Μαγνήτη για τους μεγάλους εγχώριους και διεθνείς ομίλους αποτέλεσε η μεγαλύτερη οδική παραχώρηση που δημοπρατείται στην Ελλάδα, η οποία είναι η Αττική Οδός καθώς προσέλκυσε το έμπρακτο ενδιαφέρον έξι ισχυρών σχημάτων, επιβεβαιώνοντας πλήρως το ρεπορτάζ του mononews.

Πλέον ο διαγωνισμός για τη νέα 25ετή παραχώρηση εισέρχεται στην τελική ευθεία και το επόμενο βήμα είναι η εξέταση των νομιμοποιητικών εγγράφων του κάθε σχήματος, η οποία αναμένεται να διαρκέσει μερικές εβδομάδες, σύμφωνα με εκτιμήσεις πηγών του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ στη συνέχεια θα γίνει η αποσφράγιση των προσφορών, όπου και θα φανεί εάν τα σχήματα συμμερίζονται τις προβλέψεις του Ταμείου για τίμημα που ενδέχεται να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η αποσφράγιση των προσφορών θα γίνει πιθανότατα εντός του φθινοπώρου, ενώ στόχος είναι να έχει «κλείσει» ο παραχωρησιούχος πριν από το ερχόμενο φθινόπωρο.

Για να γίνει αυτό, ωστόσο, χρειάζεται να περάσουμε από μερικά στάδια, όπως η επιλογή του προτιμητέου επενδυτή, η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στο τέλος το τελικό ΟΚ από τη Βουλή. Εντούτοις, τα χρονικά περιθώρια είναι στενά και για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις θα πρέπει να μην έχουμε «επεισόδια» λόγω ενστάσεων, προσφυγών ή ακόμα και καθυστερήσεων, καθώς το ενδεχόμενο επιστροφής του οδικού άξονα στο Δημόσιο θεωρείται μη βιώσιμο.

Σημειώνεται, επίσης, ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει εφαρμόσει και ρήτρα για την υποβολή βελτιωμένων προσφορών εκ μέρους των ενδιαφερομένων σχημάτων, έτσι ώστε να βελτιωθεί ο ανταγωνισμός. Πιο συγκεκριμένα, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει βελτιωμένες προσφορές από όσα σχήματα έχουν διαφορά μικρότερη του 5% από την πρόταση του πλειοδότη.

Πρόκειται για τον οδικό άξονα 70 χλμ, ο οποίος αποτελεί το «δισκοπότηρο» των οδικών παραχωρήσεων στη χώρα μας καθώς προσφέρει στον παραχωρησιούχο σταθερά έσοδα από τα διόδια με τιμές που δεν αυξομειώνονται, ενώ έχει παρατηρηθεί ότι η κίνηση όχι μόνο έχει επιστρέψει στα προ-πανδημίας επίπεδα, αλλά και ότι αναμένεται να σπάσει κάθε ρεκόρ. Επιπλέον, τα μερίσματα που προσφέρει μέχρι στιγμής στους διαχειριστές του είναι αρκετά υψηλά, καθώς αυτά έχουν εκτιμηθεί ότι θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ για την περίοδο 2013-2024 (σ.σ τον Οκτώβριο του 2024 λήγει η υφιστάμενη σύμβαση με αναδόχους την κοινοπραξία Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ-Egis.).

Οι μνηστήρες

Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό βγήκε στον αέρα στα τέλη του περσινού Ιανουαρίου και μέχρι τον Μάιο της ίδιας χρονιάς το ΤΑΙΠΕΔ είχε λάβει τους φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος και είχε δώσει το πράσινο φως σε όλους τους  ενδιαφερόμενους. Ωστόσο, όπως φάνηκε και χθες δύο σχήματα (Fininc, Egis-Vauban-DIF) δεν υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές, ενώ σε άλλα τρία υπήρξαν αλλαγές.

Αναλυτικότερα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που είχε ενώσει αρχικά τις δυνάμεις της με το αυστραλιανό fund First Sentier δοκίμασε τις ίδιες δυνάμεις της καταθέτοντας μόνη της προσφορά. Όπως είχε ήδη διαρρεύσει, η αποχώρηση των Αυστραλών ήταν ένα καθαρά τυπικό ζήτημα και θα στηρίξουν τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά προτιμήθηκε ο Όμιλος να συνεχίσει μόνος του καθώς οι παρατάσεις που είχε δώσει το ΤΑΙΠΕΔ στη διαγωνιστική διαδικασία προκαλούσαν προβλήματα γραφειοκρατικού χαρακτήρα στη First Sentier. Εξ’άλλου οι δύο εταιρείες έχουν έρθει αρκετά κοντά καθώς βρίσκονται σε συνεχείς διαπραγματεύσεις για την πώληση της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ.

Το δεύτερο σχήμα, στο οποίο υπήρξαν αλλαγές ήταν η κοινοπραξία των ομίλων ΕλλάκτωρΑΒΑΞ, η οποία προτίμησε να ενώσει τις δυνάμεις της με γαλλικό εταίρο. Σε πρώτη φάση είχε συνεργαστεί με την Ardian, αλλά στη συνέχεια η γαλλική εταιρεία αποχώρησε από την κοινοπραξία και οι δύο Όμιλοι, που έχουν πολύ καλή εικόνα της παραχώρησης στραφήκαν στη Meridiam.

Την Αττική Οδό διεκδικεί  και ο Όμιλος Mytilineos, ο οποίος εισέρχεται δυναμικά στον κλάδο των παραχωρήσεων, όπως φαίνεται και από την ίδρυση της ειδικής θυγατρικής Μ Παραχωρήσεων, που διεκδικεί, επίσης, το Χανιά-Ηράκλειο του ΒΟΑΚ. Η Mytilineos έχει ακολουθήσει και αυτή την τακτική της συμμαχίας με γαλλικό εταίρο και έχει στραφεί στη VINCI, που έχει σταθερή παρουσία στη χώρα μας καθώς αποτελεί το βασικό μέτοχο για τις οδικές παραχωρήσεις της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, της Ολυμπίας Οδού και του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου.

Από τους αρχικούς ελληνικούς ομίλους που είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους ήταν και ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος συμμάχησε με το αυστραλιανό Fund Macquarie, το οποίο έχει αποδείξει ότι δε φοβάται να δώσει υψηλές προσφορές, όπως έκανε και για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ. Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος Κοπελούζου δε διαθέτει κατασκευαστικό αντικείμενο, όπως οι άλλοι Έλληνες ενδιαφερόμενοι, αλλά η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ (σ.σ. η παραχώρηση αφορά τη συντήρηση και τη λειτουργία και όχι την κατασκευή των επεκτάσεων),  του άνοιξε την πόρτα.

Ο τελευταίος ελληνικός όμιλος που θα δώσει μάχη για την Αττική Οδό είναι η Intrakat. Στο πρώτο στάδιο η εταιρεία δεν είχε εκδηλώσει τον ενδιαφέρον της, αλλά μία από τις πρώτες κινήσεις της διοίκησης της τριανδρίας Εξάρχου-Μπάκου-Καϋμενάκη ήταν να ενταχθεί σε ένα από τα σχήματα που είχαν κατέβει στον διαγωνισμό. Επομένως, ένωσαν τις δυνάμεις τους με τις πορτογαλικές Briza-Rubicone, ενώ πρόσφατα αύξησαν το ποσοστό συμμετοχής τους στην Κοινοπραξία στο 49%.

Εκτός από τους εγχώριους μνηστήρες προσφορά υπέβαλε και η ισπανική Abertis, η οποία μάλιστα στο ενδεχόμενο επικράτησης στην Αττική Οδό, έχει απευθύνει «προσκλητήριο» στους μεγάλους κατασκευαστές, καθώς φαίνεται διατεθειμένη να προσφέρει ένα σημαντικό μειοψηφικό ποσοστό στην παραχώρηση.

Η πορεία του διαγωνισμού

Στον διαγωνισμό για την Αττική Οδό είχαμε  παρατάσεις, που οφειλόταν στις αποφάσεις για τις τιμές των διοδίων, το εκλογικό αποτέλεσμα, αλλά και το χρόνο που  δόθηκε στα σχήματα ώστε να μελετήσουν το τελικό κείμενο της σύμβασης, αλλά και από εξωγενείς αλλαγές όπως η αύξηση των επιτοκίων δανεισμού λόγω της ανάγκης για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού ναι μεν προβλημάτισαν τα σχήματα, αλλά όχι σε βαθμό που να χάσουν το ενδιαφέρον τους.

Η ενδεικτική ημερομηνία για την υποβολή των προσφορών ήταν τα τέλη Φεβρουαρίου, αλλά αυτή μετακινήθηκε για τις 29 Μαΐου. Αυτό συνέβη καθώς το ΤΑΙΠΕΔ καθώς η άνοδος των επιτοκίων δανεισμού προκαλούσε ανησυχία τόσο στην αναθέτουσα αρχή όσο και στους μνηστήρες.

Ένα ακόμα ζήτημα που έπρεπε να λυθεί ήταν αυτό των τιμών των διοδίων, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ είχε προτείνει ένα σχέδιο για κυμαινόμενες τιμές ανάλογα με την ώρα εισόδου σε μία προσπάθειά του να περιορίσει τον κυκλοφοριακό κορεσμό του οδικού άξονα. Εν τέλει με πολιτική απόφαση της τότε ηγεσίας του υπουργείου υποδομών αποφασίστηκε η νέα τιμή να οριστεί στα 2,5 ευρώ από τα 2,8 ευρώ αρχής γενομένης από το φθινόπωρο του 2024.

Η δεύτερη παράταση για τις 10 Ιουλίου οφείλεται στο γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα έπρεπε να αποφασίσει για τον προτιμητέο επενδυτή μία εβδομάδα ύστερα από τις εκλογές του Μαΐου και το επικρατέστερο σενάριο ήταν ότι δε θα έχει σχηματιστεί κυβέρνηση, όπως και έγινε.

Η τρίτη παράταση για τις 17 Ιουλίου ήταν το αποτέλεσμα της πίεσης των σχημάτων να έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους καθώς το τελικό κείμενο της σύμβαση τους είχε δοθεί στα τέλη Ιουνίου και ήταν αρκετές οι φωνές που ζητούσαν περισσότερο χρόνο για καλύτερη προετοιμασία.

Διαβάστε επίσης

Αττική Οδός: Έξι οι μνηστήρες-Κατατέθηκαν οι προσφορές

Αττική Οδός: Κληρώνει σήμερα για τη «μητέρα» των παραχωρήσεων

Eurobank Equities: Τιμή στόχο τα 40,3 ευρώ για την MYTILINEOS λόγω κερδών, ΑΠΕ και συνεργειών