ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την επίσημη εκκίνηση του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Αττικής Οδού κήρυξε την περασμένη Πέμπτη το ΤΑΙΠΕΔ καθώς έδωσε το πράσινο φως για τα τελικά τεύχη δημοπράτησης, οδηγώντας τα επιτελεία των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών εταιριών σε ζυμώσεις για τη δημιουργία των σχημάτων που θα «χτυπήσουν» τον διαγωνισμό.
Ένα από τα σχήματα που «κλειδώνουν», σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr, είναι η κοινοπραξία των Ομίλων Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, η οποία έχει αναλάβει την υφιστάμενη σύμβαση για την παραχώρηση της Αττικής Οδού με ισχύ έως και τον Οκτώβριο του 2024.
Υπενθυμίζεται πως η κοινοπραξία των ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-ΕΤΕΘ και Egis Project έχει αναλάβει τη σύμβαση της Αττικής Οδού από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Φυσικά, ο τρόπος με τον οποίο δημοπρατείται η νέα παραχώρηση για την Αττική Οδό, δηλαδή ξεχωριστά από το κατασκευαστικό αντικείμενο των τριών επεκτάσεων του οδικού άξονα, κάνει το έργο πιο ενδιαφέρον και για τα μεγάλα διεθνή funds που βλέπουν business στη χώρα μας.
Οι υπόλοιποι Έλληνες κατασκευαστές και τα ξένα funds
H άσκηση για τους δεινούς λύτες είναι οι κοινοπραξίες που θα δημιουργήσουν οι ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, Mytilineos και Intrakat, καθώς και τα ξένα funds με τα οποία θα έρθουν σε επαφή.
Ένα fund, το οποίο έχει εμπειρία με τις αποκρατικοποιήσεις στη χώρα μας, είναι το αυστραλιανό Macquarie καθώς κλείδωσε έναντι τιμήματος 2,1 δισ. ευρώ το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ σύμφωνα με πηγές και το γαλλικό fund Ardian εποφθαλμιά την Αττική Οδό.
Η Γαλλία φαίνεται να διαθέτει αρκετούς Ομίλους και Funds μεγάλου μεγέθους, οι οποίοι “βλέπουν” business στα οδικά έργα και τις παραχωρήσεις στη χώρα μας.
Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr οι μεγάλοι κατασκευαστικοί γαλλικοί Όμιλοι (Egis και Vinci) “βλέπουν” σημαντικές business στη χώρα μας από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ενώ συμμετέχουν ενεργά σε παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων και σε μεγάλα οδικά έργα, όπως και συμβαίνει με την Αττική, την Ολυμπία, την Εγνατία Οδό και τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου.
Tο τίμημα-μαμουθ
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, μιλώντας πρόσφατα στο mononews.gr, ανέφερε πως ο σχεδιασμός του διαγωνισμού για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να προσελκύσει το ενδιαφέρον διεθνών funds. Μάλιστα, έκανε λόγο για μία σημαντική εξάρτηση μεταξύ του τιμήματος της νέας παραχώρησης και του ενδιαφέροντος που θα δείξουν τα funds.
Συγκεκριμένα, ο Δημήτρης Πολίτης, εκτίμησε πως «με τον παρόντα σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ η νέα παραχώρηση γίνεται ελκυστική για τα funds διεθνούς βεληνεκούς. Αυτό σημαίνει πως όσο περισσότερα funds εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους, τόσο περισσότερο θα αυξηθεί το τίμημα της παραχώρησης».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ σε τοποθέτηση του σχετικά με τον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού κατά τη διάρκεια της προηγούμενης ΔΕΘ είχε δηλώσει πως η νέα προσφορά θα σπάσει όλα τα κοντέρ.
Λαμβάνοντας υπόψη το ρεκόρ της προσφοράς για την Εγνατία Οδό που κατατέθηκε το περασμένο καλοκαίρι από τις ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ – Egis, το οποίο και ανήλθε στα 1,5 δισ. ευρώ, το ΤΑΙΠΕΔ σχεδίασε το νέο διαγωνισμό με στόχο για ακόμα μεγαλύτερη προσφορά. Σε ερώτημα που του τέθηκε από mononews.gr σχετικά με τις εκτιμήσεις της αγοράς για ποσό της τάξης των 2,3 δισ. ευρώ για τη νέα παραχώρηση, ο Δημήτρης Πολίτης δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η τελική προσφορά να είναι ακόμα μεγαλύτερη.
Πώς θα γίνει ο διαγωνισμός
Κύριο μέλημα του ΤΑΙΠΕΔ είναι ο διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση να τρέξει χωρίς εμπόδια και καθυστερήσεις και για αυτό το λόγο προκρίθηκε η λύση της δημοπράτησης χωρίς το κατασκευαστικό αντικείμενο, το οποίο βρίσκεται στα χέρια του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Έχοντας δώσει πλέον το πράσινο φως για την εκκίνηση της Α’ Φάσης του διαγωνισμού, η οποία αφορά την εκδήλωση ενδιαφέροντος εκ μέρους των σχημάτων, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει έως τα τέλη του τρέχοντος μήνα στην έκδοση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος.
Το επόμενο βήμα είναι η υποβολή των φακέλων από τα ενδιαφερόμενα σχήματα.
Η καταληκτική ημερομηνία της Α΄Φάσης τοποθετείται εντός τριμήνου η τετραμήνου από την έκδοση της πρόσκλησης ενδιαφέροντος, με αποτέλεσμα να γίνεται λόγος για ανάδειξη των υποψήφιων μνηστήρων προς τα τέλη του Μαρτίου ή του Απριλίου.
Από εκεί και έπειτα το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στην εξέταση των εν λόγω φακέλων και στη συνέχεια θα καλέσει τα σχήματα που προκρίνονται στη Β΄ Φάση, κατά τη διάρκεια της οποίας θα συντάξουν και θα αποστείλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους.
Βάσει του χρονοδιαγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών τοποθετείται εντός του Α’ Τριμήνου του 2023, καθώς στόχος του είναι ο νέος παραχωρησιούχος να έχει εγκατασταθεί στην Αττική Οδό πριν τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης.
Στο ενδεχόμενο της επιστροφής της παραχώρησης στο Δημόσιο νωρίτερα από τον Οκτώβριο του 2024, το ΤΑΙΠΕΔ, όπως εκτιμά ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ταμείου, θα είναι έτοιμο να προχωρήσει με την εγκατάσταση του νέου παραχωρησιούχου.
Συγκεκριμένα ο Δημήτρης Πολίτης δήλωσε: «Τρέχουμε όλα τα έργα και δεν καθυστερούμε, όπως συνέβη στο παρελθόν με την Εγνατία Οδό η οποία διήρκησε τέσσερα χρόνια.
Ενδεχομένως να ξεκινάμε λίγο νωρίτερα με τον διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, καθώς στόχος μας είναι να περισσέψει χρόνος μεταξύ της ανάδειξης του νέου παραχωρησιούχου και της ανάληψης της σύμβασης».
Διαβάστε επίσης
ΤΑΙΠΕΔ: Ξεκινά επίσημα ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό – Πότε «κλειδώνουν» οι μνηστήρες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike