• Business

    Boeing: Καθηλώνονται δεκάδες 737 Max 9 μετά το ατύχημα στην Alaska Airlines – Βουτιά 9% η μετοχή

    • Μαρία Βε
    O διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβιντ Καλχούν.

    O διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβιντ Καλχούν.


    Μία νέα “ατυχία” στην Boeing καθηλώνει στο έδαφος δεκάδες αεροσκάφη 737 Max 9, προκειμένου να υποβληθούν σε επείγουσες επιθεωρήσεις, ενώ ρίχνει σχεδόν 9% τη μετοχή, συμπαρασύροντας παράλληλα τον Dow Jones σε αρνητικό έδαφος.

    Την ώρα που η εταιρεία αποφάσισε να αυξήσει την παραγωγή του Max και να καθιερώσει νέους ελέγχους για τη διασφάλιση της ποιότητας, μία έκρηξη σε αεροσκάφος 737 Max 9 της Alaska Airlines στο τέλος της περασμένης εβδομάδας, επαναφέρει μνήμες από δύο πολύνεκρα δυστυχήματα που την σημάδεψαν, καθιστώντας πιο δύσκολη την υλοποίηση των μελλοντικών σχεδίων της εταιρείας.

    Πιο συγκεκριμένα, η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA), διέταξε τις αεροπορικές εταιρείες να καθηλώσουν τα 737 Max 9, αφότου ένα τμήμα της ατράκτου στην πόρτα εξερράγη κατά τη διάρκεια μιας πτήσης της Alaska Airlines, όταν το σχεδόν ολοκαίνουργιο αεροσκάφος πετούσε στα 16.000 πόδια. 

    Μάλιστα, το τράνταγμα είχε τέτοια ισχύ, που έσκισε τα προσκέφαλα και τις πλάτες των καθισμάτων και άνοιξε την πόρτα του πιλοτηρίου, ενώ κάποιος βρήκε το καμένο πάνελ της πόρτας του αεροσκάφους στην αυλή του σπιτιού του.

    Περίπου 171 αεροπλάνα θα επηρεαστούν από την οδηγία, η οποία ισχύει για τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες και αερομεταφορείς που δραστηριοποιούνται σε αμερικανικό έδαφος.

    Σημειώνεται ότι η Alaska Airlines και η United Airlines είναι οι κύριοι χειριστές του μοντέλου 737 Max 9 αεροσκαφών.

    Τα 215 πετούν σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τη Cirium.

    Από τα 171 αεροσκάφη που καθηλώθηκαν βάσει της οδηγίας, η United κατέχει τα 79, η Αλάσκα τα 65, ενώ τα υπόλοιπα 74 κατανέμονται σε έξι άλλες αεροπορικές εταιρείες.

    Τα προβλήματα προϋπήρχαν

    Την ίδια στιγμή, ανατριχιαστικά στοιχεία έρχονται στο φως της δημοσιότητας, όσον αφορά την κατάσταση του αεροσκάφους της Alaska, καθώς υπάρχουν αναφορές για απώλεια πίεσης στην καμπίνα, λίγες ημέρες πριν την αποκόλληση τμήματος της ατράκτου του Boeing 737 MAX 9.

    Η εφημερίδα “The Seattle Times” γράφει πως οι πιλότοι είχαν υποβάλει αρκετές αναφορές για το σχετικό προειδοποιητικό signal που έδειχνε κάποια απώλεια πίεσης στην καμπίνα του αεροσκάφους.

    Επιπλέον, η Τζένιφερ Χόμεντι του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (NTSB), επεσήμανε στο BBC ότι «οι πιλότοι ανέφεραν αυτές τις προειδοποιητικές ενδείξεις σε τρεις προηγούμενες πτήσεις».

    Όπως υποστήριξε παράλληλη η Χόμεντι, «η αεροπορική εταιρεία δεν επέτρεπε το αεροσκάφος να πραγματοποιεί πτήσεις μεγάλων αποστάσεων πάνω από νερό».

    Τα τραγικά 2018 και 2019

    Υπενθυμίζεται ότι τα Boeing 747 MAX καθηλώθηκαν για μήνες σε όλον τον κόσμο μετά από τις “βουτιές θανάτου” που σημειώθηκαν τον Οκτώβριο του 2018 (Lion Air, 189 νεκροί) και τον Μάρτιο του 2019 (Ethiopian Airlines, 157 νεκροί).

    Στον απόηχο των θανατηφόρων δυστυχημάτων, οι ανησυχίες για την αξιοπιστία του νέου αεροσκάφους, οδήγησαν πολλές εταιρείες να ακυρώσουν τις παραγγελίες τους από την Boeing, ενώ το μέλλον των Max, είναι πια αβέβαιο.

    Εντούτοις, για τα δυστυχήματα, η Boeing συμφώνησε να πληρώσει περισσότερα από 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα και αποζημιώσεις, αφού ευοδώθηκαν οι συνομιλίες για διακανονισμό με το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

    Η συμφωνία περιελάμβανε πρόστιμο 243,6 εκατομμυρίων δολαρίων, αποζημίωση στις αεροπορικές εταιρείες 1,77 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 500 εκατομμύρια δολάρια για τις οικογένειες των θυμάτων της συντριβής.

    Η ανακοίνωση της Alaska Airlines

    Μετά το ατύχημα της Παρασκευής,  η Alaska Airlines καθήλωσε προσωρινά ολόκληρο τον στόλο του Boeing 737-9.

    “Μετά το συμβάν στην Πτήση 1282, αποφασίσαμε να λάβουμε το προληπτικό βήμα της προσωρινής προσγείωσης του στόλου μας με 65 αεροσκάφη Boeing 737-9. Κάθε αεροσκάφος θα επιστραφεί σε υπηρεσία μόνο μετά την ολοκλήρωση των πλήρους επιθεωρήσεων συντήρησης και ασφάλειας”, ανέφερε η εταιρεία.

    Η Alaska Airlines ανακοίνωσε ότι περίπου το 1/4 των αεροσκαφών 737 Max 9 (18 από τα 65 συνολικά που διαθέτει) επιστρέφουν σε λειτουργία μετά από «ενδελεχείς» επιθεωρήσεις, τονίζοντας ότι οι υπόλοιπες επιθεωρήσεις θα «ολοκληρωθούν τις επόμενες ημέρες».

    Η FAA εξετάζει εξονυχιστικά την Boeing και το 737 Max – το οποίο κάνει τις μεγαλύτερες πωλήσεις – από τα θανατηφόρα δυστυχήματα του 2018 και 2019, ενώ η Boeing δήλωσε ότι δεν έχει αντίρρηση με την απόφαση της FAA.

    “Αμφισβητείται το 737, καθώς καταγράφεται ο αντίκτυπος της απειρίας τόσο στην Boeing όσο και στην αλυσίδα εφοδιασμού της”, ανέφερε ο αεροδιαστημικός αναλυτής της Bank of America, Ron Epstein, προσθέτοντας ότι το συγκεκριμένο αεροσκάφος, παραδόθηκε μόλις μήνες νωρίτερα.

    Μάλιστα επεσήμανε ότι “μύριζε καινούριο, ενώ είχε ακόμη ‘την τιμή’ κολλημένη στο παράθυρο”.

    Ωστόσο, οι εικόνες που κοινοποιήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδειχναν μια τρύπα στο πλάι του αεροσκάφους και τους επιβάτες να χρησιμοποιούν μάσκες οξυγόνου.

    Η πτήση Alaska Airlines Flight 1282  επέστρεψε στο Πόρτλαντ του Όρεγκον, λίγο μετά την αναχώρηση για το Οντάριο της Καλιφόρνια.

    Όπως υποστηρίζει ο Russ Mould, διευθυντής επενδύσεων στην AJ Bell, το περιστατικό της Παρασκευής είναι το πιο πρόσφατο σε μια «σειρά προβλημάτων για την εταιρεία», ενώ πρότεινε στις αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν αεροπλάνα 737 Max, να «σκεφτούν πολύ και σοβαρά τις μελλοντικές τους ανάγκες σε αεροσκάφη».

    “Βουτιά η μετοχή”

    Σημειώνεται ότι η μετοχή υποχωρούσε κατά σχεδόν 9% σήμερα στις 16:45 ώρα Ελλάδος, καθώς οι επενδυτές ανησύχησαν μετά την είδηση της Παρασκευής.

    Ωστόσο, όπως ήταν αναμενόμενο, η μετοχή της Airbus – του ευρωπαίου ανταγωνιστή της Boeing – σημείωνε άνοδο σχεδόν 3% το απόγευμα της Δευτέρας, καθώς οι traders εικάζουν ότι θα μπορούσε να πάρει μερίδιο αγοράς από την αμερικανική δύναμη.

    «Η διοίκηση της Boeing θα βρίσκεται υπό σημαντική πίεση από τις ρυθμιστικές αρχές και τους πελάτες, προκειμένου να δώσει εξηγήσεις για τα συμβάντα. Δεν είναι καθόλου περίεργο που οι επενδυτές έσπευσαν να πουλήσουν τις μετοχές τους. Οι κίνδυνοι, μόλις αυξήθηκαν», σημείωσε ο Mould.

    Παρόλα αυτά, ο Διευθύνων Σύμβουλος Dave Calhoun διαβεβαιώνει τις αγορές ότι η Boeing ανακάμπτει μετά από μια σειρά προβλημάτων, συμπεριλαμβανομένων των δύο τραγικών δυστυχημάτων, τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας από την πανδημία, αλλά και ορισμένα ποιοτικά θέματα των αεροσκαφών.

    Διαβάστε επίσης: 

    Τρόμος σε πτήση της Alaska Airlines: Αποκολλήθηκε παράθυρο στον αέρα – Με μάσκες οξυγόνου οι επιβάτες

    Ριμπολόβλεφ κατά Sotheby’s: Γιατί ο Ρώσος ιδιοκτήτης του Σκορπιού κατέθεσε αγωγή εναντίον του οίκου

    Τιμές ρεκόρ για τα διάσημα «vintage» μπέρμπον του Κεντάκι



    ΣΧΟΛΙΑ