ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
H Black Friday μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα ώστε τα brands να δημιουργήσουν ένα αφοσιωμένο κοινό και όχι απλώς περιστασιακές πωλήσεις. Μεγάλος σύμμαχός τους το mobile marketing.
Η Black Friday καθιερώθηκε στην Ελλάδα πριν από μόλις λίγα χρόνια, καθώς επισήμως ήρθε στη χώρα μας το 2015, αρκετές δεκαετίες μετά την πρώτη εμφάνισή της στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ωστόσο, γρήγορα μετατράπηκε σε θεσμό και μεγάλο είναι το κομμάτι των καταναλωτών που αναμένουν τις εκπτώσεις της προκειμένου να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Πρόκειται για την τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη και ουσιαστικά σηματοδοτεί την έναρξη των εορταστικών αγορών.
Η περίοδος της Black Friday και της Cyber Monday (η Δευτέρα μετά την Black Friday, η οποία αφορά καθαρά εκπτώσεις για αγορές μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων), αποτελεί βασικό πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ των μεγάλων brands παγκοσμίως και βάση για διαφημιστικές και μάρκετινγκ καμπάνιες. Πρόκειται για κάτι πολύ περισσότερο από δύο απλές ημέρες. Ήδη τα τελευταία χρόνια, έχουμε δει ότι οι εκπτώσεις συχνά διαρκούν για ολόκληρη την εβδομάδα ή και παραπάνω και όχι μόνο για τις ημέρες καθ’ αυτές, ενώ οι σχετικές καμπάνιες συχνά ξεκινούν αρκετές εβδομάδες νωρίτερα.
Εκτός από την προφανή στόχευση για αύξηση πωλήσεων όμως, η περίοδος αυτή αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία ώστε τα brands να χτίσουν μια σταθερή βάση πελατών. Με αυτόν τον τρόπο μπορούν να κεφαλαιοποιήσουν τη δυναμική που δημιουργεί η Black Friday καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Δημιουργία Βάσεων Πελατών με Αφορμή την Black Friday
«Βrands, που υλοποίησαν καμπάνιες για τη συλλογή στοιχείων πελατών κατά την περίοδο της Black Friday, αύξησαν τα leads που αποκτούν συγκριτικά με τον υπόλοιπο χρόνο κατά 113%, δηλαδή τα υπερδιπλασίασαν» αναφέρει η Χρύσα Καραμανίδη, Chief Marketing Officer της Upstream, παραθέτοντας στοιχεία της κορυφαίας ελληνικής εταιρείας τεχνολογίας από καμπάνιες που διεξήγαγε για λογαριασμό πελατών της στην Ελλάδα το προηγούμενο έτος. «Το στατιστικό αυτό υποδεικνύει ότι η Black Friday δεν δημιουργεί μόνο περιστασιακή αύξηση των πωλήσεων, αλλά αν αξιοποιηθεί σωστά μπορεί να δώσει το έναυσμα για τη δημιουργία ενός αφοσιωμένου κοινού και ενίσχυση των σταθερών εσόδων, που άλλωστε είναι και το μεγάλο ζητούμενο για κάθε εταιρεία».
Ποια είναι όμως τα στοιχεία εκείνα που θα οδηγήσουν στην επιτυχία τα brands που θέλουν να αξιοποιήσουν την Black Friday για την ενίσχυση του πελατολογίου τους; «Το 50% των Black Friday leads προέρχεται από καμπάνιες, οι οποίες παρακινούν τους επισκέπτες μιας ιστοσελίδας e-commerce να εγγραφούν, δίνοντας το email ή το τηλέφωνό τους, ώστε να ενημερώνονται πρώτοι για όλες τις προσφορές της Black Friday. Μιλάμε για καμπάνιες οι οποίες ξεκινάνε δύο εβδομάδες μέχρι και έναν μήνα πριν την Black Friday. Οπότε, όποιος ξεκινά νωρίς, αποκτά προβάδισμα. Εξάλλου, πρέπει να έχουμε υπόψη πως πολύς κόσμος θέλει να πάρει τον χρόνο του και να μελετήσει τις προσφορές προτού προβεί σε μια αγορά».
Η σημασία του Mobile Marketing
Από εκεί και πέρα, σύμφωνα με τη Χρύσα Καραμανίδη, το mobile marketing αναδεικνύεται στο δυνατότερο σύμμαχο: «Οι καμπάνιες για την απόκτηση τηλεφωνικών αριθμών απέφεραν 301% περισσότερα leads συγκριτικά με τις καμπάνιες για απόκτηση emails, δηλαδή τέσσερις φορές περισσότερα». Παράλληλα, το mobile marketing αποδεικνύεται και το πιο επικερδές κατά τη διάρκεια της Black Friday: «Οι mobile καμπάνιες μας μέσω SMS και Viber κατά τη διάρκεια της Black Friday απέφεραν 290% περισσότερα έσοδα συγκριτικά με τις email καμπάνιες. Επίσης, παρουσίασαν και περίπου δύο φορές καλύτερη σχέση τιμής-απόδοσης σε σχέση με τις καμπάνιες που χρησιμοποίησαν μόνο onsite promotions και emails».
Τη σημασία του κινητού τηλεφώνου για ηλεκτρονικές αγορές κατά τη διάρκεια της Black Friday, επαληθεύουν και τα στοιχεία ενός γίγαντα στον τομέα της τεχνολογίας marketing, της Adobe. Σύμφωνα με αυτά, το 2022 οι διαδικτυακές δαπάνες κατά την περίοδο της Black Friday – Cyber Monday έσπασαν το ρεκόρ των 35,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων στις ΗΠΑ, με τις αγορές μέσω κινητού να συνεισφέρουν στο 55% των συνολικών πωλήσεων.
Τέλος, όσον αφορά το πώς μπορούν οι εταιρείες να αξιοποιήσουν μετά το πέρας της Black Friday τους τηλεφωνικούς αριθμούς που θα αποκτήσουν, η CMO της Upstream σημειώνει: «τα brands αποκτούν τη δυνατότητα της προσωποποιημένης επικοινωνίας με τους πελάτες τους στο μέσο, όπου καλώς ή κακώς βρίσκεται η προσοχή των περισσότερων μας σήμερα, στο κινητό τηλέφωνο. Έτσι μπορούν να τους προτείνουν προϊόντα και προσφορές με μηνύματα SMS, Viber, Whatsapp κτλ. ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους. Επιπλέον, έχουν έτοιμες βάσεις πελατών ώστε να τις προσελκύσουν για τις επόμενες περιόδους εποχιακών πωλήσεων, όπως τα Χριστούγεννα, η Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, το Πάσχα κ.α., ενώ αυτοματοποιημένα μηνύματα retargeting (επαναστόχευσης του χρήστη) μπορούν να συμβάλλουν στην ανάκτηση του 17% περίπου των ηλεκτρονικών καλαθιών, που οι καταναλωτές εγκαταλείπουν».
Διαβάστε επίσης
Black Friday: Τι να προσέξετε στις αγορές την… «Μαύρη Παρασκευή»
Ο «δεκάλογος» του ΣΕΒ για εκπτώσεις και προσφορές