ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Στα χέρια της Delivery Hero περνά η Instashop, που την εξαγόρασε έναντι 360 εκατ. δολαρίων
O γερμανικός κολοσσός Delivery Hero ιδρύθηκε το 2011 από τον Σουηδό Nikolas Ostberg. Σήμερα, λειτουργεί σε πάνω από 600 πόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο, απασχολώντας περισσότερους από 22.000 υπαλλήλους. Το 2017 μπήκε στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα ενταχθεί στον δείκτη Dax 30, αντικαθιστώντας την Wirecard.
Η εταιρεία, μάλιστα, δεν είναι «ξένη» στα ελληνικά δεδομένα, αφού έχει ήδη έντονη παρουσία στην χώρα μας, στον χώρο του delivery, έχοντας στην κατοχή της τα brands Efood, Deliveras, ClickDelivery, ενώ πλέον κατέχει την Instashop, την οποία εξαγόρασε έναντι του ποσού των 360 εκατ. δολαρίων.
Πώς γεννήθηκε η Instashop
Η ιδέα της Instashop ανήκει στον Γιάννη Τσιώρη, ο οποίος, ενώ ηγούνταν το τμήμα Marketing Intelligence της Philips για την Μέση Ανατολή και την Τουρκία, παρατήρησε το 2015 ένα κενό στην αγορά του on-demand grocery στο Ντουμπάι μέσα από προσωπική ανάγκη. Αφού σχεδίασε το MVP της Instashop, παραιτήθηκε από την καριέρα του στη Philips και έφτιαξε μια ολιγομελή ομάδα με την βοήθεια της Ιωάννας Αγγελιδάκη, συνιδρυτή της Instashop.
Το πρώτο συμβόλαιο το έκλεισε με ένα τοπικό σούπερ μάρκετ, πριν καν έχει έτοιμη την εφαρμογή.
Η πρώτη επένδυση ήρθε λίγους μήνες μετά από την VentureFriends των Απόστολου Αποστολάκη και Γιώργου Δημόπουλου και την και την επενδυτική εταιρεία του Ντουμπάι, Jabbar, γνωστό επενδυτή στην περιοχή της ΜΕΝΑ. Οι 2 επενδυτές, VentureFriends, και Jabbar, συνέχισαν να στηρίζουν την Instashop καθώς αναπτυσσόταν ραγδαία από κάποιες εκατοντάδες παραγγελίες ημερησίως σε μία χώρα, σε δεκάδες χιλιάδες σε 5 χώρες και εξελισσόταν σε αδιαφιλονίκητο ηγέτη του αραβικού κόσμου στο χώρο του on-demand grocery.
Το InstaShop αποτελεί ουσιαστικά μία εφαρμογή, η οποία δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες του να κάνουν τις παραγγελίες τους από σουπερμάρκετ, αλλά και τοπικά καταστήματα και να λαμβάνουν τα προϊόντα τους όποτε αυτοί θελήσουν, ακόμη και μόλις μισή με μία ώρα μετά από την παραγγελία.
Το InstaShop παρέχει στους καταναλωτές πρόσβαση σε μια ευρεία γκάμα καταστημάτων, που εκτείνεται από σούπερ μάρκετ, παντοπωλεία και καταστήματα τροφίμων, έως φαρμακεία, pet shops και καταστήματα πώλησης ειδών σπιτιού.
Οι καταναλωτές μπορούν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους απευθείας από το κινητό τους ή από υπολογιστή, με τρία απλά κλικ και να παραλάβουν τις παραγγελίες τους εντός ολίγων λεπτών ή σε προκαθορισμένη ώρα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι, ανάλογα με την τοποθεσία του πελάτη, η εκτιμώμενη ώρα παράδοσης των παραγγελιών κυμαίνεται από 30 έως 60 λεπτά. Ο πελάτης μπορεί να πληρώσει είτε με μετρητά, είτε με κάρτα.
Η εφαρμογή παρέχει μάλιστα και ένα καινοτόμο πρόγραμμα επιβράβευσης των πελατών, μέσω “πόντων” που λαμβάνονται είτε μέσω της εφαρμογής, είτε μέσω της ιστοσελίδας της και μπορούν να μετατραπούν σε “πίστωση” για την επόμενη παραγγελία του πελάτη.
Tο InstaShop ανταμείβει τους πελάτες του και με ένα “πρόγραμμα παραπομπής” που έχει θεσπίσει, το InstaFriend, μέσω του οποίου οι χρήστες μπορούν να προσκαλέσουν μέλη της οικογένειάς τους και φίλους τους να χρησιμοποιήσουν το InstaShop, λαμβάνοντας InstaPoints ως ανταμοιβή μόλις οι προσκεκλημένοι χρήστες κάνουν την πρώτη παραγγελία τους.
Πλέον, το InstaShop έχει εξελιχθεί σε μια ολοκληρωμένη διαδικτυακή αγορά ειδών παντοπωλείου, που έχει στόχο να διευκολύνει την καθημερινότητα του καταναλωτή, αλλά και να εξασφαλίσει σε τοπικά καταστήματα λιανικής πρόσβαση σε ένα αναξιοποίητο εμπορικό “κανάλι”, αυτό των διαδικτυακών αγορών.
Το InstaShop δραστηριοποιείται σήμερα σε πέντε χώρες και συγκεκριμένα στην Ελλάδα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Μπαχρέιν, στον Λίβανο και στην Αίγυπτο.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι η Instashop δεν χρειάστηκε σημαντική υποστήριξη και κεφάλαια, αφού η ομάδα κατάφερε να δημιουργήσει μια μεγάλη, γρήγορα αναπτυσσόμενη και κερδοφόρα startup εταιρία μέσα σε μόλις 5 χρόνια, με συνολική επένδυση ύψους μόλις 7 εκατ. δολαρίων.
Η ικανότητα της InstaShop να αναπτύσσεται ραγδαία και να καλύπτει την απότομα αυξημένη ζήτηση συνέβαλε καίρια στην πρόσβαση σε φαγητό και φάρμακα κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού.
Με αυτό το ιστορικό, αλλά και με τα μεγέθη να αυξάνονται ακόμη περισσότερο η InstaShop δεν άργησε να μπει στο “ραντάρ” της Delivery Hero, εταιρεία η οποία φιλοδοξεί να κυριαρχήσει στην αγορά της παράδοσης φαγητού και τροφίμων παγκοσμίως. Η InstaShop αποδέχτηκε τη προσφορά εξαγοράς από τη Delivery Hero για το ποσό των $360M.
Η αγορά του online delivery φαγητού και ειδών σούπερ μάρκετ αναπτύσσεται σταθερά στην περιοχή της ΜΕΝΑ τα τελευταία 5 χρόνια.
Η εξαγορά έρχεται να συνδυάσει την ηγετική θέση της Delivery Hero παγκοσμίως στο χώρο του online delivery και την ιδιαίτερη ικανότητα της InstaShop να αναπτύσσει γρήγορα και επιτυχημένα το μοντέλο του on-demand grocery σε πολλαπλές αγορές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εξαγορά αυτή αποτελεί ρεκόρ για μία ελληνικών συμφερόντων Startup, ενώ ταυτόχρονα είναι και μία από τις μεγαλύτερες των τελευταίων χρόνων στην ευρύτερη περιοχή της MENA.
Η εξαγορά αυτή αναμένεται να επεκτείνει τις δραστηριότητες της Delivery Hero στο χώρο του online delivery στην περιοχή, καθώς η Instashop έχει κατορθώσει να αναπτύξει γρήγορα και επιτυχημένα το μοντέλο του on-demand grocery και όχι μόνο σε πολλαπλές αγορές – πόλεις, ειδικά τη περίοδο του lockdown.
Πιο συγκεκριμένα, το μέγεθός της εκτιμάται σε περισσότερα από 10 δισ. δολάρια μόνο για τα Η.Α.Ε, την ώρα μάλιστα που παρατηρείται μια μεγάλη στροφή στις online παραγγελίες, αλλαγή που ήρθε ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Η τρέχουσα κατάσταση, μάλιστα, αναμένεται να επιταχύνει την ανάπτυξη του συγκεκριμένου τμήματος της αγοράς ακόμα περισσότερο.
Η εξαγορά της Instashop από τη Delivery Hero είναι συνέχεια πολύ μεγάλων εξαγορών στην ευρύτερη περιοχή της ΜΕΝΑ, όπως της Careem ($3B) από την Uber και της Souq ($580M) από την Amazon.
Η εξαγορά των $360M αποτελεί ρεκόρ για startup εταιρία με Ελληνική ιδρυτική ομάδα και σημαντική λειτουργία στην Ελλάδα και έρχεται ως συνέχεια της εξαγοράς της Softomotive από τη Microsoft και της Think Silicon από την Applied Materials νωρίτερα φέτος.
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι που γιορτάζουμε αυτή την επιτυχία με μια ιδρυτική ομάδα στην οποία πάντα πιστεύαμε και με την οποία δουλέψαμε μαζί από το από τα πρώτα της βήματα 2015», σχολίασε ο Απόστολος Αποστολάκης, συνιδρυτής και Managing Partner των VentureFriends. «Είμαστε ενθουσιασμένοι για την επιτυχία τους αυτή, την οποία άξιζαν και με το παραπάνω, καθώς και με ό,τι αυτό σημαίνει για το startup οικοσύστημα της ευρύτερης περιοχής».
Το success story αυτό αναμένεται να τραβήξει το ενδιαφέρον ακόμα περισσότερων επενδυτών, καθώς και να εμπνεύσει μελλοντικούς ιδρυτές στο Ελληνικό startup οικοσύστημα.