Προς τρίτη διαδοχική παράταση οδεύει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, σύμφωνα με πηγές πολύ κοντά στην εν εξελίξει διαδικασία, καθώς εκτιμούν ότι η ημερομηνία υποβολής των προσφορών θα μεταφερθεί στα τέλη του Ιουλίου ή τις αρχές του Αυγούστου. Ο κυριότερος λόγος, σύμφωνα με τα όσα είναι σε θέση να ξέρουν οι πηγές που μιλούν στο mononews, είναι το γεγονός ότι μερικοί από τους ξένους ομίλους που συμμετέχουν στον διαγωνισμό ζητούν παραπάνω χρόνο για να προετοιμαστούν καλύτερα.

Αυτό συμβαίνει καθώς το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε το τελικό κείμενο της σύμβασης στα οκτώ ενδιαφερόμενα σχήματα την προηγούμενη εβδομάδα, και τα επιτελεία τους χρειάζεται να κάνουν αγώνα δρόμου, ώστε να έχουν μελετήσει το ογκώδες κείμενο των 700 τουλάχιστον σελίδων έως τις 10 Ιουλίου που είναι η ισχύουσα ενδεικτική ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών.

Σημειώνεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ είχε συνδέσει τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού με το εκλογικό αποτέλεσμα και για αυτό το λόγο είχε μεταθέσει την ημερομηνία υποβολής των προσφορών από τις 29 Μαΐου για τις 10 του ερχόμενου μήνα. Η συντριπτική νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές της 21ης Μαΐου φαίνεται πως είχε δημιουργήσει ένα κλίμα αισιοδοξίας για τον διαγωνισμό, αλλά η αγορά φαίνεται πως δεν τη συμμερίζεται.

Την ίδια στιγμή τα χρονικά περιθώρια στενεύουν, καθώς ο διαγωνισμός θα πρέπει να τρέξει με γρήγορους ρυθμούς, εφόσον ο νέος ανάδοχος θα πρέπει να έχει επιλεγεί και να υπογράψει τη σχετική σύμβαση πριν από το φθινόπωρο του 2024, όπου λήγει η υφιστάμενη περίοδος παραχώρησης με ανάδοχο την κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Egis.

Η σημασία της Αττικής Οδού και το τίμημα-ρεκόρ

Η Αττική Οδός, όπως φαίνεται από τα μερίσματα που έχει δώσει στην κοινοπραξία που την έχει κατασκευάσει και τη συντηρεί, αλλά και από τα όσα έχει δηλώσει πρόσφατα ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, Χρήστος Ιωάννου, αποτελεί μία χρυσοτόκο όρνιθα.

Με αποτέλεσμα η μάχη για την επικράτηση στον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση να είναι σκληρή και -σε συνδυασμό με το ποσό ρεκόρ που δόθηκε για την Εγνατία Οδό- να δημιουργεί ελπίδες για ένα αντίτιμο που ξεπερνά τα 2 δισ. Ευρώ, όπως έχει αναφέρει αρκετές φορές στο παρελθόν ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτριος Πολίτης.

Πιο συγκεκριμένα, από το 2013 έως και σήμερα τα μερίσματα που έχουν λάβει οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ ανέρχονται στα 800 εκατ. Ευρώ και δεν αποκλείεται έως το 2024 που λήγει η σύμβαση το ποσό αυτό να έχει ξεπεράσει το 1 δισ. Ευρώ, αφήνοντας στα ταμεία της Κοινοπραξίας συνολικά 250 εκατ. Ευρώ.

Μάλιστα, ο Χρήστος Ιωάννου, στην τελευταία παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων του Ομίλου ΑΒΑΞ για το έτος 2022, ανέφερε ότι η κοινοπραξία θα εισπράξει 100 εκατ. Ευρώ μέχρι τη λήξη της σύμβασης, αλλά και ότι θα συνεχίσει να λαμβάνει μερίσματα αξίας 300 εκατ. έως το 2027, από τα οποία τα 90 εκατ. Ευρώ θα βρεθούν στα ταμεία της ΑΒΑΞ και τα υπόλοιπα στην ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

Ο νέος διαγωνισμός και οι μνηστήρες

Ο διαγωνισμός για τη «μητέρα των παραχωρήσεων» προκηρύχθηκε στα τέλη του Ιανουαρίου του 2022 και το Μάιο του ίδιου έτους ανακοινώθηκε ότι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον οκτώ σχήματα, στα οποία εκτός από ισχυρούς Ομίλους (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Mytilineos και Κοπελούζου) συμμετέχουν ισχυρά Funds από την Ευρώπη και την Αυστραλία.

Ως αρχική ενδεικτική ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών είχαν οριστεί τα τέλη του Φεβρουαρίου του 2023, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε την πρώτη παράταση για τα τέλη του Μαΐου. Ωστόσο, το ταμείο μετέθεσε ακόμα μία φορά την ημερομηνία υποβολής για τις 10 Ιουλίου, ενώ δεν αποκλείεται να δοθεί και τρίτη παράταση.

Όσον αφορά τα σχήματα που κατεβαίνουν μέχρι στιγμής στον διαγωνισμό είναι τα εξής:

  • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμαχεί με το αυστραλιανό Fund First Sentier
  • Ο Ελλάκτωρ και η ΑΒΑΞ διατηρούν τη συμμαχία τους. Αρχικά είχαν συμμαχήσει με το γαλλικό Fund Ardian, αλλά αυτό αποχώρησε και στη θέση του βρέθηκε η γαλλική Meridiam.
  • Η Intrakat που εισήλθε σε «δεύτερο χρόνο» ενώνοντας τις δυνάμεις της με τους Πορτογάλους των Brisa και Rubicone BidCo
  • Ο Όμιλος Κοπελούζου ενώνει τις δυνάμεις του με τους Αυστραλούς της Macquarie
  • Ο όμιλος Mytilineos συμμαχεί με τη γαλλική Vinci που έχει σημαντική παρουσία σε όλες σχεδόν τις παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα
  • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της
  • Η ιταλική INC SpA που δεν έχει κάποιο σύμμαχο
  • Το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF

Διαβάστε επίσης

Π. Τερεζάκης (ΟΣΕ): Επενδύουμε περισσότερα από 200 εκατ. στη συντήρηση και την ασφάλεια του σιδηροδρόμου

Κατασκευαστές: Εκπέμπουν ξανά SOS για τις τιμές των μεγάλων έργων – Ποια μέτρα προτείνουν

Microsoft: Αποχωρεί ο Θεοδόσης Μιχαλόπουλος από την Ελλάδα – Αναλαμβάνει τον κόμβο της Βρετανίας

──────────────────

Εκλογές 2023