Κρίσιμες είναι οι επόμενες ημέρες  για τον διαγωνισμό της παραχώρησης της Αττικής Οδού, καθώς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα δώσει το πράσινο φως για τη συμμετοχή των σχημάτων που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους.

Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνουν στο mononews πως γίνεται κάθε προσπάθεια για να περάσουν και τα οκτώ σχήματα που είχαν υποβάλει τους φακέλους τους τον περασμένο Μάιο. Σημειώνεται πως πρόκειται για ένα διαγωνισμό, ο οποίος έχει προσελκύσει τους μεγαλύτερους ελληνικούς Ομίλους, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos και Κοπελούζος, καθώς και ξένα Fund με «βαθιές τσέπες».

1

Επίσης, δεν αποκλείεται να δούμε και τη συμμετοχή άλλων εταιρειών στα σχήματα που θα έχουν περάσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού. Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως η Intrakat, που επισημαίνει την επιθυμία της για συμμετοχή στο διαγωνισμό σε δεύτερο χρόνο, θα μπορεί να «κουμπώσει» πάνω σε ένα από τα υφιστάμενα σχήματα.

Μένει, βέβαια, να φανεί το πως και κατά πόσο οι αλλαγές στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας αλλά και τη διοίκησή της θα αλλάξουν τη στρατηγική με την οποία θα χτυπήσει το υπό δημοπράτηση asset.

Καμία ανησυχία για το χρονοδιάγραμμα και το τίμημα

Επιπλέον, όσον αφορά το ΤΑΙΠΕΔ δεν υπάρχει καμία ανησυχία για καθυστέρηση της διαγωνιστικής διαδικασίας λόγω του ενδεχόμενου προκήρυξης πρόωρων εκλογών, καθώς το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού τηρείται χωρίς καθυστερήσεις.

Ένα ακόμα ζήτημα είναι το ύψος του τιμήματος για την επικράτηση στο διαγωνισμό, καθώς γίνεται λόγος για προσφορές που θα ξεπεράσουν τα 2 δισ. Ευρώ. Ωστόσο, η αύξηση του κόστους του χρήματος λόγω της κρίσης και της αύξησης των επιτοκίων είναι πιθανό να έχει δημιουργήσει κάποιες δεύτερες σκέψεις στους ενδιαφερόμενους σχετικά με το ύψος των προσφορών.

Εν τούτοις, όπως έχει ήδη γράψει το mononews ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, που αποτελεί ίσως το σημαντικότερο παίκτη στα οδικά έργα και τις παραχωρήσεις στη χώρα μας είχε δηλώσει κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης του Ομίλου πως η επικρατούσα κατάσταση δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό και το ύψος της προσφοράς.

Ο ισχυρός άντρας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε χαρακτηρίσει, επίσης, την Αττική Οδό ως ένα σημαντικό έργο και τόνισε πως το αποτέλεσμα του διαγωνισμού θα δείξει την αγοραία αξία του έργου.

Οι μνηστήρες του έργου

Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, έχει ανοίξει την όρεξη των κορυφαίων Ελληνικών Ομίλων, αλλά και Funds που έχουν την έδρα τους στη Γαλλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ολλανδία και την Αυστραλία.

Όσον αφορά τα ξένα funds, πρόκειται για «γερά πορτοφόλια» και αρκετά εξ αυτών έχουν γνώση των διαγωνιστικών διαδικασιών στη χώρα μας, καθώς έχουν συμμετάσχει σε project παραχωρήσεων και ιδιωτικοποιήσεων.

Οι πιο γνώριμοι ξένοι παίκτες έχουν δημιουργήσει συμμαχίες με τους ισχυρούς ελληνικούς Ομίλους, ενώ υπάρχουν και funds που διεκδικούν μόνα τους την παραχώρηση ή εχουν δημιουργήσει κοινοπραξίες χωρίς Έλληνες εταίρους.

Αναλυτικότερα:

  • Το αυστραλιανό Fund First Sentier ενώνει τις δυνάμεις του με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σημειώνεται πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πέρυσι το καλοκαίρι «κλείδωσε» μαζί τη γαλλική Egis την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, και η προσφορά που έδωσε (1,5 δισ. ευρώ) ήταν αυτή που άνοιξε την όρεξη του ΤΑΙΠΕΔ για το τίμημα-ρεκόρ για την Αττική Οδό. Όσον αφορά, δε, το αυστραλιανό Fund έχει και αυτό εμπειρία από διαγωνισμούς στη χώρα μας καθώς είχε διεκδικήσει το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
  • Το Fund Ardian αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα στη Γαλλία, αλλά και σε όλο τον κόσμο, καθώς διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 125 δισ. Δολαρίων. Το Fund έχει επιλέξει να ενώσει τις δυνάμεις του με το μπλοκ Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, καθώς αυτό έχει ήδη μία επιτυχημένη συνεργασία καθώς διαχειρίζεται τον οδικό άξονα έως τον Οκτώβριο του 2024.
  • Ένα ακόμα ισχυρό fund, αυτό της Macquarie έχει επιλέξει ως συνεργάτη στην κούρσα της διεκδίκησης της Αττικής Οδού τον Όμιλο Κοπελούζου. Υπενθυμίζεται πως οι Αυστραλοί είχαν δώσει το ποσό ρεκόρ του 1,3 δισ. Ευρώ για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ
  • Η γαλλική Vinci έχει δημιουργήσει ένα κοινό μέτωπο με τον Όμιλο Mytilineos. Επισημαίνεται πως ο γαλλικός κολοσσός έχει σημαντική παρουσία στις παραχωρήσεις στη χώρα μας, καθώς κατέχει τα μεγαλύτερα ποσοστά στην Ολυμπία Οδό (29,9%) και τη Γέφυρα Α.Ε (57.4%).
  • Ακόμα ένας επίδοξος μνηστήρας για την Αττική Οδό είναι οι Ισπανοί της ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που διαχειρίζεται 8.000 χλμ οδικών αξόνων σε 16 χώρες στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία.
  • Επίσης, στο διαγωνισμό πλασάρονται και οι Ιταλοί της INC SpA, η οποία είναι μέλος του Ομίλου FININC, που δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο στα μεγάλα δημόσια έργα.
  • Ένας ακόμα επίδοξος μνηστήρας της Αττικής Οδού είναι η κοινοπραξία της πορτογαλικής Brisa, η οποία διαχειρίζεται 1.628 χλμ. αυτοκινητοδρόμων και αποτελεί το μεγαλύτερο ιδιωτικό διαχειριστή της χώρας, ενώνει τις δυνάμεις της με την Rubicone BidCo, η οποία συμμετέχει στην εταιρεία κατά 81%.
  • Η δεύτερη αποκλειστική συνεργασία μεταξύ ξένων Funds και εταιρειών είναι η συμμαχία EGIS-VAUBAN-DIF. Η γαλλική Egis έχει «κλειδώσει» μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την Εγνατία Οδό. Το δεύτερο μέλος του σχήματος, η VAUBAN, προέρχεται και αυτό από τη Γαλλία και διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 6,5 δισ. ευρώ και έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 65 επενδύσεις σε 11 χώρες. Η DIF έχει την έδρα της στην Ολλανδία, διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους 10 δισ. ευρώ και επενδύει κυρίως σε εταιρείες υποδομών και assets στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία.

Διαβάστε επίσης

Αττική Οδός: Αντίστροφη μέτρηση για τους μνηστήρες θα πάρουν το πράσινο φως από το ΤΑΙΠΕΔ

Αττική Οδός: Τι φέρνει η είσοδος των Γάλλων στις παραχωρήσεις