Φαίνεται πως την τελευταία «κρατική» επιτυχία με πώληση σε υψηλό τίμημα την έκανε ο Γιώργος Στάσσης της ΔΕΗ όταν πούλησε το 49% του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) στους Αυστραλούς της Macquarie με 2,1 δισ. ευρώ.

Εν τω μεταξύ μεσολάβησε η όξυνση της οικονομικής και ενεργειακής κρίσης που έφερε επενδυτική και επιχειρηματική αβεβαιότητα. Το τοπίο αυτό είναι μάλλον απαγορευτικό για αντίστοιχες επιτυχίες και μάλλον έρχεται για τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς ένα είδος «προσγείωσης».

Πάρτε παράδειγμα τη νέα σύμβαση παραχώρησης για την Αττική Οδό.

Αρχικά όλοι μιλούσαν για εξελίξεις το καλοκαίρι ή το φθινόπωρο φέτος. Παρήλθε και το φθινόπωρο και μπήκαμε στον ήπιο μέχρι στιγμής χειμώνα.

Τώρα ως ενδεικτική ημερομηνία για τις δεσμευτικές προσφορές καθορίστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ η 23η Φεβρουαρίου 2023.

Ο wiseman σας λέει «ξεχάστε την!». Θα είμαστε σε φουλ προεκλογική περίοδο, μιλάμε για μεγάλη και πολύπλοκη σύμβαση και ουδείς θα έχει όρεξη για κόντρες γύρω από την παραχώρηση.

Θα πάμε και σε διπλές εκλογές, όλοι το θεωρούν σίγουρο, μάλλον το Μάιο πριν από τις Πανελλήνιες.

Αν δεν βγει και από ‘κει «λευκός καπνός» πάμε στην καλύτερη περίπτωση για του χρόνου το φθινόπωρο, ενδεχομένως και για τις αρχές του 2024!

Μου λένε πως στο ΤΑΙΠΕΔ, ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Πολίτης και ο αναπληρωτής Παναγιώτης Σταμπολίδης έχουν βάλει ψηλά τον πήχυ για την εκ νέου παραχώρηση για 25 χρόνια, ομιλούν για εφάπαξ σχεδόν 2,2 δισ. ευρώ και έχουν παρασύρει και το Μαξίμου σε αυτή την υπεραισιοδοξία.

Πλέον όμως υπεισέρχονται και οι επιχειρηματικοί παράγοντες.

Μου λένε πως ο Γιώργος Περιστέρης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναγάγει την απόκτηση της σύμβασης σε ‘Ιερό Δισκοπότηρο’ για τον Όμιλό του και τα δίνει όλα που λένε.

Εκεί κάπου εμφανίζεται «πακέτο» και ο άλλος μεγάλος αυστραλιανός επενδυτικός όμιλος, η First Sentier, που (εκτός συγκλονιστικού απροόπτου) θα εξαγοράσει την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.

Πηγές αναφέρουν ότι πλέον είναι θέμα ολίγων εβδομάδων οι σχετικές ανακοινώσεις…

Δεν ξεχνά κανείς φυσικά και τους ήδη μετόχους της Κοινοπραξίας: Ο Χένρι Χόλτερμαν, ο Ολλανδός ιδιοκτήτης της Ελλάκτωρ, βασικός μέτοχος μέσω της Reggeborgh Invest, δεν έχει καμία διάθεση να αφήσει στην άκρη το έργο.

Το ίδιο και οι Χρήστος Ιωάννου, Κωνσταντίνος Μιτζάλης και ο Κώστας Κουβαράς της ΑΒΑΞ που και αυτοί είναι ήδη μέσα στη σύμβαση.

Μεγάλο και ενεργό ενδιαφέρον δείχνουν οι  Δημήτρης και Χρήστος Κοπελούζος του φερώνυμου Ομίλου αλλά και ο Ευάγγελος Μυτιληναίος επίσης.

Τα καλά όμως σας τα άφησα για το τέλος: υπάρχουν και δύο άγνωστοι της εξίσωσης που λέγεται «Αττική Οδός-Σύμβαση Παραχώρησης».

Ο ένας είναι η Macquarie σας το είπαμε ήδη. Κατόπιν εορτής οι Αυστραλοί θεωρούν πως έδωσαν πολλά για τον ΔΕΔΔΗΕ και θέλουν να… ρεφάρουν. Λένε πως η Αττική Οδός είναι «πρώτης τάξεως ευκαιρία» και θέλουν να χωθούν σε συμμαχία.

Ο άλλος είναι ακόμη πιο σοβαρή περίπτωση διότι εκεί εμπλέκονται και τα γεωστρατηγικά θέματα αλλά και οι διεθνείς συμμαχίες.

Είναι ο κ. Laurent Germain (Λωράν Ζερμαίν επί το ελληνικότερον) ο διευθύνων σύμβουλος στον πολυεθνικό γαλλικό όμιλο Egis Group που είναι πολύ «βαρύ όνομα» στον τομέα των υποδομών, κατασκευών και παραχωρήσεων για τον οποίο σας γράψαμε πρόσφατα.

Λεπτομέρεια πολύ ενδιαφέρουσα: ο Γάλλος Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν είναι τακτικός συνομιλητής του.

Στην Ελλάδα η θυγατρική EGIS PROJECTS ήδη μπήκε στην Εγνατία Οδό για 35 χρόνια. Εκεί όμως τον πρώτο λόγο έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Συνεπώς ο κ. Laurent Germain φαίνεται να θέλει… Αττική Οδό. Μόνος; Σε κοινοπραξία;

Μέσω εξαγοράς ελληνικής εταιρείας για να κατέβουν μαζί στον διαγωνισμό; 

Κάποιοι πάντως ψιθυρίζουν  ότι κοιτάει προς την πλευρά κάποιας εισηγμένης εταιρείας…

Δηλαδή να εξαγοράσει σημαντικό ποσοστό μετοχών της. 

Ο χρόνος θα δείξει και μέχρι το φθινόπωρο του 2023 μάλλον έχουμε χρόνο…

Διαβάστε επίσης:

Αττική Οδός: Επιταχύνονται οι διαδικασίες για τις απαλλοτριώσεις στη Λ. Κύμης – Σε τι ποσό ανέρχονται οι αποζημιώσεις