Χρονιά γεμάτη προσκλήσεις χαρακτήρισε το 2024 για τoν όμιλο ΑΒΑΞ, ο Πρόεδρος, Χρήστος Ιωάννου. Ο όμιλος ο οποίος κατάφερε να ξεπεράσει για πρώτη φορά το όριο των 100 εκατ. ευρώ EBITDA στοχεύοντας σε ακόμη καλύτερες επιδόσεις τα επόμενα χρόνια, με το βλέμμα στραμμένο σε οικιστικά projects, παραχωρήσεις και ενέργεια.

Έτοιμος να χαράξει την στρατηγική της επόμενης δεκαετίας, παρουσιάζεται συνεπώς ο κατασκευαστικός όμιλος με έτος ορόσημο το 2024 όπου κατέγραψε καθαρή κερδοφορία αυξημένη κατά 192% με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα που ανάρτησε χθες.

1

Ειδικότερα, τα καθαρά κέρδη του ομίλου για τη χρήση του 2024 ανήλθαν σε 30,4 εκατ. ευρώ και αντίστοιχα τα EBITDA ανήλθαν στα 105,3 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα παρουσίασε ενοποιημένο κύκλο εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες αυξημένο κατά 43,6% συγκεκριμένα στα 651,5 εκατ. ευρώ.

Με ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων στα 3,2 δις. ευρώ, η ΑΒΑΞ βρίσκεται στον πυρήνα της ανάπτυξής κρίσιμων υποδομών, ενώ  ο όμιλος κατάφερε μέσα σε μια 5ετία να «ρίξει» τον δανεισμό του κατά σχεδόν  50%. Επιπλέον, μέσα στο 2025 με  νέο ομολογιακό δάνειο 300 εκατ. ευρώ με βάση την παρουσίαση των αποτελεσμάτων κατάφερε να επιβαρύνει την μητρική ΑΒΑΞ με μόνο 51 εκατ. ευρώ καθαρό δανεισμό και ο υπόλοιπος δανεισμός 175 εκατ. να εξυπηρετείται από τα μερίσματα  της τάξης του 1 δις. ευρώ.

Ειδικότερα, ο δανεισμός της εταιρείας για το 2024 ανήλθε στα 237,5 εκατ. ευρώ σημειώνοντας μείωση 49% σε σχέση με το 2020, ενώ ο δείχτης μόχλευσης διαμορφώθηκε στο 2,25x. Παράλληλα, η διοίκηση θα προτείνει στους μετόχους κατά την προσεχή ετήσια συνέλευση μέρισμα 0,07 ευρώ ανά μετοχή (34,5% των καθαρών κερδών 2024), αυξημένο κατά 113% έναντι του 0,03 ευρώ της προηγούμενης χρήσης.

Νέες επενδύσεις

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Ομίλου Χρήστος Ιωάννου ο όμιλος, έχοντας πλέον ισχυροποιήσει τη θέση του είναι έτοιμος να χαράξει τη στρατηγική της επόμενης πενταετίας επανεπεδνύοντας τις χρηματορροές της κατασκευής σε τομείς όπου διαθέτει τεχνογνωσία και μπορεί να προσφέρει ουσιαστική προστιθέμενη αξία όπως είναι οι παραχωρήσεις, η οικιστική ανάπτυξη, οι μαρίνες και επιλεκτικά ο τομέας της ενέργειας. «Με τις κινήσεις αυτές επιδιώκουμε να διατηρήσουμε τη συμβολή του μη κατασκευαστικού EBITDA σε τουλάχιστον 40%», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αναφορικά με τον κλάδο της  κατασκευής σημειώθηκε αύξηση του EBITDA κατά 38 εκατ. ευρώ γεγονός που οφείλεται αφενός στην αύξηση του κύκλου εργασιών και αφετέρου στην βελτίωση του περιθωρίου EBITDA ΣΕ 10,4%. Όπως  επισημάνθηκε κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων, η επιτάχυνση του ρυθμού υλοποίησης των νέων έργων τα οποία ενσωματώνουν καλύτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας κρίνει ότι το επίπεδο αυτό είναι διατηρήσιμο.

Αναλυτικότερα, το ανεκτέλεστο του ομίλου ανέρχεται σε 2,89 δις ευρώ στο τέλος του 2024, ενώ εντός του 2025 με νέες υπογεγραμμένες συμβάσεις 39 εκατ. ευρώ και τις υπό υπογραφή συβάσεις  268 εκατ. ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί στα 3,2 δις. ευρώ με το 51% να αφορά ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ το 49% δημόσια έργα και το 21% από αυτά προέρχεται από το εξωτερικό.

Το χαρτοφυλάκιο συμμετοχών σε παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ και μαρίνες παραμένει ισχυρό, αποφέροντας μακροπρόθεσμα μερίσματα, ενώ συνεχίζεται η επιλεκτική συμμετοχή σε νέους διαγωνισμούς μέσω της θυγατρικής ΑΒΑΞ παραχωρήσεις .

Όπως σημείωσε ο εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου ΑΒΑΞ Αντώνης Μιτζάλης κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων πάρα τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο όμιλος κατά την εκτέλεση των έργων ανταποκρίνεται καλά  πράγμα που  φαίνεται και από τα νούμερα με την αύξηση του τζίρου στην κατασκευή, εκτιμώντας  πως το ανεκτέλεστο που έχει διαμορφωθεί θα καταναλωθεί γρήγορα και σύντομα θα αναζητηθούν οι τρόποι να αναπληρωθεί.

Τα έργα που υλοποιεί ο όμιλος σε όλη την Ελλάδα

Η αξία του χαρτοφυλακίου συμμετοχών του Ομίλου σε παραχωρήσεις, ΣΔΙΤ και μαρίνες παραμένει υψηλή, με τον όμιλο να συμμετέχει επιλεκτικά στις διαγωνιστικές διαδικασίες για νέες συμβάσεις ΣΔΙΤ στη χώρα μέσω της 100% θυγατρικής ΑΒΑΞ Παραχωρήσεις, η οποία έχει αναλάβει και τις σχετικές δανειακές υποχρεώσεις του Ομίλου.

Στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας όπως ανέφερε ο κ. Μιζτάλης  ο μετροπόντικας που ξεκίνησε από ότι Γαλάτσι έπιασε ήδη το δεύτερο χιλιόμετρο, ενώ αυτός που ξεκίνησε από την Κατεχάκη  θα πλησιάσει σύντομα τα τρία χιλιόμετρα.

Αυτή τη στιγμή για τη γραμμή 4 του μετρό ο όμιλος απασχολεί 150 άτομα, τα οποία μαζί με τους υπεργολάβους πλησιάζουν τα 1000 με 1500, νούμερο ενδεικτικό του μεγέθους των έργων.

Ειδικότερα, έχουν ολοκληρωθεί 4 από το 12,5 χιλιόμετρα του έργου με την ΑΒΑΞ να βρίσκεται σε 10 σταθμούς.

Στο πεδίο του Ελληνικού ο οποίος συνιστά των μεγαλύτερο αναπτυξιακό πόλο αυτή τη στιγμή ο κ. Μιτζάλης θέλησε να ξεκαθαρίσει πως δεν πρόκειται για ένα νεκρό τοπίο στο οποίο υλοποιούνται  απλώς εργασίες αλλά για έναν χώρο γεμάτος από δίκτυα. Στο σημείο ήδη ο όμιλος έχει πραγματοποίηση εκατοντάδες  μετατοπίσεις ενεργών δικτύων και παράλληλα εγκαθιστά νέα δίκτυα ηλεκτρισμού. Για τις παρεμβάσεις στο Ελληνικό  απασχολούνται επίσης 1000 άνθρωποι.

Όσον αφορά την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος  επισήμανε πως  σε λίγους μήνες θα έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών σκυροδέτησης και εκκρεμούν κάποια γραφειοκρατικά ζητήματα που δεν θα επηρεάσουν το χρονοδιάγραμμα του έργου. Τα έργα υποδομής που έχει αναλάβει ο όμιλος στο πεδίο θα έχουν ολοκληρωθεί μέσα στο 2027.

Για το Ελληνικό mall ο όμιλος όπως ανέφερε ο κ. Ιωάννου έχει υποβάλλει προσφορά για το έργο και αναμένει τα αποτελέσματα της ανάδειξης αναδόχου, πράγμα που είναι  θέμα χρόνου, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.

Σε ερώτηση για τις πραγματικές καθυστερήσεις  στα έργα υποδομής στη Ελληνικό, ανέφερε πως αποτελεί ένα πολύπλοκο το έργο με δυσκολίες, και όχι καθυστερήσεις επειδή κάποιος κάνει κάτι λάθος. Γίνεται αγώνας για να προχωρήσει το έργο, τόνισε ο κ. Μιτζάλης.

Αναφορικά με τα τρία νοσοκομεία του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος σε Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή και Σπάρτη το κτίριο της Κομοτηνής ξεκίνησε πρώτο και βρίσκεται πιο μπροστά, ενώ όλα βρίσκονται σε φάση σκυροδέτησης.

Αναφορικά με τον  Fly over στη Θεσσαλονίκη, σημείο καμπής αποτέλεσε η έναρξη των εργασιών για την γέφυρα, ένα έργο πολύ απαιτητικό από τη στιγμή που γίνεται δίπλα σε κυκλοφορία, με τον ρυθμό με τον οποίο κατασκευής να χαρακτηρίζεται από τον ίδιον υπέρ του δέοντος ικανοποιητικός.

Για το οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα, επισήμανε πως παρά της καθυστερήσεις για να ολοκληρωθεί η μελέτη και να γίνει η αλλαγή στον σχεδιασμό του έργου, οι οποίες αλλαγές έχουν πάρει τις σχετικές εγκρίσεις, οι εργασίες του ομίλου έχει επεκταθεί και στις δύο σήραγγες, ήδη η μια γέφυρα κατασκευάζεται  και έχει ολοκληρωθεί η θεμελίωση, ενώ γίνονται χωματουργικές εργασίες σχεδόν σε όλο το μήκος του έργου.

Αναφορικά με το Ιωάννινα  – Κακαβιά, το έργο βρίσκεται στη διαδικασία των τοπογραφικών εργασιών και της εκπόνησης των μελετών, ενώ «στήνεται» η έδρα του εργοταξίου εν αναμονή κάποιων απαλλοτριώσεων. Το έργο θα ξεκινήσει εντός χρονοδιαγράμματος τον Ιούνιο με τις χωματουργικές εργασίες.

Αναφορικά με τα δύο ενεργειακά έργα που υλοποιεί ο όμιλος σε Ρουμάνια και  Ιράκ, η ΑΒΑΞ βρίσκεται σε φάση που έχουν ολοκληρωθεί στη Ρουμάνια οι σημαντικές προμήθειες των έργων, το οποίο θα ολοκληρωθεί το 2026.

Ενώ το έργο στο Ιράκ αφορά την εγκατάσταση μιας καινούργια τουρμπίνας, το οποίο θα ολοκληρωθεί εντός του χρόνου.

Αναφορικά με τις υποδομές φυσικού αερίου όπου πρωταγωνιστεί ο όμιλος ΑΒΑΞ, αυτή τη στιγμή πέραν της επέκτασης του δικτύου υψηλής πίεσης προς την δυτική Μακεδονία το οποίο βρίσκεται στο 90% της προόδου  για λογαριασμό του ΔΕΣΦΑ ο όμιλος υλοποιεί έργα 120 εκατ. σε Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Καστοριά, Πάτρα, Πύργο, Αγρίνιο.

Επίσης στα κτιριακά έργα προχωράει με την ανακατασκευή του ξενοδοχείου Intercontinental σε δύο φάσεις με σκοπό την συνέχιση της λειτουργίας του ξενοδοχείου. Η πρόοδος της πρώτης φάσης βρίσκεται στο 30% και τις επόμενες εβδομάδες θα φτάσει στην πρώτο mile stone, αλλά και με το έργο για λογαριασμό της Παπαστράτος το οποίο βρίσκεται σε φάση των χωματουργικών εργασιών.

Τέλος, το οδικό έργο Πάτρα – Πύργος, όπου ο όμιλος υλοποιεί το πιο δύσκολο κόμματι του οδικού έργου το οποίο βρίσκεται δίπλα σε κυκλοφορία στις  30 Ιουνίου η ΑΒΑΞ θα παραδώσει ένα μέρος.

Δεν υπάρχει πρόβλημα με το ανθρώπινο δυναμικό, ωστόσο το ζήτημα είναι ότι έχουν αυξηθεί τα ημερομίσθια, αποτέλεσμα της ανάπτυξη στου κλάδου, παρόλα αυτά εφόσον αρχίσουν και τα υπόλοιπα έργα ξεκινήσουν στο πλαίσιο της αττικής και η πίεση που υπάρχει όσον αφορά το κόστος θα αυξηθεί ιδιαίτερα. Κάνουμε ενέργειες για να προσελκύσουμε νέο κόσμο στον κλάδο, όπου μπορούμε προσπαθούμε να πληρώνουμε θέσεις με Έλληνες του εξωτερικού που δείχνουν διάθεση να επιστρέψουν και παράλληλα γίνεται προσπάθεια από τον όμιλο να έρθουν εξειδικευμένοι και με μεγάλη εμπειρία εργατοτεχνίτες από την Ινδία και την Αίγυπτο.

Το επόμενο διάστημα πάμε σε περίοδο που τα έργα θα είναι λιγότερα; Στα ΣΔΙΤ αναμένονται κάποια ακόμη έργα, ενώ πράγματι στις παραχωρήσεις δεν προβλέπονται νέα έργα. Πεδίο σημαντικό είναι οι πρότυπες προτάσεις στις οποίες έχει ενταχθεί ο όμιλος και από εκεί και πέρα η όμιλος έχει την ευελιξία να στοχεύει πέρα από την Ελλάδα και στο εξωτερικό σε συγκεκριμένους τομείς όπως για παράδειγμα με το έργο στη Ρουμανία. Έχουμε την δυνατότητα να προσαρμοζόμαστε και να βρίσκουμε έργα σημείωσε ο κ. Ιωάννου.

Παράλληλα ο κ. Ιωάννου παρουσίασε το νέο κεντρικό μήνυμα του ομίλου ΑΒΑΞ: Engineering – Future – Accomplishments.

Διαβάστε επίσης:

ΑΒΑΞ: Στηρίζει τη νέα ανασκαφή στην Κέρο – Μια επένδυση στο παρελθόν που διαμορφώνει το μέλλον

ΟΛΘ: Πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές – Τα μεγέθη του 2024

ΑΒΑΞ: Ρεκόρ κερδοφορίας το 2024 – Άλμα τζίρου 44%, μέρισμα €0,07