Το πράσινο φως για την εκκίνηση της προετοιμασίας για την κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς Αλεξανδρούπολη, δίνει το MOU που υπεγράφη χθες μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας  στο Μέγαρο Μαξίμου.

Επίσης, υπεγράφη δεύτερο MOU για την αποθήκευση φυσικού αερίου αποτελεί Μνημόνιο Σύμπραξης των Υπουργείων Ενέργειας των δύο χωρών στο πεδίο της ασφάλειας εφοδιασμού και της αποθήκευσης φυσικού αερίου. Σύμφωνα με αυτό, στο εξής, οι ελληνικές επιχειρήσεις θα έχουν δυνατότητα να αποθηκεύουν φυσικού αέριο στις εγκαταστάσεις της υπόγειας αποθήκης αερίου Σιρέν στη Βουλγαρία και αντίστροφα, οι βουλγαρικές εταιρείες θα μπορούν να χρησιμοποιούν την Ρεβυθούσα. «Έτσι οι δύο χώρες θα έχουν εξασφαλισμένη πρόσβαση σε κρίσιμες υποδομές για την ενεργειακή τους ασφάλεια», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Η υπογραφή έγινε από τους υπ. Ενέργειας των δύο χωρών, Κώστα Σκρέκα και Ρόσεν Χριστόφ, στο πλαίσιο συνάντησης που έχει στο Μαξίμου ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Πρόεδρο της Βουλγαρίας, Ρούμεν Ράντεφ συνδράμοντας στην απεξάρτησή της και από το ρωσικό πετρέλαιο. Ο Πρωθυπουργός Κυριακός Μητσοτάκης έκανε ειδική μνεία στις υπόλοιπες ενεργειακές υποδομές που αναπτύσσονται στην περιοχή, όπως η υπό κατασκευή νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 840 MW με φυσικό αέριο στην Αλεξανδρούπολη, υπογραμμίζοντας πως διαμορφώνεται ένα πυκνό δίκτυο ενεργειακών δρόμων στα Βαλκάνια με πανευρωπαϊκή διάσταση και βεληνεκές.

Τα επόμενα βήματα

 Η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη ανοίγει το δρόμο, για να ανατεθεί στους φορείς υλοποίησης του έργου, ο σχεδιασμός του. Θα ακολουθήσει σύσταση της κοινής ελληνο-βουλγαρικής ομάδας εργασίας η οποία θα προχωρήσει στα επόμενα στάδια το έργο, με την έναρξη των εργασιών να τοποθετούνται  σε 1-2 χρόνια από σήμερα, ενώ η έναρξη λειτουργίας του αγωγού, πιθανόν σε 3-4 χρόνια.

Φορείς υλοποίησης του project θα είναι ο όμιλος Κοπελούζου και τα ΕΛΠΕ. Ο όμιλος Κοπελούζου διαθέτει ήδη τις απαραίτητες περιβαλλοντικές μελέτες οι οποίες χρειάζονται μικρές προσαρμογές καθώς αρχικά  το έργο Μπουργκάς -Αλεξανδρούπολη αφορούσε μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα, ενώ τώρα θα σχεδιαστεί με αντίστροφη ροή.

Πρόσφατ ο  Δημήτρης Κοπελούζος, πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζος, τονίζοντας το ενδιαφέρον του ομίλου να τρέξει το έργο ανέφερε ότι θα προμηθεύει με 10 εκ. τόνους πετρελαίου το χρόνο τη Βουλγαρία.Όπως εξήγησε η σημερινή συγκυρία, δημιουργεί στη Βουλγαρία την ανάγκη να προμηθευτεί πετρέλαιο για το διυλιστήριο διαθέτει στο Μπουργκάς, το οποίο σήμερα τροφοδοτείται με 8 εκ. τόνους πετρελαίου από τη Ρωσία, κάτι που όμως σύντομα θα σταματήσει.

Η σημασία του έργου

 Η αναβίωση του αγωγού που πάγωσε το 2011, ενισχύει στην παρούσα συγκυρία σημαντικά τον γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας στην περιοχή, παρακάμπτοντας το μονοπώλιο των στενών του Βοσπόρου και τα υψηλά τέλη διέλευσης που επιβάλλει η Τουρκία. Τα ναύλα στα στενά του Βοσπόρου έχουν αυξηθεί σημαντικά, φτάνοντας πλέον σε δυσθεώρητα επίπεδα και καθιστώντας ολοένα και πιο ακριβή τη χρήση των στενών από τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο.

Η Αλεξανδρούπολη εξελίσσεται σε ένα από τους σημαντικότερους ενεργειακούς κόμβους της Αν.Μεσογείου, στην οποία  θα καταφτάνει πετρέλαιο κυρίως από τη Μ.Ανατολή, προκειμένου να κατευθυνθεί στο Μπουργκάς και από εκεί στις αγορές της Αν.Ευρώπης, παρακάμπτοντας Στενά.

Σημειώνεται ότι, και πριν την εισβολή στη Ρωσία, μέσω του Βοσπόρου ετησίως έρρεαν 140 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου, 4.000.000 τόνοι υγροποιημένου φυσικού αερίου και 3.000.000 τόνοι χημικών ουσιών.Ταυτόχρονα το σχέδιο αυτό ενισχύει τη  συνεργασία με τη  Βουλγαρία, μια χώρα με την οποία η Ελλάδα ενεργειακά έχει σφυρηλατήσει μια πολύ στενή σχέση στο μέτωπο του φυσικού αερίου μέσω και του IGB.

  Σε αντίθεση με το παρελθόν, αυτή τη φορά ο αγωγός έχει την απόλυτη αμερικανική στήριξη. Ο επικεφαλής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Αντονι Μπλίνκεν, κατά τις επαφές που θα έχει στην Αθήνα, τη Δευτέρα και Τρίτη 20-21 Φεβρουαρίου αναμένεται να αναφερθεί στη σημασία της Αλεξανδρούπολης για τον ενεργειακό εφοδιασμό της Ευρώπης αλλά και για τη γεωπολιτική σημασία του σχεδιαζόμενου αγωγού.