Ξεκινά σήμερα η μητέρα των μαχών για τις παραχωρήσεις, δηλαδή για τη συντήρηση και τη λειτουργία της Αττικής Οδού ύστερα από την παράταση που δόθηκε στις αρχές του περασμένου μήνα.

Πρόκειται για τον διαγωνισμό που έχει προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ από τα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου και έχει προσελκύσει τους Έλληνες κατασκευαστές και τον Όμιλο Κοπελούζου, ενώ την είσοδο τους διεκδικούν εταιρείες και Funds από τη Γαλλία και την Αυστραλία.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τη χώρα μας οι Όμιλοι που θα «κτυπήσουν» το έργο είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Ελλάκτωρ, ο ΑΒΑΞ, η Intrakat, η Mytilineos και η Copelouzos Group. Σχετικά τους μνηστήρες από τη Γαλλία αυτοί είναι η Vinci και το Fund Ardian, ενώ από την Αυστραλία το έργο διεκδικεί το Fund Macquarie και το First Sentier.

Αναλυτικότερα:

  • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ φέρεται να υποβάλει προσφορά σε συνεργασία με το αυστραλιανό Fund First Sentier. Υπενθυμίζεται πως το περασμένο καλοκαίρι ο Όμιλος είχε δώσει μαζί τη γαλλική Egis το τίμημα ρεκόρ του 1,5 δισ. ευρώ για την Εγνατία Οδό. Επομένως, η αγορά αναμένει κατά πόσο θα ο Όμιλος θα σπάσει το κοντέρ και στον εν λόγω διαγωνισμό.
  • Οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ ακολουθούν τη συνταγή της μεταξύ τους συνεργασίας και, όπως έχει αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Ελλάκτωρ, Ευθύμιος Μπουλούτας σην ενημέρωση για τα οικονομικά αποτελέσματα του Ομίλου, σήμερα θα μάθουμε ποιο είναι το ξένο fund με το οποίο συνομιλεί η κοινοπραξία. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, ωστόσο, ο ξένος μνηστήρας προέρχεται από τη Γαλλία και έχει διαρρεύσει πως πρόκειται για το fund Ardian. Υπενθυμίζεται πως το μπλοκ Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ έχει αναλάβει την τρέχουσα παραχώρηση της Αττικής Οδού έως τον Οκτώβριο του 2024.
  • Η Intrakat θα συμμετάσχει τελικά στον διαγωνισμό για την παραχώρηση και σύμφωνα με πληροφορίες έχει δημιουργήσει ένα ενιαίο μέτωπο με τον Όμιλο Κοπελούζου και το αυστραλιανό Fund Macquarie. Υπενθυμίζεται πως το εν λόγω Fund είχε βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη, προσφέροντας 1,3 δισ. για την απόκτηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ.

Η πορεία της Αττικής Οδού το 2021

Βάσει των στοιχείων της κίνησης στον οδικό άξονα της Αττικής Οδού προκύπτει πως η κυκλοφορία επανέρχεται σε προ πανδημίας επίπεδα. Αυτό συμβαίνει καθώς στο β΄εξάμηνο του 2021 η κυκλοφορία κινούταν οριακά αυξημένη κατά 1%. Ειδικότερα η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό ανήλθε τουλάχιστον στις 241 χιλιάδες οχήματα.

Όσον αφορά, δε, τον κύκλο εργασιών της Αττικής Οδού αυτός αυξήθηκε κατά 16% σε σχέση με το 2020, καθώς ανήλθε στα 176 εκατ. ευρώ  από τα 151,5 εκατ. ευρώ. Τα μετά φόρων κέρδη ανήλθαν τουλάχιστον στα 56,5 εκατ. ευρώ για το 2021 καταγράφοντας αύξηση κατά 17,7% συγκριτικά με το 2020 (48,3 εκατ.) ευρώ. Επιπλέον, το μέρισμα που θα δοθεί  για το 2021 εκτιμάται στα 69,7 εκατ. ευρώ.

Το τίμημα ρεκόρ

Ο Διευθύνοντας Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτριος Πολίτη  σε παλαιότερες δηλώσεις του στο mononews.gr δεν έχει κρύψει τις βλέψεις του για ένα τίμημα που θα «σπάει κάθε προηγούμενο ρεκόρ».

Λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη των πρόσφατων διαγωνισμών για την Εγνατία Οδό και το ΔΕΔΔΗΕ εκτιμά πως το ύψος της προσφοράς για την Αττική Οδό μπορεί να αγγίξει και τα δυόμιση δισεκατομμύρια ευρώ.

Δομικό, δε, στοιχείο του διαγωνισμού για την Αττική Οδό είναι η έλλειψη κατασκευαστικού αντικειμένου, το οποίο «ανοίγει» την πόρτα και στα διεθνή Funds. Μάλιστα, το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά πως όσα περισσότερα Funds εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους, τόσο μεγαλύτερο θα είναι και το τίμημα για την παραχώρηση.

Επίσης, τα οικονομικά κριτήρια που έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό, οδηγεί τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες στην αναζήτηση επενδυτών με γερά πορτοφόλια από το εξωτερικό.

Tι περιλαμβάνει ο διαγωνισμός

Η  υπό δημοπράτηση παραχώρηση θα έχει διάρκεια 25 ετών.  Ο διαγωνισμός έχει  εκπονηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ και αφορά τη συντήρηση και τη λειτουργία του οδικού άξονα. Σε αυτό δεν περιλαμβάνεται το κατασκευαστικό αντικείμενο, δηλαδή οι τρεις επεκτάσεις προς Λαύριο, Ραφήνα και Ελληνικό, που θα τρέξουν ως διαφορετικοί διαγωνισμοί από το Υπουργείο Υποδομών.

Συγκεκριμένα, ο ανάδοχος που θα αναλάβει το έργο από τον Οκτώβριο του 2024, καλείται να ανταπεξέλθει στη λειτουργία, τη συντήρηση, τη βελτίωση και την εμπορική εκμετάλλευση του οδικού άξονα.

Επίσης, στην παραχώρηση περιλαμβάνονται επενδύσεις «πράσινου» και «τεχνολογικού» χαρακτήρα. Σε αυτές εντάσσονται η συντήρηση και η βελτίωση της Αττικής Οδού, αλλά όχι οι επεκτάσεις της.

Διαβάστε επίσης

Ελλάκτωρ: Με συμμαχίες στα μεγάλα projects, Αττική Οδός, Γούρνες, Smart Park και πλωτά αιολικά – Τι θα γίνει με νέα αύξηση κεφαλαίου και ομολογιακό

Αττική Οδός: Παράταση δύο εβδομάδων για το διαγωνισμό της μέγα παραχώρησης των 2,5 δισ. ευρώ

Αττική Οδός: Με ποιους μιλάει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Τι συμβαίνει με Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Mytilineos, Intrakat, Κοπελούζο