ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Tο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε τη παράταση της συνολικής προθεσμίας του μεγάλου οδικού έργου «Μπράλος-Άμφισσα» τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο ύψους 285 εκατ. ευρώ, καθορίζοντας την 9η Φεβρουαρίου του 2028 ως ημερομηνία ολοκλήρωσης του, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα για την ανάδοχο ΑΒΑΞ το δικαίωμα λήψης της πρόσθετης καταβολής (πριμ) παρά την «μετατόπιση» του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Συγκεκριμένα, δόθηκε παράταση στην ανάδοχο εταιρεία ΑΒΑΞ κατά πέντε μήνες και 25 ημέρες υπερβαίνοντας έτσι την ημερομηνία ολοκλήρωσης όπως είχε οριστεί η 15η Αυγούστου του 2027.
Παράλληλα στην απόφαση περιλαμβάνεται μια επιπλέον χρονική μετατόπιση των εργασιών που αφορά την παράταση αντίστοιχου χρονικού διαστήματος της 2ης Τμηματικής Προθεσμίας του έργου από τις 31/12/2024 στις 25-06-2025 η οποία αφορά σε εργασίες στις εισόδους των σηράγγων.
Η παράταση ήρθε μετά από αίτημα της εργοληπτικής εταιρείας σύμφωνα με το οποίο οι εργασίες κατασκευής των σηράγγων, χωρίς καμία υπαιτιότητα του αναδόχου, δεν ήταν δυνατό να ξεκινήσουν μετά την έγκριση των μελετών, λόγω των ιδιωτικών εκτάσεων που υφίστανται στις εν λόγω περιοχές.
Όπως αναφέρεται στην απόφαση, οι προπαρασκευαστικές εργασίες καθώς και οι εργασίες κατασκευής των στομίων εξόδων των σηράγγων ξεκίνησαν μετά τη εκτέλεση των απαλλοτριώσεων, δηλαδή τις 25.11.2024 και συγκεκριμένα μετά από 5 μήνες και 25 ημέρες από την προβλεπόμενη ημερομηνία.
Επιπλέον, παράγοντας καθυστέρησης όπως περιγράφεται στο αίτημα της αναδόχου είναι ότι οι εργασίες εκσκαφής και προσωρινής αντιστήριξης της σήραγγας Σ2 βρίσκονται στην κρίσιμη διαδρομή του εγκεκριμένου Προγράμματος Μελέτης και Κατασκευής του έργου, πράγμα που έχει ως άμεση συνέπεια την ισόχρονη, με την αίτηση παράτασης της 2ης Τμηματικής Προθεσμίας και παράταση της συνολικής προθεσμίας του έργου.
Υπενθυμίζεται πως τον Ιούνιο του 2024 μεσολάβησε η έγκριση παράτασης της 1ης Τμηματικής Προθεσμίας του έργου, όπως ορίζεται στη σύμβαση που αφορούσε ουσιαστικά την εκπόνηση και υποβολή του συνόλου των Οριστικών Μελετών του έργου.
Συνολικά δόθηκε παράταση κατά 5 μήνες, δηλαδή έως την 15-07-2024.
Ωστόσο, υπενθυμίζεται πως αυτές οι παρατάσεις είναι τμηματικές και άρα δεν επηρεάζεται η συνολική προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου.
Το έργο
Το έργο βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά την κατασκευή του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα μήκους 30,7 χιλιομέτρων, που θα ενώσει την Κεντρική με τη Δυτική Ελλάδα φτάνοντας στην Ιόνια Οδό και τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου έως την Πελοπόννησο.
Συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο οριστικοποιήθηκε η αλλαγή σχεδιασμού για το οδικό έργο σύμφωνα με το οποίο ο άξονας θα αποκτήσει τελικά δίδυμες σήραγγες, μήκους 2,2 χλμ., αντί για δύο κλασικές σήραγγες διπλής κυκλοφορίας.
Μάλιστα την αλλαγή συνόδευσε υπογραφή νέας συμπληρωματικής σύμβασης με την ανάδοχο, ύψους 69,25 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως το κυρίως τμήμα του έργου, συνολικού μήκους 24 χλμ., διακρίνεται στα υποτμήματα: «Μπράλος – Αρχή παράκαμψης Γραβιάς» και «Ισόπεδος Κόμβος Μεταλλεία Βωξίτη – Άμφισσα».
Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει τη κατασκευή 2 σηράγγων μήκους περίπου 2.150 μέτρων και 2.460 μέτρων αντίστοιχα, 7 γεφυρών και 6 ισόπεδων κόμβων.
Ήδη έχει προχωρήσει η κατασκευή κάποιων γεφυρών, μετά και την έγκριση των σχετικών μελετών, καθώς και οι προπαρασκευαστικές εργασίες για την κατασκευή των στομίων εισόδου των σηράγγων, με τεχνικά έργα και τοίχους αντιστήριξης.
Τα έργα εκτελεί η ΑΒΑΞ και έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 262,2 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 285 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί πλέον το 2028.
Το έργο αποτελεί το δυσκολότερο τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Κατασκευάζεται ως δρόμος ταχείας κυκλοφορίας και θα συνδέει τελικά τέσσερις μεγάλους αυτοκινητόδρομους την Ιόνια Οδό, την Ολυμπία Οδό, τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τον Ε65.
Με την ολοκλήρωση του θα ενώσει οδικά την ανατολική με την δυτική Ελλάδα και τα δύο σημαντικά περιφερειακά λιμάνια της Πάτρας και του Βόλου.
Με την ολοκλήρωση του οι περιοχές της Φθιώτιδας, της Φωκίδας και της Αιτωλοακαρνανίας θα «πάρουν» αναμφισβήτητα μια ώθηση ανάπτυξης δεδομένου πως θα συνδέσει τις βιομηχανικές περιοχές.
Παράλληλα θα συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση της οδικής ασφάλειας, της καλύτερης οδηγικής εμπειρίας και της ευκολότερης πρόσβασης στις περιοχές από όπου θα διέρχεται.
Διαβάστε επίσης:
Φοιτητικές Εστίες: Ποια έργα ΣΔΙΤ υπογράφει η ΑΚΤΩΡ – Τι έρχεται
Ο «χάρτης» των οδικών παραχωρήσεων – Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Aktor και οι εκκρεμότητες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τράπεζες: Κρίσιμο stress test με τον γεωπολιτικό κίνδυνο να προκαλεί ανατροπές
- Μία από τις πιο ιστορικές Ferrari πωλείται σε δημοπρασία μέχρι και… 8 εκατομμύρια δολάρια
- Ο Κόκκαλης, οι big shots και το ράλι της μετοχής, το μεγάλο παρασκήνιο για το Grand Resort, ο Προκοπίου, ο Αστέρας και η μπριτζόλα, με ποιον υπουργό είναι έξαλλος ο ΚΜ και σε ποιο υπουργείο πάει ο Σκέρτσος
- Αντώνης και ο Φίλιππος Λαιμός: Πούλησαν με μεγάλο κέρδος και ο Δημήτρης Προκοπίου αγόρασε προσδοκώντας να κερδίσει και αυτός
