Η BP Plc δήλωσε ότι θα σταματήσει όλες τις αποστολές δεξαμενόπλοιων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, μετά την κλιμάκωση των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία, ενισχύοντας τις ενδείξεις για παύση του εμπορίου μέσω αυτής της ζωτικής σημασίας πλωτής οδού.

Η απόφαση της BP έρχεται λίγες μέρες αφότου όλες οι κορυφαίες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο δήλωσαν ότι σταμάτησαν προσωρινά τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Η Equinor ASA της Νορβηγίας έκανε παρόμοια ανακοίνωση λίγες ώρες αργότερα.

Οι κινήσεις αυτές έρχονται καθώς ένα βυτιοφόρο με καύσιμα χτυπήθηκε από «άγνωστο αντικείμενο» τη Δευτέρα, σύμφωνα με την ιδιοκτήτρια εταιρεία του.

Οι επιθέσεις γίνονται πλέον σχεδόν καθημερινά. Μάλιστα, μια ασφαλιστική επιτροπή που αξιολογεί τους θαλάσσιους κινδύνους ανακοίνωσε πως η Ερυθρά Θάλασσα είναι η πιο επικίνδυνη περιοχή.

Οι διαταραχές αυτές είναι μια έντονη υπενθύμιση των πληθωριστικών και οικονομικών πιέσεων που καθιστούν την ασφάλεια της περιοχής κορυφαία προτεραιότητα. Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους εργάζονται πάνω σε ένα σχέδιο προκειμένου να επιτύχουν την επιστροφή της ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.

Η αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας σημαίνει πως τα πλοία θα πρέπει να κάνουν πλέον τον γύρο της Αφρικής, προσθέτοντας χιλιάδες μίλια σε ταξίδια και καθυστερώντας τις παραδόσεις των φορτίων τους.

Δύο μεγάλοι ιδιοκτήτες πετρελαιοφόρων, η Maersk Tankers και η Euronav NV, δήλωσαν επίσης στα τέλη της περασμένης εβδομάδας ότι επιμένουν στις επιλογές τους για αποφυγή της περιοχής. Τη Δευτέρα, η Euronav προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, λέγοντας ότι θα αποφύγει την περιοχή εντελώς.

Οι Χούθι που υποστηρίζονται από το Ιράν λένε ότι στοχεύουν κάθε σκάφος που συνδέεται με το Ισραήλ ως απάντηση στον πόλεμο του με τη Χαμάς. Ωστόσο, ο ιδιοκτήτης του δεξαμενόπλοιου που δέχτηκε επίθεση τη Δευτέρα, το Swan Atlantic, δήλωσε πως δεν έχει καμία σχέση με το Ισραήλ.

«Δεν υπάρχει ισραηλινός σύνδεσμος στην ιδιοκτησία (νορβηγική), στην τεχνική διαχείριση (Σιγκαπούρη) του σκάφους ούτε σε κανένα τμήμα της υλικοτεχνικής αλυσίδας για το μεταφερόμενο φορτίο», δήλωσε η  Rieber & Son.

Το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πρώτη ύλη βιοκαυσίμων στη Λα Ρεϋνιόν από τη Γαλλία όταν δέχτηκε επίθεση. Δεν υπήρξαν τραυματισμοί και το σκάφος συνέχισε να πλέει χρησιμοποιώντας «δικά του μηχανήματα με όλα τα συστήματα λειτουργικά», ανέφερε η εταιρεία.

Τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δέχθηκαν επίθεση σε διάστημα περίπου μιας ημέρας στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες, (MSC Mediterranean Shipping Co., Moller-Maersk και CMA CGM) να ανακοινώσουν σχέδια για να μείνουν μακριά από την περιοχή.

Τη Δευτέρα, η γερμανική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd AG, η οποία την Παρασκευή διέκοψε τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, είπε επίσης ότι έστελνε πολλά πλοία στη νότια Αφρική αντί να διέρχεται από το Σουέζ. Αυτό θα συνεχιστεί έως ότου το κανάλι και η Ερυθρά Θάλασσα είναι και πάλι ασφαλή, είπε ένας εκπρόσωπος.

Υπάρχουν 46 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν εκτραπεί προς το νότιο άκρο της Αφρικής αντί να χρησιμοποιήσουν την Ερυθρά Θάλασσα και άλλα 78 αναμένουν οδηγίες, δήλωσε ο Ryan Petersen, ο ιδρυτής της εταιρείας logistics Flexport στο X.

Η εκτροπή σημαίνει ότι τα πλοία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου, στην οποία διέρχεται το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Αυτό συμβαίνει τη στιγμή που ένας εναλλακτικός εμπορικός δρόμος – η Διώρυγα του Παναμά – έχει επίσης περιοριστεί λόγω της ξηρασίας.

Η συνολική τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη αυξήθηκε έως και 13%. Ανοδικά κινήθηκαν και τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου.

Η σχετική κίνηση της BP ισχύει για όλα τα πλοία που κατέχει και έχει ναυλώνει. «Θα διατηρήσουμε αυτή την προληπτική παύση υπό συνεχή επανεξέταση, ανάλογα με τις συνθήκες που εξελίσσονται στην περιοχή», ανέφερε η ανακοίνωση της BP.

Η προσέγγιση της BP και της Equinor θα ασκήσει πίεση σε άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

Η Equinor επέλεξε να αλλάξει τη διαδρομή των πλοίων στην περιοχή, αλλά δεν έχει λάβει απόφαση για περαιτέρω δραστηριότητες, λέει η εκπρόσωπος Ellen Maria Skjelsbaek σε ένα email.

Η νορβηγική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου παρακολουθεί στενά την κατάσταση και βρίσκεται σε διάλογο με τους ιδιοκτήτες πλοίων που μεταφέρουν εμπορεύματα για λογαριασμό της και «άλλους παράγοντες του κλάδου».

Μια εταιρεία πληρωμάτων που τοποθετεί χιλιάδες πλήρωμα σε πλοία από μια ομάδα περισσότερων από 44.000 εργαζομένων είπε νωρίτερα ότι συμβούλευε τους ιδιοκτήτες να εξετάσουν το ενδεχόμενο εναλλακτικές λύσεις για την Ερυθρά Θάλασσα.

Η BP είπε ότι η ευημερία του πληρώματος της είναι η προτεραιότητα της εταιρείας, υπογραμμίζοντας ότι οι εμπορικές πιέσεις – προς το παρόν τουλάχιστον – βρίσκονται σε δεύτερη μοίρα στη λήψη αποφάσεων πολλών από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.

Η Διώρυγα του Σουέζ έχει αναδειχθεί ως η κύρια οδός για το παγκόσμιο εμπόριο LNG τα τελευταία δύο χρόνια, ενισχυμένη από την όρεξη της Ευρώπης για το καύσιμο ως το κύριο αντικατάσταση του φυσικού αερίου της Ρωσίας. Η σημασία του έχει ενισχυθεί φέτος, καθώς τα φορτία με προορισμό την Ασία ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές εν μέσω συμφόρησης στη Διώρυγα του Παναμά.

Το πλοίο LNG Celsius Geneva, που κατευθυνόταν άδειο προς το Σουέζ, την περασμένη Παρασκευή απομακρύνθηκε από την Ερυθρά Θάλασσα για να ακολουθήσει τη μεγαλύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων στο Bloomberg. Η Gunvor Group Ltd. αρνήθηκε να σχολιάσει το γιατί.

Διαβάστε επίσης

Επιστημονικό Συμβούλιο Βουλής: Προειδοποήσεις για τη νέα παράταση για τις αδειοδοτήσεις τηλεοπτικών σταθμων

Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος: Κατήγγειλε ομοφοβικά σχόλια από αστυνομικούς έξω από την ΕΡΤ

Κασσελάκης: Καταρρίπτεται ο μύθος του Κυριάκου Μητσοτάκη περί εισαγόμενης ακρίβειας