Το Q5 της γερμανικής Audi του Ομίλου Volkswagen, είναι το μοντέλο με τις περισσότερες πωλήσεις στις ΗΠΑ και το πιο πολύτιμο για την εταιρεία. Αυτό όμως πρόκειται να αποτελέσει παρελθόν, καθώς οι δασμοί που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ στα οχήματα, προκαλούν δραστική αναδιάταξη του παγκόσμιου εμπορίου και σημαντικό πλήγμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες.  

Οι “καταιγίδα” δασμών του Τραμπ αγγίζει το μοντέλο των 45.400 δολαρίων με τρεις τρόπους, καθιστώντας το θηριώδες και επιβλητικό όχημα ακατάλληλο προς πώληση, σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg από τους ειδικούς του κλάδου.

1

Αρχικά, υπάρχει ο δασμός 25% στα εισαγόμενα στις ΗΠΑ αυτοκίνητα και στα ανταλλακτικά τους.

Ακολουθεί ο δασμός 25% στις αποστολές από το Μεξικό που εφάρμοσε ο Τραμπ για την ασφάλεια (όπως εξήγησε) των συνόρων και τέλος επιβάλλεται ένα 2,5% για τη μη συμμόρφωση με τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου που διαπραγματεύτηκε ο Τραμπ στην πρώτη του θητεία.

Παρόλο που οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να περιμένουν περισσότερες οδηγίες και αποσαφήνιση των κυρώσεων που αντιμετωπίζουν, η Audi λειτουργεί βάσει σεναρίου ότι και οι τρεις αυτές εισφορές ισχύουν για το κατασκευασμένο στο Μεξικό Q5, οι οποίες αναμένεται να φτάσουν συνολικά ένα ποσοστό τουλάχιστον 52,5%.

Το γεγονός αυτό καθιστά το Q5 μια ασύμφορη λύση για τον καταναλωτή, κάτι που θα μειώσει σημαντικά τις πωλήσεις.

Το νέο Audi Q5
Το νέο Audi Q5

Η πορεία του Q5

Η Audi έχει κατασκευάσει περισσότερα από 1 εκατομμύριο Q5 στο εργοστάσιο της Volkswagen στο Σαν Χοσέ Τσιάπα στο Μεξικό, το οποίο απασχολεί πάνω από 5.000 άτομα.

Ορισμένοι από τους κινητήρες του Q5 προέρχονται από την Ουγγαρία, με τα κιβώτια ταχυτήτων να αποστέλλονται από τη Γερμανία και δεκάδες τοπικοί προμηθευτές παρέχουν άλλα εξαρτήματα.

Στη συνέχεια, το Q5 συναρμολογείται και αποστέλλεται σε πελάτες σε όλο τον κόσμο, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ, οι οποίες κατατάσσονται μεταξύ των πιο προσοδοφόρων αγορών για ένα SUV.

Το νέο Audi Q5
Το νέο Audi Q5

Μάλιστα, το α’ εξάμηνο του 2024, σχεδόν 40.000 οχήματα εξήχθησαν στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την AMIA του Μεξικού.

Με δεδομένο ότι μόλις το 2% του περιεχομένου του Q5 κατασκευάζεται σε ΗΠΑ και Καναδά (σύμφωνα με δεδομένα που συνέλεξε η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ), δεν υπάρχει περίπτωση να μην επηρεαστεί από τους δασμούς.

Προς το παρόν, η Audi κρατά τα οχήματα στα λιμάνια των ΗΠΑ έως ότου μπορέσει να αξιολογήσει την κατάσταση, σύμφωνα με εκπρόσωπο της Volkswagen.

Το εσωτερικό του νέου Q5
Το εσωτερικό του νέου Q5

Ο Τραμπ “πάγωσε” τους δασμούς εκτός αυτών των οχημάτων

Υπενθυμίζεται ότι ο Αμερικανός πρόεδρος ανέστειλε σήμερα τους περισσότερους αμοιβαίους δασμούς  με τις χώρες για 90 ημέρες (εκτός από την Κίνα), ωστόσο, όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Σκοτ Μπέσεντ, η παύση δεν επεκτείνεται στους τομεακούς δασμούς, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων.

Επομένως, ο κλιμακούμενος εμπορικός πόλεμος που ξεκίνησε ο Τραμπ, επηρεάζει αρνητικά τις πωλήσεις, ενώ δημιουργεί αναταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού, στις οποίες ποντάρουν εδώ και δεκαετίες οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η βιομηχανία οχημάτων έχει επίσης αξιοποιήσει την εγγύτητα του Μεξικού με τις ΗΠΑ, αυξάνοντας την παραγωγή της.

Σήμερα ωστόσο αυτή η συνθήκη αναμένεται να αλλάξει, με τον κλάδο να κινητοποιείται βάσει δασμών, απαντώντας με επιπρόσθετα τέλη εισαγωγής, αυξήσεις, απολύσεις και παύση παραγωγής.

Πώς κινούνται οι εταιρείες

Ειδικότερα, η Stellantis ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει την παραγωγή σε δύο εργοστάσια συναρμολόγησης στον Καναδά και το Μεξικό.

Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί την προσωρινή απομάκρυνση περίπου 900 εργαζομένων στις ΗΠΑ.

Παράλληλα, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, Volkswagen (στην οποία ανήκουν οι Porsche και Lamborghini), σχεδιάζει να προσθέσει τέλη εκτελωνισμού στις τιμές των οχημάτων της που αποστέλλονται στις ΗΠΑ, ως απάντηση στους δασμούς του Τραμπ.

Ο γερμανικός γίγαντας φέρεται να έχει σταματήσει επίσης όλες τις σιδηροδρομικές αποστολές οχημάτων που κατασκευάζονται στο Μεξικό προς τις ΗΠΑ.

Επιπλέον, σήμερα ανακοίνωσε βουτιά σχεδόν 40% στα κέρδη του α’ τριμήνου.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι Porsche και Mercedes είναι εκείνες που θα πληγούν περισσότερο από τους νέους δασμούς του Ντόναλντ Τραμπ, καθώς αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωπες με ζημιά 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ (3,7 δισεκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με το Bloomberg Intelligence.

Υπενθυμίζεται ότι η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Ferrari ανέφερε πριν από λίγες ημέρες ότι θα αυξήσει τις τιμές σε ορισμένα μοντέλα μετά την 1η Απριλίου, ως απάντηση στους νέους δασμούς, προσθέτοντας έως και 50.000 δολάρια στην τιμή ενός βασικού της μοντέλου.

Διαβάστε επίσης: 

Ιδού το νέο Audi Q5!

Δασμοί Τραμπ: Βαρύς ο πέλεκυς για τις κινεζικές επιχειρήσεις – Στους Αμερικανούς καταναλωτές η επιβάρυνση

Δασμοί Τραμπ: Η παύση δεν επεκτείνεται στους τομεακούς δασμούς όπως στα αυτοκίνητα