδες φαίνεται να έχουν υπάρξει κάποιες θετικές εξελίξεις στις κεφαλαιαγορές για τη ναυτιλία. Πρώτον, υπάρχει η εκλογή του Trump και «ο μήνας του μέλιτος» που ακολουθεί – προτού έρθει η πραγματικότητα να μας διαψεύσει – όπου μεγάλες επενδύσεις θα πραγματοποιηθούν σε έργα υποδομών, τα οποία θα είναι θετικά για τις μεταφορές και τη ναυτιλία. Στη συνέχεια, είναι ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI) που έχει υπερτριπλασιαστεί από το χαμηλό Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους που είχε καταγράψει, γεγονός που μας κάνει να ελπίζουμε ότι η ανάκαμψη της αγοράς μπορεί τελικά να είναι ουσιαστική.

    Ενδεικτικά, πρόσφατα, η ναυτιλιακή Costamare – στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων – συγκέντρωσε κεφάλαια ύψους 72 εκατ. δολαρίων, ενώ η Safe Bulkers κεφάλαια 14 εκατ. δολαρίων. Και η Seanergy – στις μεταφορές ξηρού χύδην φορτίου – συγκέντρωσε κεφάλαια ύψους 15 εκατ. δολαρίων, ενώ η Hoegh LNG – στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου – συγκέντρωσε κεφάλαια 106 εκατ. δολαρίων.

    Πριν από ένα μήνα, η Saverys συγκέντρωσε 100 εκατ. δολάρια για το project “Hunter Maritime Acquisition SPAC”. Τα ποσά είναι σχετικά μικρά, και σε γενικές γραμμές, συγκεντρώθηκαν με μικρή έκπτωση σε σχέση με την αγορά. Ωστόσο και μόνο το γεγονός ότι αυτές οι δημόσιες προσφορές έτυχαν αρκετής ανταπόκρισης, είναι σίγουρα αξιοσημείωτο. Και φυσικά, όλες οι άνωθεν προσφορές έλαβαν χώρα στην αμερικανική χρηματαγορά, αναδεικνύοντας για μια ακόμη φορά την ανθεκτικότητα των Αμερικανών επενδυτών αλλά και το βάθος και το εύρος της αγοράς καθαυτής.

    Όμως, χρειάζεται κάτι παραπάνω από ένα χελιδόνι για να φέρει την άνοιξη, όπως λένε. Ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς για να μπορούμε να μιλάμε για λειτουργική αγορά όσον αφορά τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Ωστόσο, οι πρόσφατες εξελίξεις υπήρξαν πολύ ενθαρρυντικές καθώς ελπίζουμε ότι μπορούν να δημιουργήσουν μια μακροπρόθεσμη τάση, αν η ναυλαγορά συνεχίζει να βελτιώνεται.

    Πολλοί από τους εφοπλιστές που είναι ανεξάρτητοι, δεν θα είναι σε θέση να επωφεληθούν από τις κεφαλαιαγορές, δεδομένης της κρίσιμης έλλειψης κεφαλαιακού όγκου, την εταιρική διακυβέρνηση, κλπ. Ωστόσο, για όσους έχουν προετοιμαστεί καλύτερα, οι κεφαλαιαγορές μπορούν να αποτελέσουν μια βιώσιμη πηγή κεφαλαίων, ειδικά τώρα που τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια και οι ναυτιλιακές τράπεζες έχουν στενέψει τόσο τα περιθώρια δανεισμού.

    Κείμενο: Basil M. Karatzas

    Ο Basil M. Karatzas είναι ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Karatzas Marine Advisors & Co., μιας εταιρείας παροχής συμβουλευτικών επενδυτικών υπηρεσιών στον κλάδο της ναυτιλίας και ναυλομεσιτικών υπηρεσιών με έδρα τη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ. Περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας, www.karatzas.com

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Το κύκνειο άσμα της Hanjin Shipping

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γ. Οικονόμου: Πως έβαλε στα ταμεία του (στην Dryships) 100 εκατ. δολάρια

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Β. Μαρινάκης: Αγόρασε 8 πλοία σε δυο μήνες



    ΣΧΟΛΙΑ