Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Business

Aττική Οδός: Υπογράφηκε η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Από την υπογραφή της συμφωνίας για την Αττική οδό

Υπεγράφη σήμερα, Πέμπτη, η νέα 25ετής σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, από το Ελληνικό Δημόσιο.

Η νέα σύμβαση είναι ύψους 3,27 δισ. ευρώ ενώ ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει για 25 χρόνια την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού.

Στην τελετή παρευρέθηκαν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, o Διευθύνων Σύμβουλος του Growthfund, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, o Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Γεώργιος Περιστέρης και ο Πρόεδρος της ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε., Εμμανουήλ Μουστάκας.

Οι υπογραφές έρχονται κάτι λιγότερο από ένα μήνα από την εκπνοή της προηγούμενης σύμβασης με Παραχωρησιούχους το σχήμα ‘Ακτωρ Παραχωρήσεις- Άβαξ, καθώς αυτή λήγει στις 6 Οκτωβρίου 2024. Η μετάβαση βεβαίως στο νέο Παραχωρησιούχο, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που ως γνωστόν επικράτησε στο σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ δε γίνεται αυτόματα, καθώς μεσολαβούν σημαντικά βήματα μέχρι την ολοκλήρωση του οικονομικού κλεισίματος.

Η σύμβαση αναμένεται να οδηγηθεί προς κύρωση από τη Βουλή, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να ολοκληρωθούν επιμέρους νομικές εκκρεμότητες και προαπαιτούμενα.

Στο κενό που δημιουργείται μεταξύ των δύο Παραχωρησιούχων, η Αττική Οδός θα επιστρέψει στο δημόσιο, το οποίο θα εισπράττει και τα διόδια. Ο λειτουργός του έργου ωστόσο αναμένεται να οριστεί άμεσα.

Υπενθυμίζεται δε ότι ανεξάρτητα με την πορεία και τη διάρκεια της μεταβίβασης από τις 6 Οκτωβρίου 2024, το κόμιστρο διέλευσης της Αττικής Οδού θα μειωθεί σε 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα και θα διατηρηθεί σ’αυτό το επίπεδο για τα πρώτα χρόνια της Παραχώρησης, όπως εξάλλου προβλέπεται και στη σχετική σύμβαση.

Η Αττική Οδός έχει μήκος περίπου 70 χλμ. και κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και βασικό τμήμα του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του οδικού άξονα, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Τι δήλωσαν οι εμπλεκόμενοι φορείς

Ο Υπουργός Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Η σύμβαση που υπεγράφη σήμερα είναι ιδιαίτερα  σημαντική για τρεις κυρίως λόγους. Πρώτον, το Δημόσιο βάζει στο ταμείο του ένα πολύ μεγάλο ποσό, σχεδόν 3,3 δισ. ευρώ, που είναι το υψηλότερο στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ. Δεύτερον, με το ποσό αυτό μπορούμε να μειώσουμε ισόποσα το Δημόσιο χρέος, σχεδόν κατά 1,5 μονάδα του ΑΕΠ μόνο από αυτή τη συναλλαγή. Και τρίτον, η σύμβαση προβλέπει τη μείωση των διοδίων προς όφελος εκατομμυρίων κατοίκων της πρωτεύουσας που χρησιμοποιούν καθημερινά την Αττική οδό. Η σύμβαση έχει και ένα επιπλέον ειδικό χαρακτηριστικό καθώς τυχαίνει να είναι και η πρώτη στη χώρα μας με την οποία ανανεώνεται, μετά από διαγωνισμό, προηγούμενη σύμβαση παραχώρησης. Θέλω να συγχαρώ όλους τους εμπλεκόμενους στη συμφωνία που υπογράφεται σήμερα και να διαβεβαιώσω ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να πορεύεται στο δρόμο της αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου που εξασφαλίζει βελτίωση των υπηρεσιών, μείωση του κόστους και αύξηση των εσόδων του προϋπολογισμού».

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, δήλωσε: «Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, επιβεβαιώνει ότι και στην Ελλάδα, η συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, μπορεί να είναι διαφανής, αλλά και αποδοτική και για τις δύο πλευρές. Μπορεί, δηλαδή να είναι ωφέλιμη και για τα δύο μέρη, μέσα σε ένα πλαίσιο το οποίο να καλύπτει, από τη μια πλευρά, το δημόσιο συμφέρον, μέσω της χρηματοδότησης, της λειτουργίας και της συντήρησης του αυτοκινητόδρομου και από την άλλη πλευρά, να εξασφαλίζει ένα λογικό κέρδος στον ιδιωτικό φορέα, μέσω της εκμετάλλευσης του οδικού άξονα. Ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για την προστασία των δημόσιων υποδομών και για τη διασφάλιση της ομαλής και αποτελεσματικής λειτουργίας του συστήματος μεταφορών, με πρώτη προτεραιότητα την ασφάλεια των χρηστών».

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, επισήμανε στην τελετή υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης: «Η σημερινή υπογραφή, αποτελεί ένα ορόσημο στην ιστορία των μεγάλων οδικών παραχωρήσεων, στις οποίες η χώρα μας έχει ήδη τεράστια εμπειρία. Η Αττική Οδός, έργο υποδειγματικό για την εποχή του, σηματοδοτεί την επιτυχία του μοντέλου της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στην υλοποίηση μεγάλων δημοσίων επενδύσεων. Η κατασκευή και λειτουργία της συνέβαλαν καθοριστικά στη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων του λεκανοπεδίου. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε., η οποία μέσω της ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε., διαδέχεται το προηγούμενο σχήμα, έχει, χωρίς αμφιβολία, την τεχνογνωσία και την ικανότητα να διατηρήσει την Αττική Οδό στα υψηλά επίπεδα λειτουργίας που απαιτούν οι πολίτες. Επιπλέον, δεδομένου ότι βρισκόμαστε στην προτελευταία πράξη αυτού του πολύ δύσκολου εγχειρήματος που με πολλή επιμέλεια φέρνει σε πέρας το ΤΑΙΠΕΔ, πιστεύω, πως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. θα ανταποκριθεί στον στόχο της ολοκλήρωσής του, πριν από το τέλος του έτους. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στις 5 Οκτωβρίου θα είναι απολύτως έτοιμο να κινήσει τις διαδικασίες παράδοσης της οδού, στο μέτρο που αυτές το αφορούν».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, τόνισε: «Σήμερα ξεκινά ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του οδικού άξονα που αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας χιλιάδων ανθρώπων. Το ΤΑΙΠΕΔ, σε συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ολοκλήρωσε με ταχύτητα και διαφάνεια ένα πολυσύνθετο έργο και θα εισπράξει για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου το υψηλότερο τίμημα στην ιστορία του, συμβάλλοντας αποφασιστικά στη μείωση του δημόσιου χρέους. Πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο έργο καθώς για πρώτη φορά έπρεπε να διαχειριστούμε τη λήξη σύμβασης παραχώρησης που είχε συνάψει το Ελληνικό Δημόσιο και να εξασφαλίσουμε τη μετάβαση σε νέο καθεστώς παραχώρησης. Με το έργο αυτό διασφαλίζουμε ότι ο σημαντικότερος αυτοκινητόδρομος στην Αττική θα εξακολουθήσει να λειτουργεί σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, με γνώμονα την αυξημένη οδική ασφάλεια και την αξιοπιστία των μετακινήσεων, δεδομένου ότι ο νέος παραχωρησιούχος διαθέτει μεγάλη εμπειρία και αποδεδειγμένη ικανότητα στη διαχείριση κρίσιμων οδικών υποδομών».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Growthfund, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, δήλωσε: «Η σημερινή συμφωνία πιστοποιεί ότι έχουμε περάσει σε μια νέα εποχή στον τρόπο με τον οποίο το Δημόσιο, το Growthfund και το ΤΑΙΠΕΔ μπορούν να επιτυγχάνουν όλο και μεγαλύτερα έσοδα από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας παράγοντας ταυτοχρόνως μεγαλύτερο όφελος για τους πολίτες. Η επίτευξη του μεγαλύτερου τιμήματος παραχώρησης στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ, με ταυτόχρονη μείωση του αντιτίμου για τη διέλευση από τον μεγαλύτερο, τον πιο σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο της Αττικής, με το υψηλότατο επίπεδο υπηρεσιών, αποτελεί την εφαρμογή του οράματός μας για τη μέγιστη παραγωγή αξίας για το Δημόσιο και τους πολίτες».

Αναφερόμενος στην υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης δήλωσε: «Η ένταξη της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί μέρος ενός συνολικού σχεδιασμού που προσεχτικά και με σύνεση υλοποιούμε εδώ και χρόνια, πραγματοποιώντας ιδιωτικές επενδύσεις με πολλαπλασιαστική αξία για την εγχώρια οικονομία, συνεισφέροντας στην αύξηση της απασχόλησης αλλά και εισφέροντας σημαντικότατα κεφάλαια στα δημόσια ταμεία. Η Αττική Οδός, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, είναι ένα έργο που αναπόφευκτα ξεχωρίζει, μεταξύ των άλλων οδικών παραχωρήσεων της χώρας, καθώς λόγω της θέσης στην Αττική, επηρεάζεται και επηρεάζει συνολικά την κυκλοφοριακή πραγματικότητα της πρωτεύουσας. Για αυτό και η Αττική Οδός δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως νησίδα, αλλά ως νευραλγικό κομμάτι ενός ευρύτερου κυκλοφοριακού ιστού, που πρέπει να αναπτυχθεί και να επεκταθεί περαιτέρω προκειμένου οι μετακινήσεις των πολιτών και των επισκεπτών της Αθήνας να γίνουν αποδοτικές, βελτιώνοντας το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον και την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων».

Εστιάζοντας στη σημασία της εξασφάλισης της παραχώρησης της Αττικής Οδού για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Πρόεδρος της παραχωρησιούχου εταιρείας ΝΕΑ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ Μ.Α.Ε. και Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Εμμανουήλ Μουστάκας, επισήμανε κατά την υπογραφή της σύμβασης: «Για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πρόκειται για ένα έργο που διευρύνει το δίκτυο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου στην Ελλάδα, προσφέροντας σημαντικά σε επίπεδο εσόδων, EBITDA και μερισματικών αποδόσεων, με ένα προφίλ σημαντικά χαμηλότερου ρίσκου. Η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους αποδόσεων που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία και σημαντικά οφέλη στους μετόχους της».

Διαβάστε επίσης:

Παπαστεργίου: Έρχεται τον Οκτώβριο η NIS 2, η νομοθεσία για την κυβερνοασφάλεια

Σκυλακάκης: Αλλάζει ο τρόπος τιμολόγησης του νερού – Δε θα αυξηθούν οι τιμές

Έλι Κοέν: Κορυφαία προτεραιότητα η ηλεκτρική διασύνδεση με Ελλάδα και Κύπρο