Μεγάλη ανησυχία επικρατεί στους κόλπους της Αττικό Μετρό Α.Ε όσον αφορά τη Γραμμή 4, όχι λόγω της πορείας του έργου, αλλά του ενδεχομένου για σημαντική αύξηση του προϋπολογισμού του project η αξία του οποίου ξεπερνάει το 1,1 δισ. Ευρώ.

Πιο συγκεκριμένα, πηγές πολύ κοντά στην υλοποίηση των έργων που έχει αναλάβει η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Alstom-Ghella από το καλοκαίρι του 2021, επισημαίνουν στο mononews, ότι η πιθανότητα αύξησης του τελικού τιμήματος του έργου είναι αρκετά αυξημένη. Τονίζουν, δε, πως το ίδιο συνέβη και με την επέκταση της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά, την οποία κατασκεύασε η ίδια εταιρεία και παρέδωσε το περασμένο φθινόπωρο.

Προσθέτουν, από την άλλη πλευρά, πως όσον αφορά την πορεία υλοποίησης του έργου εκ μέρους της Κοινοπραξίας δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας, αλλά δεν αποκλείουν να υπάρξουν καθυστερήσεις καθώς η ΕΡΕΤΒΟ που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες στα εργοτάξια έχει μείνει πίσω από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.

Την ίδια στιγμή η ΑΒΑΞ έχει παραλάβει και έχει συναρμολογήσει στο εργοτάξιο της Κατεχάκη τον πρώτο Μετροπόντικα, ενώ η άφιξη και η συναρμολόγηση του δεύτερου μηχανήματος τοποθετείται εντός του επόμενου μήνα. Παρ’ολ’αυτά, στόχος της Αττικό Μετρό είναι το ταξίδι του πρώτου μετροπόντικα να ξεκινήσει εντός του Α’ Εξαμήνου του τρέχοντος έτους, ενώ ο δεύτερος θα ξεκινήσει αργότερα αλλά και πάλι εντός του ίδιου έτους.

Για να γίνει αυτό, ωστόσο, η κοινοπραξία θα πρέπει να παραλαμβάνει τα εργοτάξια για να προχωρά στα αντίστοιχα έργα, ώστε να μπορούν να «σκάψουν» οι μετροπόντικες. Υπενθυμίζεται, ότι στην παρούσα φάση η ΑΒΑΞ έχει εγκατασταθεί στα πέντε από τα 24 εργοτάξια (Κατεχάκη, ΓΝΑ, Φρέαρ Βεΐκου, αμαξοστάσιο και ΚΕΛ Σεπολίων), ενώ βρίσκεται πολύ κοντά στο να εγκατασταθεί και στο Κολωνάκι, καθώς όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στο mononews το εργοτάξιο είναι έτοιμο κατά 80% και εκκρεμούν μόνο κάποιες τυπικές άδειες από τους αρχαιολόγους.

Η Γραμμή 4

Η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom υπέγραψε τον Ιούνιο του 2021 τη σύμβαση για την κατασκευή της Γραμμής 4 (Πορτοκαλί) του Μετρό Αθήνας το οποίο αφορά στην κατασκευή 15 νέων σταθμών οι οποίοι είναι οι εξής: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.

Ο συμβατικός χρόνος της υλοποίησης του έργου έχει οριστεί στα 8 έτη από την ημερομηνία της υπογραφής, γεγονός και το οποίο σημαίνει πως οι σταθμοί θα πρέπει να έχουν παραδοθεί στο κοινό εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2029. Με τη νέα αυτή γραμμή εκτιμάται ότι θα μετακινούνται σε ημερήσια βάση 340.000 επιβάτες, ενώ θα κυκλοφορούν τουλάχιστον 60.000 οχήματα. Επιπλέον, θα εξοικονομούνται σε ημερήσια βάση 1.216 μεγαβατώρες ενώ οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα μειωθούν κατά 318 τόνους.

Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που «υπέφερε» από τις παθογένειες των δεκαετιών του 2000 και του 2010 καθώς ναι μεν υπήρχε στον προγραμματισμό αλλά ποτέ δεν προκηρυσσόταν.

Ο σχετικός διαγωνισμός προκηρύχθηκε εν τέλει το 2017 και το κόστος του έργου ανήλθε στα 1,8 δισ. ευρώ. Σε αυτόν εκτός από την Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Alstom-Ghella συμμετείχαν, επίσης, και τα σχήματα ΤΕΡΝΑ-Vinci-Siemens, ΑΚΤΩΡ-ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA και FCC – ARCHIRODON-MYTILINEOS.

Στη συνέχεια ακολούθησε ένας γύρος προσφυγών και ενστάσεων για να καταλήξουμε το 2019 στην υποβολή δύο προσφορών από τις ΑΒΑΞ-Alstom-Ghella και ΑΚΤΩΡ-ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA.

Η λήξη του διαγωνισμού σήμανε το 2020, όταν αποσφραγίστηκαν οι οικονομικές προσφορές και επικράτησε η ΑΒΑΞ-Alstom-Ghella με έκπτωση 12% και τελικό τίμημα 1,15 δισ. ευρώ.