• Business

    ΑΒΑΞ: Νέο μπλόκο σε αποζημιώσεις άνω των €5 εκατ. από τον Χρήστο Σταϊκούρα

    Κωνσταντίνος Μιτζάλης (Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ) - Χρήστος Σταϊκούρας (Υπουργός Υποδομών)

    Κωνσταντίνος Μιτζάλης (Διευθύνων Σύμβουλος ΑΒΑΞ) – Χρήστος Σταϊκούρας (Υπουργός Υποδομών)


    Μπλόκο στα αιτήματα για αποζημιώσεις άνω των €5 εκατ. του Ομίλου ΑΒΑΞ βάζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

    Αυτές αφορούν τις καθυστερήσεις στη Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, οι οποίες αποδίδονται στον κύριο του έργου που είναι η Ελληνικό Μετρό Α.Ε.

    Τα αιτήματα της ΑΒΑΞ, αφορούν την καθυστέρηση παραλαβή των εργοταξίων των σταθμών και των φρεατίων της Γραμμής 4 αλλά και την αναθεώρηση των τιμών λόγω της ενεργειακής και της πανδημικής κρίσης.

    Το μεγαλύτερο ποσό που διεκδικεί ο Όμιλος ανέρχεται στα €4,9 εκατ. και αφορά σε καθυστέρηση παράδοσης εργοταξίων για 91 ημέρα με αποτέλεσμα η ΑΒΑΞ να «χρεώνει» την ημέρα για 54 χιλιάδες ευρώ.

    Πηγές της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., η οποία είναι η αναθέτουσα αρχή του έργου αναφέρουν στο mononews ότι υπάρχει μία βάση στα αιτήματα του Ομίλου, καθώς όντως έχει καταγραφεί καθυστέρηση περίπου ενός χρόνου από την ΕΡΕΤΒΟ.

    Η εν λόγω εταιρεία, είχε αναλάβει τον Μάρτιο του 2021 τις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή των εντοπισμό των αρχαιοτήτων και των δικτύων και των αγωγών κοινής ωφέλειας.

    Οι ίδιες πηγές παραδέχονται ότι υπάρχουν καθυστερήσεις όσον αφορά την πορεία των έργων της ΕΡΕΤΒΟ κυρίως στα εννέα φρέατα, αλλά και σε δύο από τους δεκαπέντε σταθμούς της νέας γραμμής του Μετρό Αθήνας.

    Προσθέτουν, δε, ότι η «σαλαμοποίηση» του σημαντικού αυτού έργου σε δύο μέρη, δεν ήταν και η καλύτερη επιλογή καθώς με αυτό τον τρόπο ο ανάδοχος του κατασκευαστικού έργου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την ΕΡΕΤΒΟ.

    Δε διστάζουν, μάλιστα, να σχολιάσουν ότι η ΕΡΕΤΒΟ δεν ήταν και η καλύτερη επιλογή για τα προπαρασκευαστικά έργα και επισημαίνουν ότι η εταιρεία απαιτεί αποζημιώσεις.

    Δηλώνουν, επίσης, ότι κάποια στιγμή πρέπει να σταματήσει η χαριστική εκμετάλλευση των αναδόχων και αν δε μπορούν να παραδώσουν τα έργα έγκαιρα, τότε οι τελευταίοι θα πρέπει να κηρύσσονται ως έκπτωτοι και να γίνεται νέος διαγωνισμός.

    Επίσης, όσον αφορά τη Γραμμή 4 δε διστάζουν να σχολιάσουν ότι θα έπρεπε να είναι ένας ο ανάδοχος για τις πρόδρομες εργασίες και το κυρίως κατασκευαστικό έργο.

    Το χρονικό των καθυστερήσεων που ξεπερνούν τον ένα χρόνο – Οι πρόσφατες απεργιακές κινητοποιήσεις από τους εργαζόμενους της ΑΒΑΞ

    Η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας υποφέρει από μία γνωστή «ασθένεια» των δημόσιων έργων και αυτή δεν είναι άλλη από τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, τις προσφυγές στο ΣτΕ, αλλά και τη χρονοτριβή της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom όσον αφορά την εγκατάσταση και τη θέση σε λειτουργία των δύο μετροπόντικων στα εργοτάξια Κατεχάκη και Βεΐκου, ενώ τον τελευταίο μήνα το έργο μένει πίσω λόγω της διαρκούς απεργίας των εργαζομένων του Ομίλου.

    Σημειώνεται ότι έχει ήδη αναγνωριστεί καθυστέρηση ενός έτους με ευθύνη του Δημοσίου και επομένως η παράδοση του έργου μεταφέρεται από το 2029 στο 2030. Την ίδια στιγμή όμως η ΑΒΑΞ θα πρέπει να δώσει λύσεις στα παραπάνω κολλήματα καθώς έχει λάβει το πριμ έγκαιρης υλοποίησης των 57,7 εκατ. € από του υπουργείο υποδομών και σε περίπτωση καθυστέρησης παράδοσης του έργου με δική του ευθύνη θα πρέπει να το δώσει πίσω.

    Όσον αφορά τις προσφυγές τα επεισόδια στην Πλατεία Εξαρχείων φαίνεται να μην επηρεάζουν την πορεία του έργου καθώς η ΕΡΕΤΒΟ επεκτείνει την περίφραξη, ενώ στο Κολωνάκι οι πρόδρομες εργασίες προχωρούν αρκετά πιο γρήγορα σε σχέση με αυτό που περίμενε η Ελληνικό Μετρό.

    Από την άλλη πλευρά η απόφαση του ΣτΕ που δικαιώνει εν μέρει τον εφοπλιστή Νίκο Πατέρα για τη διάσωση του Πάρκου Ριζάρη, όπου σχεδιαζόταν να γίνει το εργοτάξιο του Σταθμού Ευαγγελισμός, δεν έχει διαλευκάνει το τι μέλλει γενέσθαι.

    Αυτό συμβαίνει καθώς όπως αναφέρουν άτομα με πολύ καλή γνώση της υπόθεσης, η τεχνική μελέτη βρίσκεται ακόμα στα χέρια της Ελληνικό Μετρό και για να οδεύσει προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θα πρέπει η πλευρά του εφοπλιστή να παρουσιάσει τη δική της πρόταση.

    Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω προσφυγή κατατέθηκε εντός του 2022 και ακόμα να υπάρξει λύση στο ζήτημα.

    Σχετικά με τις καθυστερήσεις των δύο μηχανημάτων TBM, σημειώνεται ότι το πρώτο εκ των δύο, που ήταν η Αθηνά με σημείο εκκίνησης το εργοτάξιο της Κατεχάκη, ξεκίνησε το σκάψιμο τον Ιούνιο του 2023, ενώ θα έπρεπε να ανοίγει τις σήραγγες από το Α’ Τρίμηνο του ίδιου έτους. Καθυστερήσεις σημειώνονται επίσης και στην πορεία του Μετροπόντικα Νίκη που ξεκίνησε από το εργοτάξιο της Βεΐκου το Φεβρουάριο του 2024, ενώ θα έπρεπε να έχει συναρμολογηθεί και να σκάβει από το Β Εξάμηνο του 2023.

    Το νέο επεισόδιο στην κωλυσιεργία του έργου αξίας €1,5 δισ. είναι η απεργία των εργαζομένων της ΑΒΑΞ, η οποία έχει ξεκινήσει από τις 20 Μαΐου και θα διαρκέσει τουλάχιστον έως την επόμενη εβδομάδα φτάνοντας κοντά στον ένα μήνα.

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews οι εργαζόμενοι ζητούν αυξήσεις κατά 15% στα ημερομίσθια και την προσθήκη επιδόματος υπόγειων εργασιών ως μία μικρή διόρθωσης της αγοραστικής απώλειας που έχουν υποστεί οι εργαζόμενοι, η οποία για την τελευταία διετία κινείται μεταξύ του 25% και του 30%.

    Επιπλέον, ζητούν πενθήμερη και οκτάωρη εργασία και να σταματήσουν οι εργασίες το Σαββατοκύριακο. Πιο συγκεκριμένα  οι εργαζόμενοι στους σταθμούς δουλεύουν δέκα ώρες την ημέρα, ενώ όσοι βρίσκονται στους μετροπόντικες εργάζονται 12.

    Το τελευταίο αίτημα των απεργών αφορά τα μέτρα ασφαλείας, τα οποία δεν τηρούνται στα βοηθητικά φρεάτια που απαιτούν σκληρή χειρωνακτική εργασία.

    Διαβάστε επίσης:

    ΑΒΑΞ: Οδεύει προς τον ένα μήνα η απεργία των εργαζομένων στη Γραμμή 4 – Η κρίσιμη συνάντηση της Πέμπτης

    Το μεγαλύτερο έργο στη χώρα η γραμμή 4 του Μετρό – 15 οι νέοι σταθμοί

    Όμιλος ΑΒΑΞ: «Έπιασε» το πρώτο χιλιόμετρο ο μετροπόντικας της Γραμμής 4 του Μετρό



    ΣΧΟΛΙΑ