• Business

    ΑΒΑΞ: Τινάζει στον αέρα τη γραμμή 4 του Μετρό και απαιτεί αποζημιώσεις εκατομμυρίων

    Κωνταντίνος Μιτζάλης, επικεφαλής ΑΒΑΞ


    Πέπλο ομίχλης -στην καλύτερη των περιπτώσεων- πέφτει πάνω από το πραγματικό χρονοδιάγραμμα για τη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, το οποίο κατασκευάζει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom και έχει ήδη λάβει τμηματικές καθυστερήσεις που ξεπερνούν το ένα έτος.

    Καθυστερήσεις, οι οποίες, αν εφαρμοστούν στο σύνολο του έργου και προστεθούν και σε εκκρεμείς υποθέσεις, όπως για παράδειγμα την προσφυγή του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα για την υπόθεση του πάρκου Ριζάρη, τότε η νέα γραμμή αναμένεται να δοθεί αρκετά πιο αργά από το αναμενόμενο με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε αποζημιώσεις προς την ανάδοχο εταιρεία.

    Όλα αυτά δε θα ήταν παρεξηγήσιμα, εάν η ΑΒΑΞ δεν είχε κάνει χρήση του πριμ έγκαιρης υλοποίησης των 57 εκατ. €, καθώς της έδινε το δικαίωμα αυτό ο νόμος του 2022 για την αντιμετώπιση της κατακόρυφης ανόδου των προϋπολογισμών λόγω της ενεργειακής κρίσης και των επιπτώσεων των κυρώσεων στη Ρωσία για την εισβολή στην Ουκρανία.

    Ωστόσο, όπως φαίνεται και από τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου ΑΒΑΞ για το πρώτο μισό του 2024, υπάρχει μία ασάφεια -δημιουργική ή μη, εσκεμμένη ή όχι- που δεν ανταποκρίνεται στα όσα είναι σε θέση να γνωρίζει το mononews από διασταυρωμένες πηγές.

    Το θέμα, επομένως, που τίθεται εν αμφιβόλω, είναι το ποια εργοτάξια έχει παραλάβει η κατασκευαστική κοινοπραξία και ποια όχι.

    Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην έκθεση για την πορεία του Α’ εξαμήνου γίνεται η παραδοχή ότι έχουν δοθεί τμηματικές παρατάσεις 349 ημερών χωρίς να αποδίδεται στον ανάδοχο η υπαιτιότητα, ενώ για τα εργοτάξια επισημαίνεται ότι δεν έχουν λάβει από το σύνολο των 26 θέσεων μερικώς οι 17 και πλήρως οι 9.

    Εν τούτοις, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το mononews, το ζήτημα των εργοταξίων, δεν είναι όπως το παρουσιάζει η εισηγμένη καθώς στην πραγματικότητα έχει παραλάβει τα πρωτόκολλα για τις 20 θέσεις και δουλεύει με αργό ρυθμό σε επτά.

    Η πληγή του διπλού διαγωνισμού

    Για να μπουν τα πράγματα στη θέση τους πρέπει να τονιστεί ότι ο διαγωνισμός όπως σχεδιάστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με δύο ξεχωριστούς διαγωνισμούς είχε σημαντικά προβλήματα.

    Πηγές που κοντά στο διαγωνισμό έχουν ουκ ολίγες φορές αναφέρει στο mononews ότι το σχέδιο να αναλάβει ένας εργολάβος τις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή τον εντοπισμό των αρχαίων και των δικτύων κοινής ωφέλειας, και άλλος την κατασκευή είχε το αντίθετο από το αναμενόμενο αποτέλεσμα.

    Αυτό συμβαίνει, καθώς η ΕΡΕΤΒΟ, που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες έναντι 33,5 εκατ ευρώ έχει καθυστερήσει να παραδώσει τα εργοτάξια στην ΑΒΑΞ, ενώ έχει επιδοθεί σε αγώνα αιτημάτων αποζημιώσεων. Με την Ελληνικό Μετρό, ωστόσο, να μην υποκύπτει και να κόβει όσο μπορεί τις αποζημιώσεις ακυρώνοντας τα σχετικά αιτήματα.

    Οι ίδιες πηγές έχουν σχολιάσει δηκτικά ότι η ΕΡΕΤΒΟ δεν ήταν και η καλύτερη επιλογή για τα προπαρασκευαστικά έργα και επισημαίνουν ότι η εταιρεία απαιτεί αποζημιώσεις. Είχαν τονίσει, επίσης, πως πρέπει να σταματήσει η χαριστική εκμετάλλευση των αναδόχων και αν δεν μπορούν να παραδώσουν τα έργα έγκαιρα, τότε οι τελευταίοι θα πρέπει να κηρύσσονται ως έκπτωτοι και να γίνεται νέος διαγωνισμός.

    Οι καθυστερήσεις στους μετροπόντικες

    Οι εξελίξεις έχουν οδηγήσει το έργο σε μια στάση αλλά αυτό το γεγονός δε σημαίνει ότι η ΑΒΑΞ πρέπει να απεκδύεται των ευθυνών της.

    Αυτό συμβαίνει καθώς έχει καθυστερήσει σημαντικά στην παραλαβή, τη συναρμολόγηση και τη θέση σε λειτουργία των δύο μετροποντικών από τα εργοτάξια Κατεχάκη και Βεΐκου.

    Για να γίνουμε πιο σαφείς ο πρώτος μετροπόντικας αναμενόταν να φτάσει από τη Γερμανία το φθινόπωρο του 2022 και να ξεκινήσει να σκάβει από τις αρχές του 2023 από την Κατεχάκη. Ωστόσο η συναρμολόγηση του ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς και το ταξίδι του ξεκίνησε το καλοκαίρι και πλέον βρίσκεται στο μέσον του δεύτερου χιλιομέτρου από τα συνολικά 5.

    Κάτι παρόμοιο συνέβη και με το δεύτερο μετροπόντικα από το εργοτάξιο της Βεΐκου, ο οποίος στην παρούσα φάση και σύμφωνα πάντοτε με τις ανακοινώσεις του ομίλου έχει μόλις ξεκινήσει να σκάβει τη σήραγγα επτά χιλιομέτρων. Εν τούτοις βάσει του χρονοδιαγράμματος του έργο θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει από το το 2023.

    Διαβάστε επίσης:

    Μετρό – Γραμμή 4: Στον «αέρα» το θέμα του Πάρκου Ριζάρη, φόβοι για μεγάλες καθυστερήσεις
    ΑΒΑΞ: Νέο μπλόκο σε αποζημιώσεις άνω των €5 εκατ. από τον Χρήστο Σταϊκούρα
    Κ. Μιτζάλης (ΑΒΑΞ): Πόλεμος με τους εργαζόμενους της ΑΒΑΞ
     



    ΣΧΟΛΙΑ