Από την προηγούμενη Παρασκευή έχει ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής αιτημάτων στην Αττική Οδό σχετικά με την αποζημίωση που θα λάβουν όσοι εγκλωβίστηκαν στον οδικό άξονα κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίς».

Όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στην Αττικές Διαδρομές Α.Ε., που είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία και τη συντήρηση του οδικού άξονα, γίνεται προσπάθεια εξακρίβωσης των στοιχείων  των αιτούντων με τη χρήση κάθε διαθέσιμου μέσου.

Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία έχει δημιουργήσει μία ειδική πλατφόρμα με τίτλο «Χιονόπτωση 24.1.2022», όπου οι αιτούντες καλούνται να υποβάλουν μία σειρά από αποδεικτικά στοιχεία έως και τις 11 Φεβρουαρίου. Αυτά αφορούν την ώρα εισόδου και εξόδου από την Αττική Οδό, την κατάθεση του εισιτηρίου των διοδίων καθώς και την αποστολή έως και τριών φωτογραφιών που να αποδεικνύει τον εγκλωβισμό.

Στην παρούσα φάση η Αττικές Διαδρομές Α.Ε. λαμβάνει πλήθος αιτημάτων, τα οποία και αξιολογεί, ενώ ζητά από τους οδηγούς να στέλνουν τις φωτογραφίες μέσω e-mail, καθώς υπάρχει πρόβλημα στη σχετική πλατφόρμα. Γεγονός το οποίο σημαίνει πως πρέπει να γίνει αντιστοίχιση των αιτήσεων με τα σχετικά mail με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ακόμα μία σαφής εικόνα σχετικά με το συνολικό αριθμό των αιτήσεων.

Τα ερωτήματα

Το πρώτο ερώτημα που εγείρεται έχει να κάνει με το αν η αποδοχή και η λήψη της αποζημίωσης ύψους 2.000 ευρώ, η οποία θα δοθεί από την Εθνική Ασφαλιστική ανά όχημα και όχι ανά επιβάτη, θα ακολουθείται και από την παραίτηση από οποιοδήποτε δικαίωμα μελλοντικής προσφυγής στα δικαστήρια μέσω νέων αγωγών.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, προς το παρόν το κύριο μέλημα είναι η συγκέντρωση του συνολικού αριθμού των αιτήσεων, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα υπάρξουν και σχετικές διευκρινίσεις σχετικά με το αν θα παραιτούνται ή όχι από το δικαίωμα σε μελλοντικές αγωγές όσοι δεχθούν την αποζημίωση.

Ταυτόχρονα, δημιουργείται και ένα δεύτερο ερώτημα. Αυτό έχει να κάνει με το ποιος θα λάβει την αποζημίωση όσον αφορά τα οχήματα που ενοικιάστηκαν μέσω leasing ή ανήκουν σε εταιρείες (αρά δεν τελούν υπό την ιδιοκτησία των οδηγών που στις 24 Ιανουαρίου εγκλωβίστηκαν λόγω της σφοδρής χιονόπτωσης). Το μόνο που έχει γίνει γνωστό προς το παρόν είναι πως για τα εν λόγω οχήματα έχει διαμορφωθεί ειδική ενότητα στην πλατφόρμα.

Τι επισημαίνουν οι νομικοί – Το πιθανό ύψος των αποζημιώσεων

Ωστόσο, νομικοί κύκλοι εφιστούν την προσοχή σε όσους σπεύσουν να λάβουν την αποζημίωση που θα δώσει η Αττική Οδός, καθώς δεν έχει δοθεί ακόμα ξεκάθαρη απάντηση σχετικά με το δικαίωμα μελλοντικών προσφυγών.

Υπενθυμίζεται πως έχουν ήδη γίνει οι πρώτες αγωγές εναντίον της Αττικής Οδού με 8 οδηγούς να αξιώνουν το ποσό των 128.000 ευρώ, τα οποία και θα μοιραστούν ανάλογα με τη σημασία του κάθε περιστατικού, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και άτομα με σοβαρά προβλήματα υγείας, όπως καρδιοπαθείς και καρκινοπαθείς.

Η αγωγή αυτή έχει γίνει μέσω της δικηγόρου Κατερίνας Φραγκάκη, η οποία μιλώντας στο mononews.gr επισημαίνει ότι τα 2.000 ευρώ αποτελούν ένα εύλογο ποσό για άτομα τα οποία ναι μεν εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό αλλά δεν αντιμετώπιζαν προβλήματα υγείας.

Επιπλέον, όπως τονίζει, ακόμα και σε περίπτωση που γίνει προσφυγή στη δικαιοσύνη, η Εθνική Ασφαλιστική, που θα καταβάλει τα ποσά των αποζημιώσεων στους δικαιούχους, θα μπορεί να έρθει σε επαφή με τους ενάγοντες προκειμένου να δοθεί μία εξωδικαστική λύση μέσω οικονομικού συμβιβασμού.

Όσον αφορά το χρόνο εκδίκασης των αγωγών εναντίον της Αττικής Οδού, η Κατερίνα Φραγκάκη αναφέρει ότι σε περίπτωση που δεν υπάρξουν εφέσεις και καθυστερήσεις, τότε η σχετική απόφαση του δικαστηρίου είναι πολύ πιθανό να προκύψει εντός ενός έτους. Παρ’ όλ’ αυτά στο σενάριο που οι αγωγές εγκλωβιστούν σε ένα κυκεώνα εφέσεων με αποτέλεσμα να φτάσουν έως και τον Άρειο Πάγο, δεν αποκλείεται οι ενάγοντες να περιμένουν έως και έξι χρόνια προκειμένου να λάβουν το ποσό που αξιώνουν ως αποζημίωση για σωματική ή ηθική βλάβη.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση η δικηγόρος εφιστά την προσοχή σε όσους επιδιώξουν να λάβουν τα 2.000 ευρώ της αποζημίωσης, καθώς δεν έχουν δοθεί ακόμα οι απαραίτητες διευκρινίσεις από τον παραχωρησιούχο. Αυτές περιλαμβάνουν τόσο το δικαίωμα περαιτέρω αγωγών, όσο και το αν το ποσό αυτό θα χαρακτηριστεί ως μία «προκαταβολή» της τελικής αποζημίωσης που θα οριστεί από το δικαστήριο.

ΤΑΙΠΕΔ: Παρακολουθούμε τις εξελίξεις – Οι δηλώσεις του Υπουργού Υποδομών αποδίδουν τις προθέσεις

Ύστερα από τις τελευταίες εξελίξεις στην Αττική Οδό ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι: «Η νέα σύμβαση με την Αττική Οδό θα κατοχυρώνει το συμφέρον των πολιτών κι όχι των εργολάβων».

Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός για την εν λόγω σύμβαση έχει ήδη προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του προηγούμενου μήνα και σίγουρα θα αποτελέσει πεδίο σύγκρουσης αλλά και κοινοπραξίων μεταξύ των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιριών, αλλά και διεθνών Fund.

Πηγές προσκείμενες στο ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν πως οι όροι για την εν λόγω παραχώρηση, το τίμημα της οποίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 2,3 δισ. ευρώ, διαμορφώνονται δυναμικά έως και την καταληκτική ημερομηνία υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος (20 Απριλίου), ενώ το Ταμείο παρακολουθεί τις εξελίξεις και αξιολογεί την κατάσταση.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση  έχουν ήδη θεσπιστεί ένα πλήθος από ποιοτικά κριτήρια που θα πρέπει να πληροί ο παραχωρησιούχους, ενώ μέσω αυτών θα υπάρξει η διασφάλιση ότι δε θα παρατηρηθούν στο μέλλον και ιδιαίτερα από τον Οκτώβριο του 2024, που θα ξεκινήσει η περίοδος της νέας παραχώρησης, τα ίδια προβλήματα που προκάλεσε η επέλαση της κακοκαιρίας στην Αττική Οδό.

Προσθέτουν, δε, πως, ακόμα και αν οι όροι της νέας σύμβασης θα καθοριστούν από το ΤΑΙΠΕΔ, υπάρχει αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και ότι ο Υπουργός  απέδωσε σωστά τις προθέσεις για τη νέα παραχώρηση.

Διαβάστε επίσης

Αττική Οδός: Άνοιξε η πλατφόρμα για τις αποζημιώσεις – Όλη η διαδικασία

Αττική Οδός: Έως και τις 11 Φεβρουαρίου ανοιχτή η Πλατφόρμα Καταχώρησης Αιτημάτων

Κώστας Καραμανλής: Υπέρ των πολιτών η νέα σύμβαση για την Αττική Οδό