Dave Calhoun, CEO Boeing φωτογραφία: Samuel Corum/Bloomberg
Περιεχόμενα
Μετά από τις πιέσεις που άσκησαν κορυφαία στελέχη των μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών των ΗΠΑ στο διοικητικό συμβούλιο της Boeing προκειμένου διαχειριστεί την κρίση ασφαλείας των αεροσκαφών της, η εταιρεία ανακοίνωσε μία από τις πιο ριζικές αναδιαρθρώσεις της 100χρονης πορείας της.
Η τριάδα που ηγούνταν της εταιρείας τα τελευταία τέσσερα, ταραχώδη έτη παραχωρεί τον έλεγχο, συμπεριλαμβανομένου του CEO, Dave Calhoun.
Η εξέλιξη αυτή επήλθε αφότου οι διευθύνοντες σύμβουλοι των τριών μεγαλύτερων πελατών της Boeing στις ΗΠΑ – United Airlines Holdings, Southwest Airlines και American Airlines Group – πίεσαν τους επικεφαλής της Boeing την περασμένη εβδομάδα για μια συνάντηση χωρίς την παρουσία Calhoun, στην οποία θα μπορούσαν να εκφράσουν τις ανησυχίες τους, αναφέρουν πληροφορίες.
«Η απλούστερη εξήγηση είναι συχνά η σωστή, και είναι οι επερχόμενες συναντήσεις χωρίς τον Calhoun και οι αεροπορικές εταιρείες, που όχι μόνο είναι εκνευρισμένες αλλά αντανακλούν και την ευρύτερη ανησυχία του ταξιδιωτικού κοινού» δήλωσε ο Richard Aboulafia, διευθυντής της εταιρείας συμβουλευτικής AeroDynamic Advisory.
«Αυτό που το διοικητικό συμβούλιο δεν μπόρεσε να κάνει, αυτό που η κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών δεν μπόρεσε να κάνει, αυτό που οι επενδυτές δεν μπόρεσαν να κάνουν, ίσως ήταν τελικά στο χέρι των πελατών και αντανακλούν το γεγονός ότι τα αεροσκάφη τους έγιναν αντικείμενο συζήτησης», επισήμανε.
Αντικείμενο συζήτησης για μήνες
Οι αλλαγές στην ηγεσία οριστικοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίασης του διοικητικού συμβουλίου το Σαββατοκύριακο, αλλά είχαν αποτελούσαν αντικείμενο συζήτησης για μήνες μετά από ένα σχεδόν καταστροφικό περιστατικό σε αεροσκάφος της Alaska Airlines που οδήγησε την κατασκευάστρια σε κρίση, αναφέρουν πηγές στο Bloomberg.
Τα μέλη του ΔΣ ήθελαν να σηματοδοτήσουν την αναδιάρθρωση πριν η εταιρεία εκδώσει την ετήσια ανακοίνωση ενημέρωσης των μετόχων της, η οποία είχε αργήσει ήδη πολλές εβδομάδες από το αρχικό πρόγραμμα.
Οι προκλήσεις
Η νέα διοίκηση της Boeing αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις – ποινικές έρευνες, διαβρωμένα οικονομικά, ρυθμιστικό έλεγχο, απώλειες μεριδίου αγοράς από την ανταγωνίστρια Airbus SE – καθώς και μια σπάνια ευκαιρία να απομακρυνθεί από την εστίαση της εταιρείας στα μετρητά, που αποτελεί την στρατηγική της την τελευταία δεκαετία.
Πρέπει επίσης να πείσουν τις εταιρείες που αγοράζουν τα αεροπλάνα της και τους καταναλωτές που επιβαίνουν σε αυτά ότι τα αεροσκάφη τους είναι ασφαλή.
Η εταιρεία βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις για να αγοράσει τον μεγαλύτερο προμηθευτή της, την Spirit AeroSystems Holdings, μια κίνηση που θα ήταν αδιανόητη πριν από το περιστατικό στην Αλάσκα.
Η νέα ηγεσία θα πρέπει επίσης να προωθήσει τα σχέδια για το πρώτο ολοκαίνουργιο αεροσκάφος της εταιρείας σε δύο δεκαετίες, όπως ανέφερε ο Calhoun στο CNBC τη Δευτέρα μετά την ανακοίνωση της επερχόμενης αποχώρησής του.
Αυτό δίνει στον Steve Mollenkopf, τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Qualcomm Inc. που θα ηγηθεί της αναζήτησης του αντικαταστάτη του Calhoun, σημαντικό λόγο για το μέλλον της Boeing. Ο Calhoun σχεδιάζει να παραμείνει μέχρι το τέλος του έτους για να βοηθήσει τη Boeing να διαχειριστεί την πρωτοφανή εποπτεία των εργοστασίων της από την Federal Aviation Administration και πιθανώς τις επικίνδυνες διαπραγματεύσεις εργασίας με το μεγαλύτερο συνδικάτο της.
«Η εταιρεία χρειάζεται έναν ισχυρό ηγέτη στον τομέα της μηχανολογίας, σε συνδυασμό με ένα μοντέλο διακυβέρνησης που δίνει προτεραιότητα στην ασφάλεια και την ποιότητα», δήλωσε ο Tim Clark, ο σκληρός στις απόψεις του πρόεδρος της Emirates, που είναι ένας σημαντικός πελάτης της Boeing.
«Εάν αυτή η αλλαγή στην ηγεσία θα λύσει τα προβλήματα της Boeing, μόνο ο χρόνος θα το δείξει, αλλά δυστυχώς ο χρόνος δεν είναι με το μέρος τους. Θα πρότεινα να γίνει άμεσα μια σοβαρή αλλαγή σκέψης», πρόσθεσε.
Ο Larry Kellner, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Boeing, δεν θα επιδιώξει την επανεκλογή του στην ετήσια γενική συνέλευση της εταιρείας αυτήν την Άνοιξη. Ο Stan Deal, επικεφαλής της μονάδας που κατασκευάζει εμπορικά αεροσκάφη, παραιτήθηκε αμέσως και αντικαταστάθηκε από την COO, Stephanie Pope, η οποία θεωρούνταν ως πιθανή διάδοχος του Calhoun.
Πιθανοί υποψήφιοι
«Νομίζω ότι υπάρχουν τεράστιες ευκαιρίες εδώ», δήλωσε ο Aboulafia, ο οποίος έχει κάνει ανοικτά την κριτική του για τον Calhoun. «Ξεφορτώθηκε τρεις ανθρώπους κλειδιά σε μία ημέρα. Υπάρχει τόσο ικανό δυναμικό εδώ για την εταιρεία, το προσωπικό της. Ό,τι χρειάζεται είναι πραγματική ηγεσία με στέρεες γνώσεις του κλάδου».
Στους πιθανούς υποψήφιους για την κορυφαία θέση περιλαμβάνεται η Stephanie Pope, η οποία παραμένει στο παιχνίδι παρά την αλλαγή ρόλων στην αναδιάρθρωση της Δευτέρας, σύμφωνα με πληροφορίες.
Άλλοι πιθανοί υποψήφιοι μπορεί να είναι οι Larry Culp, CEO της General Electric Co., ο David Gitlin, διευθυντής της Boeing και CEO της Carrier Global Corp., ο Patrick Shanahan, CEO της Spirit AeroSystems και ο Greg Smith, πρόεδρος της American Airlines και πρώην οικονομικός διευθυντής της Boeing.
H επαναφορά της Boeing
Η αναδιάρθρωση της Boeing δίνει στην εταιρεία την ευκαιρία να ανακτήσει μέρος από την χαμένη της λάμψη με τη λήψη αποφασιστικών στρατηγικών κινήσεων, την επίλυση επικείμενων προβλημάτων κατασκευής και τη μετάβαση από την «μυωπική εστίαση» στη δημιουργία μετρητών. Η Boeing έχει καταγράψει απώλειες 26 δισεκατομμυρίων δολαρίων τα τελευταία τρία χρόνια.
Η αγανάκτηση και η απογοήτευση είχαν αυξηθεί κατά τους περασμένους μήνες από ορισμένους από τους μεγαλύτερους πελάτες της Boeing και αξιωματούχους ασφάλειας για την πιο πρόσφατη κρίση που επικεντρώθηκε στο αεροσκάφος 737 Max, την κύρια πηγή εσόδων της κατασκευάστριας και τη ραχοκοκαλιά των εσωτερικών πτήσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η FAA (Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας) έχει περιορίσει την παραγωγή του εργοστασίου του αεροσκάφους μέχρις να βεβαιωθεί ότι η Boeing έχει κάνει επαρκείς ελέγχους ποιότητας μετά το ατύχημα του Ιανουαρίου.
Καθώς η υπηρεσία ολοκληρώνει την επιθεώρηση της κατασκευαστικής δραστηριότητας της εταιρείας, ο Michael Whitaker, ο νέος επικεφαλής της υπηρεσίας, εξέφρασε ανησυχία για την πολιτική ασφάλειας της σε μια σπάνια συνέντευξη στο NBC Nightly News.
Η FAA επισκέπτεται επίσης την Boeing αυτή την εβδομάδα για να επανεξετάσει το 30ήμερο πλάνο της, καθώς η κατασκευάστρια αεροπλάνων εργάζεται για να ενισχύσει τον έλεγχο της ποιότητας στα εργοστάσια και την αλυσίδα εφοδιασμού της. Θα ακολουθήσουν αξιολογήσεις 60 και 90 ημερών, είπε ο Calhoun στο CNBC.
Mία ισχυρότερα Boeing θα αναδυθεί με «την εμπιστοσύνη των ρυθμιστικών αρχών και τελικά την εμπιστοσύνη του ταξιδιωτικού κοινού», επισήμανε ο John Plueger, CEO της Air Lease Corp., της μεγαλύτερης αμερικανικής εταιρείας ενοικίασης αεροσκαφών.
Διαβάστε επίσης
United Airlines: Παγώνει την παραγγελία για 277 Max 10 στη Boeing
Σοβαρά προβλήματα στην παραγωγή του επιβατικού Boeing 737 Max