ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μπορεί ο Οδυσσέας Αθανασίου και ο Χρήστος Ιωάννου να κάνουν λόγο για μία πολύ καλή συνεργασία για τα έργα υποδομών στο Ελληνικό, αλλά στην πραγματικότητα η άνοδος του κόστους των κατασκευαστικών υλικών, που οδηγεί όλους τους προϋπολογισμούς δημόσιων και ιδιωτικών projects σε αύξηση, έχει ως αποτέλεσμα οι δύο πλευρές να προσπαθούν να βρουν μία κοινή λύση.
Δημιουργείται, επομένως, το ερώτημα ποιος θα επωμιστεί το μεγαλύτερο μέρος των αυξήσεων, δηλαδή ποιος θα βάλει νερό στο κρασί του για τα έργα στο Ελληνικό. Το ερώτημα αυτό τέθηκε στους δύο ισχυρούς άνδρες των εταιρειών, κατά τη διάρκεια των γενικών συνελεύσεων που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα.
Από τη μία πλευρά η Lamda Development αναφέρει πως εξετάζει συνεχώς τις διαθέσιμες λύσεις, ενώ ο ΑΒΑΞ αναφέρεται σε ρήτρες στα υπογεγραμμένα συμβόλαια.
Πιο συγκεκριμένα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου ανέφερε πως η συνεργασία με τον ΑΒΑΞ κινείται σε πάρα πολύ καλά επίπεδα και πως αναζητούνται λύσεις για να «μοιραστεί» το κόστος μεταξύ των δύο εταιρειών, καθώς στόχος είναι η υλοποίηση των έργων εντός του χρονοδιαγράμματος.
Όσον αφορά τον ΑΒΑΞ, ο Πρόεδρος του Ομίλου, επισήμανε πως στο συμβόλαιο που έχει υπογραφεί με την Lamda Development υπάρχουν ρήτρες για το ενδεχόμενο αύξησης των τιμών. Τόνισε, ωστόσο, πως δεν πραγματοποιούνται συνεχείς διαπραγματεύσεις, ενώ επισήμανε τα πολύ καλά επίπεδα συνεργασίας με την Lamda Development.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση πάντως, όπως πρόσθεσε ο Χρήστος Ιωάννου, ο ΑΒΑΞ θα έχει την κεφαλαιακή επάρκεια να υλοποιήσει όλα τα έργα που έχει αναλάβει βάζοντας έτσι τέλος στις κατ’ιδίαν κουβέντες του ανταγωνισμού για το αντίθετο. Η στρατηγική που θα ακολουθήσει ο Όμιλος θα είναι η πώληση των μη κύριων περιουσιακών του στοιχείων, ενώ δεν εξετάζεται η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου ή η έκδοση ομολογιακού, καθώς το έδαφος δεν είναι πρόσφορο για τέτοιες κινήσεις λόγω των αυξήσεων των επιτοκίων.
Το πρόβλημα
Σύμφωνα με το Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνο Μιτζάλη η κατάσταση αυτή είναι αποτέλεσμα των σημαντικών ελλείψεων της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκάλεσε η πανδημική κρίση από το 2020, των αυξανόμενων τιμών σε ενέργεια, καύσιμα και κατασκευαστικά υλικά, καθώς και του πολέμου στην Ουκρανία.
Και μπορεί για τα δημόσια έργα υποδομών το Υπουργείο να έχει παρέμβει ήδη με τις αναθεωρήσεις των τιμών των υλικών και των εργασιών για όλο το 2021 και τα πέντε μέτρα για την ανακούφιση των κατασκευαστών. Εντούτοις, όσον αφορά τα ιδιωτικά έργα, οι όποιες αλλαγές στους προϋπολογισμούς των έργων θα είναι το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων μεταξύ του κατασκευαστή και του πελάτη τους.
Όπως έχει αποκαλύψει το mononews οι αυξήσεις των τιμών σε βασικά κατασκευαστικά υλικά, όπως το τσιμέντο και η άσφαλτος ξεπέρασαν το 150% από την αρχή της πανδημίας, ενώ υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ των τιμών που επικαλείται η αγορά για τα μεγάλα δημόσια έργα και αυτών που δημοσιεύει η ΕΛΣΤΑΤ.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς η ετήσια αύξηση των τιμών σε βασικά υλικά, όπως ο σίδηρος και ο χαλκός, κυμαίνεται στο 50%. Επιπλέον, η τιμή του σιδηροπλισμού έχει αυξηθεί κατά 50,7%, ενώ η τιμή του πετρελαίου κίνησης (Diesel) έχει αυξηθεί κατά 52,3%.
Ποια έργα έχει αναλάβει ο Όμιλος στο Ελληνικό
Υπενθυμίζεται πως ο Όμιλος της ΑΒΑΞ επικράτησε στον διαγωνισμό για τα έργα υποδομών στο Ελληνικό αξίας 300 εκατ. Ευρώ τον περασμένο Μάρτιο. Αυτό σημαίνει πως η επικρατούσα προσφορά είχε δοθεί από το περασμένο έτος, όταν οι αυξήσεις των τιμών στα κατασκευαστικά υλικά δε σημείωναν τη σημερινή άνοδο, η οποία ανεβάζει τις εκτιμώμενες τιμές όλων των υπό δημοπράτηση και υλοποίηση έργων.
Ο ΑΒΑΞ επικράτησε των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ-Archirodon και Mytilineos-Intrakat-Wade Adams και έχει ήδη ξεκινήσει να στήνει τα εργοτάξιά του, ενώ υλοποιεί ήδη το πιο εμβληματικό έργο του «πακέτου» της Α΄ Φάσης των υποδομών στο Ελληνικό, το οποίο είναι η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος.
Αναλυτικότερα ο Όμιλος καλείται να έχει ολοκληρώσει έως το 2025 τα εξής έργα υποδομών:
- Την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος εκτιμώμενης αξίας 50 εκατ. ευρώ,
- Το Μητροπολιτικό Πάρκο (60 εκατ. ευρώ)
- Τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης (27 εκατ. ευρώ),
- Την παράκτια ζώνη 25 εκατ. ευρώ,
- Τα οδικά δίκτυα (57 εκατ. ευρώ)
- Λοιπά δίκτυα υποδομών (54 εκατ. ευρώ).
Διαβάστε επίσης
Οδυσσέας Αθανασίου: Αναζητούμε λύσεις για να αποφύγουμε την αύξηση των προϋπολογισμών στα έργα
Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ): Έχουμε τα λεφτά για να κάνουμε τα έργα αξίας 2,2 δισ. ευρώ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- LVMH: Στήνει το δικό της «κόκκινο χαλί» στις Κάννες – Αγόρασε ιστορική βίλα έναντι 50 εκατ. ευρώ – mononewsTV
- Στουρνάρας: Η οικονομία δεν πάει άσχημα – Λείπουν 200.000 χέρια στην αγορά εργασίας
- Ρόμπερτ Φίτσο: Η Μόσχα επιβεβαιώνει την προθυμία της να συνεχίσει να προμηθεύει τη Δύση με φυσικό αέριο
- Κολωνός: Εμπρηστική επίθεση με γκαζάκια σε φορτηγό (βίντεο)