Η αναμονή της υπογραφής για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης στην Αττική Οδό από την Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat θέτει στο προσκήνιο το πολύ φλέγον ζήτημα των έργων και του σχεδιασμού του Υπουργείου Υποδομών για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους τόσο στην Αττική όσο και την πρωτεύουσα.

Υπό το πρίσμα αυτό το Υπουργείο δρομολογεί τη δημοπράτηση τεσσάρων επεκτάσεων της Αττικής Οδού, αλλά και τη δημιουργία ενός Ενιαίου Μητροπολιτικού Συγκοινωνιακού Φορέα που θα προτείνει τις κατάλληλες λύσεις.

Πρόκειται για έργα πνοής, τα οποία αναμένεται να προκηρυχθούν κατά κύριο λόγο εντός του έτους. Ιδιαίτερα όσον αφορά τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τόσο ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής όσο και ο Υφυπουργός Γιώργος Καραγιάννης, έχουν δηλώσει πως μέχρι τα τέλη του έτους οι διαγωνισμοί θα έχουν βγει στον αέρα. Αναμένεται, επομένως, να δούμε ποια θα είναι η αρχιτεκτονική των διαγωνισμών αυτών και ποια μέθοδος θα δημοπράτησης θα χρησιμοποιηθεί.

Οι επεκτάσεις

Το Υπουργείο Υποδομών έχει αφιερώσει αρκετό χρόνο στις επεκτάσεις του μεγάλου οδικού άξονα και για ένα διάστημα εξετάστηκε το ενδεχόμενο της ένταξής τους στο αντικείμενο της παραχώρησης της Αττικής Οδού, ο οποίος βρίσκεται στη Β’ Φάση του και τον «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ.

Ωστόσο, προτιμήθηκε ο διαχωρισμός της παραχώρησης (που αφορά τη λειτουργία και τη συντήρηση της Αττικής Οδού) από το κυρίως κατασκευαστικό αντικείμενο. Ήδη η πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού, αυτή της Λεωφόρου Κύμης, ως δημόσιο έργο άνοιξε την όρεξη των μεγάλω εγχώριων Ομίλων, ενώ τίθεται το ερώτημα αν και οι υπόλοιπες επεκτάσεις θα δημοπρατηθούν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews, το Υπουργείο οδεύει στην εναλλακτική της δημοπράτησης των επεκτάσεων με τη μέθοδο της παραχώρησης. Επιπλέον, το Υπουργείο έχει απευθυνθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του και ετοιμάζεται να τρέξει διαγωνισμούς για την εύρεση συμβούλων, οι οποίοι θα επιταχύνουν τη διαδικασία εκπόνησης των τευχών δημοπράτησης.

Όσον αφορά τις επεκτάσεις που θα δημοπρατήσει το Υπουργείο Υποδομών αυτές είναι οι εξής:

Η επέκταση προς Ελληνικό:

Το μεγαλύτερο έργο που έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται αυτή την περίοδο είναι η ανάπλαση του Ελληνικού. Τα έργα που πραγματοποιούνται καθώς και τα εργοτάξια που θα στηθούν για την υλοποίηση της σημαντικότερης ανάπλασης που πραγματοποιείται στη χώρα μας εκτιμάται πως θα επιβαρύνουν περαιτέρω το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Περιφέρειας.

Η επέκταση προς Ραφήνα

μέσω της οποίας θα επιτευχθεί η υπόγεια διπλή σύνδεση από την Παλλήνη και το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. 

Η επέκταση προς Λαύριο,

η οποία περιλαμβάνει έργα για τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου οδικού άξονα από το Μαρκόπουλο έως και το λιμάνι του Λαυρίου.

Η «έξτρα» επέκταση της σήραγγας Αργυρουπόλεως.

Το εν λόγω έργο αφορά την κατασκευή σήραγγας από το ύψος της Αργυρούπολης μέσω του Υμηττού, η οποία θα συνδέει την περιοχή με το Κορωπί, την Ανατολική Αττική, το Ελληνικό, το Αεροδρόμιο και τα Σπάτα.

Ο Μητροπολιτικός Φορέας

Όπως έχει ήδη γράψει το mononews το Υπουργείο έχει προσλάβει την KPMG να αναλύσει την υφιστάμενη κατάσταση και να προχωρήσει στην επιλογή του Ενιαίου Μητροπολιτικού Συγκοινωνιακού Φορέα Αττικής, ο οποίος  θα επιφορτιστεί με την ανάληψη των ενεργειών για την βέλτιστη διαχείριση των συγκοινωνιακών προβλημάτων εντός Αττικής. Η σύμβαση που ανέλαβε πρόσφατα η KPMG αφορά σε μελέτες που χωρίζονται σε δύο φάσεις.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης η ανάδοχος θα αναλάβει:

  • Τη συλλογή στοιχείων για το νομικό-ρυθμιστικό πλαίσιο, τις αρμοδιότητες των φορέων και τα στατιστικά για τα κυκλοφοριακά δεδομένα μεταξύ άλλων.
  • Θα πραγματοποιήσει συνεντεύξεις και workshops με στελέχη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών καθώς και με τους συναρμόδιους φορείς, όπως ο ΟΑΣΑ, η Τροχαία, η Περιφέρεια Αττικής και οι Δήμοι.
  • Θα εξετάσει τη λειτουργία βέλτιστων πρακτικών από Μητροπολητικούς φορείς σε άλλες χώρες.
  • Θα αξιολογήσει την υφιστάμενη κατάσταση και θα εντοπίσει τόσο τα προβλήματα όσο και τις ευκαιρίες.

Στο επόμενο στάδιο

Η KPMG θα προχωρήσει στα βήματα που είναι απαραίτητα για την επιλογή του λειτουργικού μοντέλου του φορέα, τα οποία είναι: 

  • Εκπόνηση σεναρίων για το λειτουργικό μοντέλο του φορέα βάσει καλών πρακτικών.
  • Πολυκριτηριακή αξιολόγηση των σεναρίων. Αυτά θα αφορούν κατά κύριο λόγο τη στρατηγική στόχευση, τα αναμενόμενα αποτελέσματα, τις αναγκαίες επενδύσεις, τον χρόνο υλοποίησης και το κόστος λειτουργίας.
  • Οριστικοποίηση του λειτουργικού μοντέλου του φορέα.
  • Το οργανωτικό μοντέλο, δηλαδή η στελέχωση και οι ρόλοι εντός του νέου φορέα.
  • Ο καθορισμός των επόμενων δράσεων και η εξέταση της επιλεξιμότητας τους από το το ΕΣΠΑ 2021-2027

Διαβάστε επίσης

Corriere della Sera για εποπτεία: «Από σήμερα η ελληνική κυβέρνηση λαμβάνει και πάλι αυτόνομα αποφάσεις»

Bloomberg: Ενέργεια και πληθωρισμός κάνουν πιο πιθανή από ποτέ την ύφεση στην Ευρωζώνη – Τα βλέμματα στην ΕΚΤ

Το πακέτο Μητσοτάκη στη ΔΕΘ: Επιταγή ακρίβειας, Fuel Pass 3, κατάργηση εισφοράς αλληλεγγύης και αύξηση του κατώτατου μισθού