Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Αττική οδός: Σημαντικές αλλαγές στα διόδια και είσοδος στο Χρηματιστήριο

Γιώργος Περιστέρης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Γιώργος Περιστέρης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας της Αττικής οδού, φέρνει η σύμβαση που κατατέθηκε στη Βουλή με την οποία παραχωρείται ο οδικός άξονας στις 5 Οκτωβρίου στο νέο παραχωρησιούχο, την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Μια σημαντική αλλαγή αφορά στα διόδια όπου ναι μεν θα μειωθούν τις επόμενες ημέρες από τα 2,80 ευρώ στα 2.50 ευρώ και κάθε χρόνο τιμαριθμική προσαρμογή αλλά προβλέπεται ότι μετά την πενταετία προβλέπεται στον παραχωρησιούχο η δυνατότητα πρότασης λειτουργίας διαφοροποιημένου διοδίου τέλους για διαφορετικές χρονικές περιόδους (π.χ. ώρες αιχμής και ώρες εκτός αιχμής), διαφορετικούς τύπους ημερών (π.χ. καθημερινές, Σαββατοκύριακα και αργίες), ή και διαφορετικούς σταθμούς διοδίων.

Για να εφαρμοστεί το διαφοροποιημένο διόδιο τέλος θα πρέπει η μέση ωριαία ταχύτητα διαμπερούς κυκλοφορίας στην κατεύθυνση αιχμής και στις δύο περιόδους αιχμής διάρκειας τουλάχιστον δύο ωρών να είναι χαμηλότερη από 45 χλμ. την ώρα για 30 ημέρες εντός περιόδου έξι συνεχόμενων μηνών, της θερινής περιόδου 15 Ιουνίου με 31 Αυγούστου μη συμπεριλαμβανομένης σε τουλάχιστον τρία από τα τέσσερα κατωτέρω τμήματα του αυτοκινητοδρόμου:

1.     Ανισόπεδος Κόμβος (ΑΚ) Λ. Δ. Πλακεντίας – ΑΚ Αθηνών – Λαμίας

2.     ΑΚ Παπάγου – Αγ. Παρασκευής

3.     ΑΚ Λ. Φυλής – ΑΚ Αθηνών – Λαμίας

4.     ΑΚ Λεονταρίου – ΑΚ Λ. Δ. Πλακεντίας

Ωστόσο ακόμη κι αν ισχύουν όλα αυτά η πρόταση που θα γίνει πρέπει να εγκριθεί από το Δημόσιο, δεν εφαρμόζεται δηλαδή αυτόματα, αλλά ανεξάρτητος μηχανικός θα κάνει τον έλεγχο ενώ θα ενημερωθεί και η DG Move.

Ο παραχωρησιούχος οφείλει να εγκαταστήσει σύστημα αδιάλειπτης μέτρησης του κυκλοφοριακού φόρτου στον αυτοκινητόδρομο, περιλαμβανομένων των κλάδων εισόδου και εξόδου στους κόμβους. Η καταμέτρηση θα γίνεται σε συνεχή βάση στους σταθμούς διοδίων ανά κατηγορία οχημάτων.

Όλα τα οχήματα που απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής διοδίων τελών, θα καταμετρώνται ως ιδιαίτερη κατηγορία οχημάτων.

Για όλα τα υπόλοιπα οχήματα οι κατηγορίες οχημάτων θα είναι σε αντιστοιχία με τις κατηγορίες των εκάστοτε επιβαλλόμενων διοδίων, επιτρεπόμενης πάντως της υποδιαίρεσης μιας κατηγορίας για στατιστικούς λόγους.

Τα αρχεία των καταμετρήσεων πρέπει να είναι διαθέσιμα για έλεγχο από το Δημόσιο και τον Παραχωρητή σε εύλογο χρόνο μετά από σχετική ειδοποίηση.

Χρηματιστήριο

Με την επιφύλαξη των περιορισμών του άρθρου 16.3 ο παραχωρησιούχος δικαιούται οποτεδήποτε μετά την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης να υποβάλλει αίτηση για την εισαγωγή των μετοχών του παραχωρησιούχου προς διαπραγμάτευση στο Χρηματιστήριο ή σε αντίστοιχη ρυθμιζόμενη αγορά κράτους μέλους της ΕΕ ή κράτους μέλους του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία εκδίδοντας προς το σκοπό αυτό νέες μετοχές ή προσφέροντας παλιές ή και τα δύο.

Προ της ημερομηνίας έναρξης παραχώρησης για την εισαγωγή των μετοχών του παραχωρησιούχου προς διαπραγμάτευση απαιτείται η προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του παραχωρητή και του δημοσίου, την οποία αυτοί δεν θα αρνούνται ή καθυστερούν αδικαιολόγητα.

Ουσιαστικά η εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση του οδικού άξονα θα μπορεί, όποτε το επιθυμεί, με σύμφωνη γνώμη του Δημοσίου να εισαχθεί στο χρηματιστήριο.

Αλλες ρυθμίσεις

Ταυτόχρονα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου και ως  προς τον σκοπό ορθής λειτουργίας και εφαρμογής της Σύμβασης και του Έργου, καταγράφεται η ευθύνη του παραχωρησιούχου για τις βασικές υποχρεώσεις λειτουργίας και τη συντήρηση και επισκευή του Έργου Παραχώρησης.

Συγκεκριμένα, προβλέπονται οι σχετικοί όροι για την άσκηση των υποχρεώσεων εκ μέρους του παραχωρησιούχου, όπως είναι η εξασφάλιση της διαρκούς διαθεσιμότητας του έργου παραχώρησης, με σκοπό να μην παρεμποδιστούν οι χρήστες από το να χρησιμοποιούν ελεύθερα τον αυτοκινητόδρομο.

Περαιτέρω, προβλέπονται οι δείκτες απόδοσης βάσει των οποίων θα αξιολογείται η λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου από τον παραχωρησιούχο.

Περιγράφονται αναλυτικά ζητήματα που αφορούν στην εκπόνηση μελετών και στην εκτέλεση κατασκευών εκ μέρους του παραχωρησιούχου.

Προβλέπονται ο τρόπος και η διαδικασία χρηματοδότησης και αναχρηματοδότησης του έργου. Αναλυτικότερα,  προβλέπεται το χρονοδιάγραμμα καταβολών δεσμευτικής επένδυσης, που προβλέπει τις ημερομηνίες και τα ποσά τα οποία πρέπει να καταβληθούν.

Επίσης, αναφέρεται ότι απώτατη ημερομηνία ολοσχερούς καταβολής της δεσμευτικής επένδυσης στον παραχωρησιούχο είναι η ημερομηνία της συμπλήρωσης των δύο  ετών από την ημερομηνία της έναρξης παραχώρησης.

Προβλέπονται οι όροι και οι προϋποθέσεις αποζημίωσης του παραχωρησιούχου εκ μέρους του Δημοσίου και αντιστρόφως, όπως και οι όροι και προϋποθέσεις διακανονισμού για τυχόν ευθύνη των μερών.

Καθορίζονται οι όροι και προϋποθέσεις άσκησης των δικαιωμάτων παρέμβασης και πρόσβασης, από πλευράς Δημοσίου, στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου παραχώρησης.

Αποτυπώνονται ο ορισμός των γεγονότων ανωτέρας βίας και παρατεταμένη ανωτέρας βίας και οι όροι και προϋποθέσεις ευθύνης, τόσο του Δημοσίου, όσο και του παραχωρησιούχου για κάθε περίπτωση.

Προβλέπονται οι λόγοι και οι προϋποθέσεις άσκησης του δικαιώματος καταγγελίας της σύμβασης παραχώρησης από το Δημόσιο ή και τον παραχωρητή, όπως και ο χρόνος και τα αποτελέσματα της καταγγελίας αυτής.

Προβλέπονται οι λόγοι και οι προϋποθέσεις άσκησης του δικαιώματος καταγγελίας της σύμβασης παραχώρησης από τον παραχωρησιούχο, όπως και ο χρόνος και τα αποτελέσματα της καταγγελίας αυτής.

Ο παραχωρησιούχος, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπεται ότι πρέπει να πληρώσει εγγύηση καλής εκτέλεσης 80 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δεσμεύεται να καταβάλλει στην παραχωρησιούχο εταιρεία που είναι η Αττική οδός ως δεσμευτική επένδυση το ποσό των 671, 7 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά τα 494 εκατομμύρια θα είναι το μετοχικό κεφάλαιο και τα 174,6 το δευτερογενές χρέος.

Προσωπικά δεδομένα

Με βάση τη σύμβαση για να διασφαλιστεί η προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή όσων έχουν e-pass και υπολογίζονται συνολικά σε 700.000 εκ των οποίων οι 450 χιλιάδες ενεργοί, ο νόμος που κατατέθηκε στην βουλή προβλέπει τα εξής:

Όπως αναφέρεται στην σύμβαση ο παραχωρησιούχος, δεν ευθύνεται για απαιτήσεις ή αξιώσεις συνδρομητών που απορρέουν από την προηγούμενη σύμβαση με την «Αττική Οδό ΑΕ» για τις οποίες αποκλειστικά υπεύθυνες παραμένουν οι δύο εταιρείες (Αττική Οδός και Αττικές Διαδρομές). Τέλος αναφέρεται ότι εφόσον η έναρξη παραχώρησης είναι αργία (εξαιρετέα μέρα) η διαδικασία υπολογισμού της αναπροσαρμογής χρηματοοικονομικού κλεισίματος λαμβάνει χώρα την προηγούμενη μέρα.

Σε λίγες ημέρες που θα ξεκινήσει η νέα παραχώρηση, η «Αττική Οδός ΑΕ» θα πρέπει να μεριμνήσει για την ομαλή μετάπτωση του συνόλου των συστημάτων τιμολόγησης και συνδρομητικών υπηρεσιών του αυτοκινητόδρομου, στον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου του νέου παραχωρησιούχου.

Η εταιρεία θα πρέπει να μεριμνήσει επίσης για την παράδοση στο Δημόσιο και στον παραχωρησιούχο της κατάστασης των «υπολοίπων» των συνδρομητικών λογαριασμών από προκαταβολές ή χρηματικές εγγυήσεις των συνδρομητών. Επίσης οφείλει να προβεί στην μεταφορά του συνολικού ποσού που αντιστοιχεί στα χρηματικά υπόλοιπα των  συνδρομητικών πελατών  (από προκαταβολές ή χρηματικές εγγυήσεις των συνδρομητών).

Δείτε εδώ όλη τη σύμβαση για την Αττική οδό

240930110418_αττικη οδός

Διαβάστε επίσης:

Απόστολος Βακάκης: Οι μισές αλήθειες της… απολογίας στους μετόχους, το ζήτημα του Buy Back και η «παιχνιδιάρα» Jumbo
Βιομηχανία: Στις 21 Οκτωβρίου το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας και μέτρα για το ενεργειακό κόστος
Αναδρομικά 48 μηνών σε 32.500 συνταξιούχους τον Οκτώβριο – Ποιοι θα πάρουν έως 15.000 ευρώ