ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Μπορεί ένα έργο που αφορά ολόκληρη τη χώρα, την αναβάθμιση του ηλεκτρικού μας συστήματος, δεκάδες επενδύσεις, την ευστάθεια του συστήματος και την άρτια λειτουργία θερμικών μονάδων, τη σύνδεση στο σύστημα νέων έργων ΑΠΕ, που επηρεάζει το κόστος ενέργειας και την οικονομία και που είναι μεταξύ των απαραίτητων υποδομών για να κερδηθεί το στοίχημα της ανάπτυξης, να μπλοκάρει επειδή προκαλεί «οπτική όχληση» (!) σε ένα ή δύο ή πέντε άτομα;
Το εγκλωβισμένο στις αποφάσεις των 5 καλογριών ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου αποδεικνύει ότι ο παραπάνω παραλογισμός κυριαρχεί και, όσο σημαντικό και αν είναι ένα έργο, μπορεί να καθηλωθεί απλά με ασφαλιστικά μέτρα, μπλοκάροντας τα πάντα.
Ξεκίνησε σαν αστείο, οι γραφικές ακτιβίστριες καλόγριες που αντιστέκονται.
Τελικά, όμως, είναι πολύ σοβαρό, και όχι μόνο για τον ΑΔΜΗΕ και τον κ. Μανούσο Μανουσάκη, τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλό του, ούτε μόνο για τις επενδύσεις στην ενέργεια και το ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου, αλλά για ολόκληρη τη χώρα.
Σε μια εποχή που το κρίσιμο στοίχημα της ανάπτυξης της χώρας εξαρτάται από ένα άλμα στις υποδομές είναι αυτοκαταστροφικό να υπονομεύεται από… μια τρικλοποδιά.
Ακόμη και αν πρόκειται για ένα έργο κοινής ωφέλειας, που έχει πάρει την πιο σύνθετη άδεια την ΑΕΠΟ (Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων) ακόμη και αν έχει δοκιμαστεί στο ανώτερο δικαστήριο της χώρας, στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπου κρίθηκαν υπέρ του έργου οι ενστάσεις που έγιναν στο πλαίσιο της διαδικασίας που ακολουθήθηκε. Κι επειδή δόθηκε κάθε δυνατότητα για ενστάσεις και συζητήσεις στο ΣτΕ το Σύστημα Μεταφοράς σχεδιάστηκε το 2006 αλλά ξεκίνησε να κατασκευάζεται από τον ΑΔΜΗΕ μόλις το 2018! Κι όταν πια κοντεύει να τελειώσει, σταματάει στο παραπέντε από ….τα ασφαλιστικά μέτρα των 5 καλογριών.
Και το ερώτημα που δημιουργείται, είναι, είναι δυνατόν για ένα έργο που έχει αποφασίσει το Συμβούλιο της Επικρατείας και έχει κρίνει πως πρέπει να γίνει, απορρίπτοντας σειρά ενστάσεων, να μπορεί να σταματήσει, απλά με ασφαλιστικά μέτρα ενός τοπικού Πρωτοδικείου; Μπορεί η κρίση ενός Πρωτοδικείου να υπερισχύσει της κρίσης του ΣτΕ;
Το έργο του ΑΔΜΗΕ δεν είναι απλά το έργο μιας ιδιωτικής εταιρείας, αλλά ένα δημόσιο έργο που αφορά ένα δημόσιο πόρο, τη διασύνδεση όλης την Πελοποννήσου και χωρίς αυτό, η Πελοπόννησος είναι η μοναδική περιοχή της ηπειρωτικής Ελλάδας που δεν είναι συνδεδεμένη στην υπερυψηλή τάση (400 kV). Διασυνδέεται με την Αττική με γραμμές 150 kV –όπως τα νησιά– με σοβαρές επιπτώσεις για την επάρκεια του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, τις πράσινες επενδύσεις, το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και τα μεγάλα έργα υποδομής που σχεδιάζονται συνολικά στη χώρα.
Η Πελοπόννησος είναι αναγκασμένη να μείνει πίσω.
Κι όχι επειδή από την αρχή το αποφασίσαμε.
Κι όχι επειδή το επέλεξαν οι πολίτες της με πλειοψηφία, ή οι εκπρόσωποί τους στους δήμους ή την Βουλή. Όχι επειδή έγινε μια μελέτη που αποδεικνύει ότι το έργο δεν πρέπει να γίνει. Όχι επειδή οι θεσμικές διαδικασίες που έγιναν πριν ξεκινήσει η επένδυση οδήγησαν σε αδιέξοδο.
Αλλά επειδή το θέλουν 5 καλόγριες.
Κι όχι στην αρχή, αλλά αφού το έργο έχει γίνει. Αφού έχει ολοκληρωθεί το 98% της επένδυσης των 110 εκατ. ευρώ, της νέας γραμμής Μεγαλόπολης-Πάτρας που περιλαμβάνει 310 πυλώνες και 100 χλμ. εναέριων γραμμών επί της Πελοποννήσου και απομένουν μόνο 2 πυλώνες.
Και αύριο ίσως 2 ψαράδες ή 3 ιδιώτες ή 1 πονηρός.
Και εαν ανασταλεί στο «παρά πέντε» ο Δυτικός Διάδρομος εξαιτίας των νομικών μέτρων που έχει λάβει η Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα και ζητηθεί νέα όδευση με νέα μελέτη περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), το έργο θα καθυστερήσει τουλάχιστον άλλα δύο έτη.
Και αυτό υπό την προϋπόθεση ότι η νέα όδευση δεν θα θεωρηθεί περιβαλλοντικά δυσμενέστερη από την προηγούμενη – κάτι που δεν είναι καθόλου βέβαιο.
Σε μια εποχή που οι διασυνδέσεις, αποτελούν τις σημαντικότερες υποδομές για την ανάπτυξη και την προώθηση της χώρας στο αύριο, της έμφασης στην τεχνολογία και στην εξοικονόμηση ενεργειακού κόστους, ο ΑΔΜΗΕ είναι ο κεντρικός φορέας, που διενεργεί ένα καθοριστικό πρόγραμμα επενδύσεων σε όλη τη χώρα, για την αναβάθμιση των υποδομών της.
Είναι λοιπόν, τουλάχιστον παράδοξο, η σημαντικότερη μάχη που έχει σήμερα μπροστά του ο αποδεδειγμένα ικανός μάνατζερ Μανούσος Μανουσάκης, να μην αφορά το συντονισμό των απαιτητικών έργων, των πολλών υπεργολάβων, των χρηματοδοτήσεων, των αλλεπάλληλων διαγωνισμών ή την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, αλλά την επίλυση εμποδίων, που σχετίζονται με το ευρύτερο πλαίσιο λειτουργίας της χώρας, όπως αποδεικνύουν οι 5 καλόγριες.
Σε περίπτωση που το έργο εμποδιστεί, το πρόβλημα δεν θα είναι μόνο του ΑΔΜΗΕ ή μόνο του συστήματος ηλεκτροδότησης της χώρας. Μεγάλα έργα υποδομών, με σημαντικά οφέλη για την κοινωνία και το περιβάλλον, θα κινδυνεύουν να σταματήσουν ανά πάσα στιγμή. Ακόμη και όταν έχουν ολοκληρώσει όλα τα στάδια της αδειοδότησης τους, ακόμη και όταν έχουν ελεγχθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Τέτοιου είδους φαινόμενα έχουν ολέθριες οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνέπειες συνολικά για τη χώρα.
Τι ζητούν οι 5 καλόγριες
Για 14 μήνες το έργο του Δυτικού Διαδρόμου, όπως λέγεται, παραμένει στον «πάγο» εξαιτίας των πέντε μοναχών.
Οι πέντε καλόγριες της Ιεράς Μονής Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα, οι οποίες εναντιώνονται στην τοποθέτηση των δύο τελευταίων πυλώνων (σε απόσταση 500 μέτρων το μοναστήρι), οπτική επικαλούνται « όχληση», «προσβολή του ησυχαστικού χαρακτήρα της Μονής και της προσωπικότητάς τους».
Απαιτούν το έργο να αναβληθεί, παρότι είναι πλήρως αδειοδοτημένο και έχει ελεγχθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, το οποίο απέρριψε τις προσφυγές που είχαν κατατεθεί κατά της αδειοδότησης.
Στο διάστημα αυτό, οι εκπρόσωποι του ΑΔΜΗΕ τους πρότειναν να επενδύσει, όσα χρειαστεί, ώστε να κάνει όλη την περιοχή ένα φυσικό παράδεισο, ώστε να μη βλέπουν τους πυλώνες. Η απάντησή τους, σύμφωνα με πληροφορίες, ήταν ειρωνείες και γέλια, τραβούσαν φωτογραφίες και βίντεο και δεν άκουγαν καν με σοβαρότητα τους συνομιλητές τους.
Και συνέχισαν να εναντιώνονται.
Στις 27/11/2020 κατέθεσαν αίτηση ασφαλιστικών μέτρων και το Πρωτοδικείο Καλαβρύτων εξέδωσε προσωρινή διαταγή αναστολής των εργασιών κατασκευής του έργου.
Στις 16/12 ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε αίτηση ανάκλησης της προσωρινής διαταγής προκειμένου να συνεχιστούν οι εργασίες μέχρι τη συζήτηση των ασφαλιστικών μέτρων.
Στις 21/12, το Πρωτοδικείο Καλαβρύτων απέρριψε την αίτηση και το έργο παραμένει κολλημένο μέχρις ότου ανακληθούν τα έκτακτα μέτρα που ισχύουν για τα δικαστήρια λόγω της πανδημίας.
Η έκβαση της υπόθεσης είναι κρίσιμη για όλα τα έργα υποδομής της χώρας, καθώς αποτελεί ένα παράδειγμα για το πώς η εξωθεσμική παρεμπόδιση των έργων και ο «ετσιθελισμός» των λίγων που μπορούν να εναντιωθούν σε καθ’ όλα νόμιμες και αδειοδοτημένες διαδικασίες δημιουργούν μεγάλα προβλήματα για τους πολλούς.
Οι συνέπειες
Η γραμμή υψηλής τάσης Μεγαλόπολης-Πάτρας, είναι ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ, εντάχθηκε για πρώτο φορά στον σχεδιασμό του Συστήματος Μεταφοράς το 2006 αλλά ξεκίνησε να κατασκευάζεται από τον ΑΔΜΗΕ μόλις το 2018.
Σήμερα, έχει ολοκληρωθεί το 98% της νέας γραμμής Μεγαλόπολης-Πάτρας που περιλαμβάνει 310 πυλώνες και 100 χλμ. εναέριων γραμμών επί της Πελοποννήσου.
Αν δεν γίνει, οι επιπτώσεις από τον ενεργειακό αποκλεισμό της Πελοποννήσου δεν πλήττουν μόνο τους καταναλωτές της περιοχής αλλά και ολόκληρης της χώρας για τους εξής λόγους:
1. Οι μεγάλες μονάδες παραγωγής στην Πελοπόννησο (όπως π.χ. η Μεγαλόπολη V) δεν μπορούν να συνεισφέρουν στην κάλυψη της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια συνολικά στη χώρα, αφού δεν υπάρχει επαρκής χώρος στο Σύστημα να μεταφερθεί η παραγόμενη ενέργεια.
2. Είναι επείγουσα ανάγκη να διασφαλιστεί η επάρκεια του συστήματος το συντομότερο δυνατό, ώστε σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή δυσμενών συγκυριών (π.χ. βλάβες σε άλλες μονάδες στη χώρα) οι καταναλωτές να μη βρεθούν χωρίς ρεύμα. Αυτό είναι ιδιαιτέρως κρίσιμο τόσο για την επερχόμενη χειμερινή περίοδο υψηλών φορτίων, όσο και στους επόμενους μήνες καθώς θα είναι ιδιαίτερα οδυνηρό σε περίοδο πανδημίας να υπάρχουν και προβλήματα ηλεκτροδότησης στους κατοίκους της όλης χώρας.
3. Δεν μπορούν να συνδεθούν μεγάλες επενδύσεις ΑΠΕ που έχουν ολοκληρωθεί στην Πελοπόννησο.
Η Πελοπόννησος παραμένει «κορεσμένη» για επενδύσεις πράσινης ενέργειας και έργα ΑΠΕ με συνολική ισχύ πάνω από 600 MW που έχουν ήδη πάρει προσφορές σύνδεσης με τον όρο ηλέκτρισης της γραμμής αυτής δεν θα μπορούν να συνδεθούν και να λειτουργήσουν.
4. Αποδεικνύεται ότι ο στόχος της αναβάθμισης των υποδομών της χώρας, τόσο απαραίτητων για τη λειτουργία επενδύσεων και για την ανάπτυξη, μπορεί να μπλοκάρει ακόμη και στο παρά πέντε, αποτρέποντας την προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων.
5. Το μήνυμα που περνάμε, είναι ότι στη χώρα μας μεγάλα έργα υποδομών, με σημαντικά οφέλη για την κοινωνία και το περιβάλλον, κινδυνεύουν να σταματήσουν ανά πάσα στιγμή. Ακόμη και όταν έχουν ολοκληρώσει όλα τα στάδια της αδειοδότησης τους, ακόμη και όταν έχουν ελεγχθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Τέτοιου είδους φαινόμενα έχουν ολέθριες οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνέπειες συνολικά για τη χώρα.
Διαβάστε επίσης:
Πώς πέντε ακτιβίστριες καλόγριες μπλοκάρουν τον ΑΔΜΗΕ και το ηλεκτρικό σύστημα της Πελοποννήσου
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ