Σε Blame Game εξελίσσονται οι διαφαινόμενες καθυστερήσεις για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας που κατασκευάζει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom.

Αυτές έχουν ανέλθει στο ένα έτος και κατά τη διάρκεια της χθεσινής ενημέρωσης των δημοσιογράφων για την πορεία του Μετροπόντικα «ΑΘΗΝΑ» που έχει ξεκινήσει από το φρέαρ της Κατεχάκης και έχει σκάψει 680 μέτρα, άνθρωποι του Ομίλου ΑΒΑΞ επέρριψαν ευθύνες στην ΕΡΕΤΒΟ για την καθυστέρηση.

Πιο συγκεκριμένα, παραδέχθηκαν ότι υπάρχουν καθυστερήσεις, τις οποίες έχουν αναγνωρίσει τόσο το υπουργείο υποδομών και μεταφορών όσο και η Ελληνικό Μετρό Α.Ε που είναι η αναθέτουσα αρχή του έργου, ενώ πρόσθεσαν ότι θα κάνουν τα πάντα ώστε η νέα γραμμή να παραδοθεί στο συμβατικό χρόνο δηλαδή το καλοκαίρι του 2029.

Πρόσθεσαν, δε, ότι από τους 15 συνολικά σταθμούς για τους οποίους η ΕΡΕΤΒΟ είχε αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες, έχει παραδώσει στην κοινοπραξία μόνο τους πέντε. Από αυτούς έχουν παραδοθεί πλήρως οι σταθμοί Κολωνάκι και Δικαστήρια, ενώ μερικώς έχουν παραδοθεί οι σταθμοί Ακαδημία, Άλσος Βεΐκου και Γαλάτσι.

Ωστόσο, δεν αναγνώρισαν καμία ευθύνη σχετικά με την υφιστάμενη καθυστέρηση στην παραλαβή, συναρμολόγηση και θέση σε λειτουργία των δύο μετροποντίκων στα φρέατα Κατεχάκη και Βεΐκου.

Υπενθυμίζεται ότι τον Μάιο του 2022, ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, είχε αναφέρει ότι στις αρχές του 2023 θα είχε καταφτάσει στο εργοτάξιο της Κατεχάκη και θα τεθεί σε λειτουργία ο πρώτος μετροπόντικας που ονομάστηκε «Αθηνά».

Εν τούτοις για να συμβεί αυτό έπρεπε να περιμένουμε έως τον Ιούλιο της ίδιας χρονιάς, ενώ για το δεύτερο μετροπόντικα, δηλαδή αυτόν του εργοταξίου Βεΐκου με την ονομασία «Νίκη», αναφέρθηκε χθες από τα στελέχη του ομίλου ότι θα τεθεί σε λειτουργία εντός του τρέχοντος μήνα.

Οι δύο συμβάσεις, οι καθυστερήσεις της ΕΡΕΤΒΟ και ο αγώνας δρόμου για το πριμ

Το έργο της Γραμμής 4 «σπάει» σε δύο συμβάσεις οι οποίες αφορούν τις πρόδρομες εργασίες και το κυρίως κατασκευαστικό έργο.  Όσον αφορά τις πρόδρομες εργασίες αυτές περιλαμβάνουν τον εντοπισμό και την μετατόπιση αγωγών ύδρευσης και φυσικού αερίου, καθώς και αρχαιοτήτων.

Η σχετική σύμβαση αξίας είχε ανέλθει στα 41,5 εκατ. Ευρώ και υπεγράφη τον Μάρτιο του 2021 μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΡΕΤΒΟ. Ως χρόνος αποπεράτωσης των εργασιών είχαν οριστεί οι 30 μήνες και το έργο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Ή κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom ανέλαβε το κυρίως έργο έχει αναλάβει ύστερα από μια θυελλώδη διαγωνιστική διαδικασία και  υπέγραψε τον Ιούνιο του 2021 τη σχετική σύμβαση με το συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης να έχει οριστεί στα οκτώ έτη από την ημερομηνία της υπογραφής.

Υπενθυμίζεται ότι στόχος είναι η ΕΡΕΤΒΟ να παραδίδει καθένα εργοτάξιο ξεχωριστά και στη συνέχεια θα το αναλαμβάνει η κατασκευαστική κοινοπραξία. Ωστόσο,  οι καθυστερήσεις της ΕΡΕΤΒΟ έχουν ως αποτέλεσμα ο ΑΒΑΞ να παραλαμβάνει τα εν λόγω εργοτάξια αργότερα από το αναμενόμενο και πρέπει να δώσει μάχη με το χρόνο.

Αυτό συμβαίνει καθώς εκτός από το κύρος που θα της προσδώσει η έγκαιρη παράδοση της γραμμής 4, η κοινοπραξία έχει λάβει το πριμ έγκαιρης υλοποίησης που προκύπτει από το νόμο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής και της πανδημικής κρίσης με στόχο να μη παγώσουν τα μεγάλα δημόσια έργα που είχε περάσει από τη Βουλή το καλοκαίρι του 2022.

Αυτό ανέρχεται στα 58 εκατ. Ευρώ και της δόθηκε καθώς δεσμεύθηκε το έργο να παραδοθεί χωρίς καθυστερήσεις. Ωστόσο, όπως έχει αναφέρει αρκετές φορές ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, εάν υπάρξει η παραμικρή καθυστέρηση τότε αυτό θα επιστραφεί.

Διαβάστε επίσης

ΑΒΑΞ: Ο μετροπόντικας στη Κατεχάκη έχει ήδη ανοίξει σήραγγα μήκους περίπου 700 μέτρων

Όμιλος ΑΒΑΞ: Ολοκλήρωση ενός ακόμη έργου υποδομής φυσικού αερίου στη χώρα

ΔΑΑ: Υψηλές πτήσεις με επενδύσεις €1,3 δισ. σε επεκτάσεις και νέες υποδομές