Με δύο ταχύτητες προχωρούν τα projects που αφορούν την Αττική Οδό, δηλαδή την παραχώρηση και τις τρεις απαραίτητες επεκτάσεις που θα δώσουν σημαντική ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί στην Αθήνα αλλά και γενικότερα στην Αττική.

Από τη μία πλευρά, ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού από τον Οκτώβριο του 2024 προχωράει μεν, αλλά με σχετικά αργούς ρυθμούς λόγω των πρόσφατων εξελίξεων στην πολιτική αλλά και την επιχειρηματική ζωή. Δηλαδή την προκήρυξη των εθνικών εκλογών μία εβδομάδα ύστερα από την λήξη της ενδεικτικής προθεσμίας για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, και την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat, η οποία τελεί υπό την έγκριση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

1

Από την άλλη πλευρά, μπορεί οι διαγωνισμοί για τις επεκτάσεις του οδικού άξονα να έχουν μείνει πίσω βάσει των όσων είχαν ανακοινωθεί στο παρελθόν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αλλά ιδιωτικές εταιρείες, και πιο συγκεκριμένα η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις του Ομίλου Ελλάκτωρ, έχει πάρει την κατάσταση στα χέρια της εκμεταλλευόμενη τον νόμο για τις Πρότυπες Προτάσεις.

Πού «κολλάει» η παραχώρηση

Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ, Ευθύμιος Μπουλούτας κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των αναλυτών και των επενδυτών για τα ετήσια αποτελέσματα του Ομίλου, εξέφρασε μία άποψη σχετικά με το διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία βρίσκει αρκετά σύμφωνη μεγάλο μέρος της αγοράς.

Πιο συγκεκριμένα, ο ισχυρός άνδρας της Ελλάκτωρ εκτίμησε ότι είναι αρκετά πιθανό να δοθεί μία νέα παράταση λόγω των εκλογών που θα πραγματοποιηθούν μία εβδομάδα πριν από την προθεσμία του ΤΑΙΠΕΔ.

Σημειώνεται, επίσης, ότι υπάρχουν σχήματα που είναι ανοιχτά ως προς το ενδεχόμενο εισόδου νέων ξένων παικτών στις τάξεις τους. Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, Αλέξανδρος Εξάρχου, έχει αναφέρει πρόσφατα, ότι δεν αποκλείεται η είσοδος νέου εταίρου στο σχήμα με τις Rubicone και Briza.

Επιπλέον, οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ που διαχειρίζονται έως και το φθινόπωρο του 2024 την υφιστάμενη παραχώρηση της Αττικής Οδού θα χρειαστεί να αναζητήσουν νέο εταίρο ή να «κουμπώσουν» σε κάποιο από τα υφιστάμενα σχήματα, καθώς η το γαλλικό fund Ardian, όπως έχει ήδη γράψει το mononews, έχει αποχωρήσει από την κοινοπραξία που διεκδικεί τη νέα παραχώρηση.

Τα παραπάνω συνηγορούν στο γεγονός ότι τόσο οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό όσο και το ΤΑΙΠΕΔ θα χρειαστούν παραπάνω χρόνο για να προετοιμαστούν όσο το δυνατόν καλύτερα για το διαγωνισμό που αφορά την μεγαλύτερη παραχώρηση της χώρας μας.

Βασικό σημείο αναφοράς θα είναι το πότε θα σχηματιστεί κυβέρνηση. Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει τη προσφυγή και σε δεύτερη κάλπη στις αρχές Ιουλίου, και επομένως το πιο πιθανό είναι ο διαγωνισμός να «τρέξει» εντός του φθινοπώρου.

Αυτό σημαίνει, ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει από εκεί και έπειτα να επιταχύνει τις διαδικασίες καθώς θα πρέπει σε διάστημα μικρότερο του ενός έτους να έχει επιλέξει τον προτιμητέο επενδυτή, να στείλει τη σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και αφού πάρει το πράσινο φως, αυτή να αποσταλεί στη Βουλή για να κυρωθεί ως νόμος του κράτους.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι στιγμής οι οκτώ μνηστήρες του έργου είναι τα εξής σχήματα

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – First Sentier
  • Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ
  • Όμιλος Κοπελούζου-Macquarie
  • Mytlineos-Vinci
  • Intrakat-Briza-Rubicone
  • ABERTIS INFRASTRUCTURAS
  • INC SpA
  • EGIS-Vauban-DIF

Πώς επιταχύνονται οι επεκτάσεις

Το δεύτερο σκέλος της Αττικής Οδού είναι το κατασκευαστικό κομμάτι, το οποίο έμεινε εκτός του διαγωνισμού της παραχώρησης. Στόχος του υπουργείου ήταν οι διαγωνισμοί για τις επεκτάσεις να προκηρυχθούν εντός του 2022 και έχει ήδη δημοπρατηθεί επιτυχώς η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης με ανάδοχο την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat.

Με τη χρήση του νόμου των πρότυπων προτάσεων από την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με διευθύνοντα σύμβουλο το Γιώργο Συριανό φαίνεται ότι βγαίνουν από το συρτάρι και οι τρεις εναπομείνασες επεκτάσεις, οι οποίες αφορούν το Λαύριο, το Ελληνικό και τη Βουλιαγμένη.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία συνεισφέρει στην επιτάχυνση της δημοπράτησης των παραπάνω έργων καθώς έχει υποβάλει εντός της περασμένης χρονιάς φάκελο στο υπουργείο υποδομών τίτλο ΑΘΗΝΑ Ι.

Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος για τις Πρότυπες Προτάσεις πέρασε από τη Βουλή τον περασμένο Μάρτιο και μέσω αυτού οι ιδιωτικές εταιρείες αναλαμβάνουν τις μελέτες και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για έργα αξίας άνω των 200 εκατ. Ευρώ, δηλαδή κατά κύριο λόγο για μεγάλα δημόσια projects, ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις.

Στη συνέχεια τα παραδίδουν έτοιμα στο υπουργείο υποδομών ή ενέργειας, τα οποία αξιολογούν την κάθε πρόταση και εγκρίνουν ή όχι τη διενέργεια του διαγωνισμού.

Η εταιρεία που προτείνει το έργο θα έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα, δηλαδή στην περίπτωση που δεν αναλάβει τη σύμβαση για το έργο που η ίδια πρότεινε, τότε η αναθέτουσα αρχή καλεί τα σχήματα που βρίσκονται μεταξύ της πρώτης θέσης (ανάδοχος) και της θέσης της προτείνουσας εταιρίας και τους ζητούν να υποβάλλουν νέες βελτιωμένες προσφορές.

Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται το γεγονός ότι η εταιρία που πρότεινε το έργο, θα έχει μία «δεύτερη ευκαιρία». Εάν, δε, και πάλι δεν αναλάβει η εταιρία το έργο, τότε θα αποζημιωθεί για τη μελέτη και τη σύνταξη των τευχών δημοπράτησης.