ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε ανακοινώσεις σχετικά με την ταλαιπωρία των οδηγών που εγκλωβίστηκαν στα οχήματά τους στην Αττική Οδός έχουν προχωρήσει τόσο ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, καθώς και ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, επισημαίνοντας πως θα τους δοθεί αποζημίωση ύψους 2.000 ευρώ, ενώ δε θα χάσουν το δικαίωμα να προχωρήσουν και σε αγωγές.
Σύμφωνα με πληροφορίες η αποζημίωση αυτή θα δίνεται ανά όχημα και δε θα σχετίζεται με το δικαίωμα των οδηγών, αλλά και των επιβατών να ασκήσουν περαιτέρω αγωγές στην Αττική Οδό Α.Ε. για σωματική η ψυχική βλάβη. Όπως, αναφέρουν πηγές προσκείμενες στο Υπουργείο Υποδομών, η διαδικασία για την αποζημίωση αναμένεται θεσπιστεί από την Αττική Οδό Α.Ε., η οποία αποτελεί μία κοινοπραξία των Ομίλων Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ σε συνεργασία με τη γαλλική Egis.
Παρ’ ολ’ αυτά η κατάσταση φαίνεται να είναι ακόμα ρευστή καθώς η Αττική Οδός Α.Ε. δεν έχει προχωρήσει σε κάποια επίσημη ανακοίνωση που να ξεκαθαρίζει το τοπίο, ενώ νομικοί κύκλοι εφιστούν την προσοχή σε όσους δικαιούχους της αποζημίωσης σπεύσουν να κάνουν αίτηση για να λάβουν το εν λόγω ποσό.
Η στάση της παραχωρησιούχου
Πηγές προσκείμενες στην Ελλάκτωρ, τονίζουν από την πλευρά της Αττική Οδός Α.Ε. πως η αποδοχή της αποζημίωσης εκ μέρους των οδηγών δε θα σημαίνει και παραίτηση από οποιοδήποτε έννομο δικαίωμα των ιδίων ή των επιβατών να απευθυνθούν μέσω αγωγών στην ελληνική δικαιοσύνη.
Προσθέτουν, δε, πως προτεραιότητα έχει η αποκατάσταση και η ομαλή λειτουργία του οδικού άξονα. Από εκεί και έπειτα θα γίνουν οι απαραίτητες κινήσεις και είναι θέμα ημερών να υπάρξουν οι σχετικές ανακοινώσεις που θα αναφέρουν το πότε θα εκκινήσει η διαδικασία για την υποβολή των αιτημάτων για τις αποζημιώσεις, ενώ θα τεθεί και το χρονοδιάγραμμα για την πληρωμή τους.
Υπενθυμίζεται, πως προχθές ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με παρέμβαση του πρότεινε στη διοίκηση της Αττικής Οδού Α.Ε. να καταβάλει το εν λόγω ποσό, ενώ λίγο αργότερα η εταιρεία σε επίσημη ανακοίνωσή της αποδέχθηκε την πρόταση αυτή και προχωρά στα απαραίτητα βήματα.
Τι λένε οι νομικοί-Γιατί εφιστούν την προσοχή
Ωστόσο, νομικοί κύκλοι εφιστούν την προσοχή σε όσους οδηγούς στραφούν στην Αττική Οδό Α.Ε για να λάβουν αποζημίωση, καθώς θεωρούν μη εφικτό το σενάριο να μην υπάρξει ρήτρα εκ μέρους του παραχωρησιούχου μέσω της οποίας οι οδηγοί θα χάνουν το δικαίωμα περαιτέρω προσφυγής στη δικαιοσύνη.
Αυτό συμβαίνει, καθώς η Αττική Οδός Α.Ε. αποτελεί ιδιώτη που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα και όχι κρατικό φορέα και θα προχωρήσει σε συμφωνίες με όσους απευθυνθούν σε αυτή για να αποζημιωθούν. Το παραπάνω επισημαίνει και η δικηγόρος Κατερίνα Φραγκάκη σε άρθρο της που δημοσιεύθηκε χθες στο mononews.gr
Κατ’αυτό τον τρόπο δεν αποκλείεται το ενδεχόμενο να υπάρξει εξωδικαστική λύση, η οποία μπορεί να αφορά τα 2.000 ευρώ που έχουν ήδη αναφερθεί τόσο από τα κυβερνητικά στελέχη όσο και από τον παραχωρησιούχο. Με αποτέλεσμα να εγείρεται ερώτημα για την πιθανότητα παραίτησης από το όποιο έννομο δικαίωμα προσφυγής στη δικαιοσύνη σε περίπτωση αποδοχής του ποσού των 2.000 ευρώ.
Πότε ξεκαθαρίζει το τοπίο
Σε οποιαδήποτε περίπτωση το τοπίο αναμένεται να ξεκαθαρίσει ύστερα από 25 ημέρες, καθώς, όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr , τότε θα έχει ολοκληρωθεί η έρευνα που διενεργεί η ειδική Επιτροπή Διερεύνησης που έχει συγκαλέσει το Υπουργείο Υποδομών κάνοντας χρήση της παραγράφου 3 του άρθρου 65 του ν. 4663/2020 (ΦΕΚ Α’ 30).
Σκοπός της εν λόγω επιτροπής είναι να καθορίσει το βαθμό της υπαιτιότητας της Αττική Οδός Α.Ε, για τον εγκλωβισμό των οχημάτων, ενώ θα επιβληθεί και πρόστιμο η αξία του οποίου θα ξεκινά από τα 5.000 ευρώ και μπορεί να αγγίξει έως και το ένα εκατομμύριο ευρώ.
Πως θα εξελιχθεί ο διαγωνισμός
Ταυτόχρονα, αυτή την περίοδο «τρέχει» και ο διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, ο οποίος προκηρύχθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από το ΤΑΙΠΕΔ.
Σχετικά με την πορεία του εν εξελίξει διαγωνισμού ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, αναφέρει αποκλειστικά στο mononews.gr: «Ο διαγωνισμός τρέχει κανονικά, ενώ έχουν τεθεί εξ΄αρχής τεχνικά και οικονομικά κριτήρια για τους ενδιαφερόμενους που θα διασφαλίζουν την ικανότητα του νέου παραχωρησιούχου»
Πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν πως η διαγωνιστική διαδικασία «τρέχει» ομαλά και πως μέσω των κριτηρίων που έχουν τεθεί θα διασφαλίζεται το γεγονός ότι ο νέος παραχωρησιούχους θα μπορεί να ανταποκριθεί στη συντήρηση και τη λειτουργία της Αττικής Οδού.
Προσθέτουν, δε, πως έχουν τεθεί βελτιωμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά σε σύγκριση με την υφιστάμενη σύμβαση. Η θέσπιση των εν λόγω χαρακτηριστικών είναι δυναμική, γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι τελούν υπό επεξεργασία για τουλάχιστον ένα τρίμηνο, καθώς ως καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση έχει οριστεί η 20η Απριλίου.
Ταυτόχρονα, το ΤΑΙΠΕΔ παρακολουθεί τις εξελίξεις στην Αττική Οδό, όπως αυτές διαμορφώθηκαν κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα» και θα προχωρήσει στις απαραίτητες αλλαγές στη νεά σύμβαση, ενώ και τα σχήματα που θα διεκδικήσουν το έργο θα μπορούν να υποβάλλουν τις δικές τους προτάσεις.
Επίσης, το Ταμείο παρατηρεί τις κυρώσεις που θα επιβάλλει το Υπουργείο Υποδομών στην υφιστάμενη κοινοπραξία, ενώ θα καταγραφούν και οι λοιπές κυρώσεις που θα επιβληθούν στον παραχωρησιούχο, καθώς είναι αυξημένο το ενδεχόμενο να υπάρξει πλήθος αγωγών εκ μέρους των οδηγών που εγκλωβίστηκαν για περισσότερες από 24 ώρες στην Αττική Οδό. Επίσης, έχει γίνει από προχθές παρέμβαση της εισαγγελίας προκειμένου να δοθούν περαιτέρω εξηγήσεις και να επιρριφθούν οι ευθύνες στους αρμόδιους.
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ παραμένει το τίμημα για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού να διαμορφωθεί σε επίπεδα-ρεκόρ με στελέχη του να κάνουν λόγο και για ποσό που θα ξεπεράσει τα 2,3 δισ. ευρώ και βάσει των όρων που έχουν ήδη τεθεί αυτό είναι εφικτό. Ωστόσο, εξίσου σημαντική επιδίωξη αποτελεί και η εγκατάσταση ενός σχήματος που θα ανταποκρίνεται στις υψηλές απαιτήσεις της διαχείρισης ενός τόσο σημαντικού έργου παρέχοντας τις βέλτιστες υπηρεσίες στους οδηγούς.
Διαβάστε επίσης
Κώστας Καραμανλής: Όσοι εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό μπορούν να διεκδικήσουν μεγαλύτερη αποζημίωση